Fot. Wojciech Matusik
Niewiele ponad 10 metrów dziennie - w takim tempie budowano w tym sezonie trasy rowerowe pod Wawelem. Łącznie udało się oddać do użytku 3944 metry ścieżek. Najbardziej "spektakularnym" fragmentem jest ciąg pieszo-rowerowy przy ul. Jasnogórskiej. Tu miłośnicy dwóch kółek mają do dyspozycji 75 metrów nowej nawierzchni.
Przyszły rok nie zapowiada się jednak wiele lepiej. W projekcie budżetu - konkretnie na infrastrukturę rowerową - jest niespełna milion złotych. Ma to wystarczyć na dokończenie budowy dwóch ścieżek - jednej w Nowej Hucie, a drugiej w Podgórzu.
Krakowscy urzędnicy tłumaczą to w ten sposób: - Infrastruktura rowerowa będzie powstawała także przy okazji innych inwestycji drogowych. Łącznie szacujemy, że realizacja zadań rowerowych pochłonie około cztery miliony złotych - zapewnia Piotr Hamarnik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Jako przykład podaje budowę ścieżki rowerowej przy okazji remontu ulicy Mogilskiej.
Zdaniem środowisk rowerowych takie podejście udowadnia jednak, że miasto lekceważy potrzeby cyklistów.
- Takimi tłumaczeniami urzędnicy próbują ratować swój wizerunek. Na tle innych miast Kraków po prostu wypada słabo - zarzuca Jakub Stępak ze Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów.
I zwraca uwagę, że Łódź w przyszłym roku na infrastrukturę rowerową planuje wydać 18 mln złotych.
Pada również pytanie, w jakim stopniu uda się zrealizować tzw. kontrakt 100 rozwiązań, czyli propozycje mieszkańców. - Najpilniejsze zadania z przekazanych nam propozycji wytypował oficer rowerowy. Jednak dzisiaj jeszcze nie wiemy, na ile z nich wystarczy pieniędzy - przyznaje Piotr Hamarnik. Wstępnie zaplanowano wydać 500 tys. zł.
TO BĘDZIE SŁABY ROK
* ŚCIEŻKI - dokończenie drogi rowerowej przy al. Andersa (od Dunikowskiego do Okulickiego) oraz budowa połączenia ul. Wielickiej z ul. Wapienną (rejon kładki nad ul. Powstańców Śląskich)
* ROWER MIEJSKI - rozbudowa systemu wypożyczalni jednośladów KMK Bike - od 5 do 15 stacji
* ZADANIA BIEŻĄCE - w ramach tzw. kontraktu 100 rozwiązań mają zostać wprowadzone rozwiązania związane z organizacją ruchu, które ułatwią poruszanie się rowerzystom po mieście; wśród nich jest pomysł wytyczenia Alei Dwóch Kółek, czyli trasy alternatywnej do Alei Trzech Wieszczów, która wiedzie przez ulice o małym natężeniu ruchu.
* PARKINGI ROWEROWE - w ramach koncesji na wiaty przystankowe ma powstać 500 stojaków dla jednośladów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?