Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Powstanie parking dla 500 aut, kładka i windy

Ewa Tyrpa
Pawłowi Toporkiewiczowi podoba się plan zmiany otoczenia kolei
Pawłowi Toporkiewiczowi podoba się plan zmiany otoczenia kolei FOT. EWA TYRPA
Skawina. Gmina przygotowuje się do przebudowy otoczenia dworca kolejowego.

Plan zagospodarowania okolic dworca gmina ma od kilku lat, odkąd pojawiła się zapowiedź stworzenia szybkiej kolei aglomeracyjnej, co było zaplanowane na przyszły rok. Tory miały być modernizowane w latach 2014–2015, jednak do tej pory prac nie rozpoczęto.

– Mimo to cały czas przygotowujemy się do stworzenia tu centrum komunikacyjnego, powiązanego z turystyką, głównie ścieżki rowerowymi – mówi Stanisław Żak, wiceburmistrz Skawiny, która już pokonała najtrudniejszy etap – przejęcia kolejowych nieruchomości: budynku dworca, kładki nad torami prowadzącej do ul. Tynieckiej oraz ul. Kolejowej. We władaniu kolei pozostają tory, dwa perony i automaty do biletów.

Centrum komunikacyjne zamierzano wybudować w ramach programu województwa małopolskiego „Parkuj i jedź”. Na tę inwestycje gmina miała przyznane 20 mln zł dotacji. Jednak nie skorzystała z niej, bo nie została zbudowana łącznica pomiędzy Krzemionkami, a Dworcem Głównym w Krakowie. Dzięki niej pasażerowie jadący od Skawiny, a chcący dostać się do śródmieścia, nie musieliby przesiadać się w Płaszowie. Jechaliby bezpośrednio ze Skawiny i za 15 minut byliby na Dworcu Głównym.

– Są szanse, że gminie na zagospodarowanie kolejowego terenu, zostaną przyznane pieniądze z nowych programów unijnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych – dodaje wiceburmistrz Żak.

Przypomnijmy, Skawina jest członkiem Stowarzyszenia „Metropolia Krakowska”, zrzeszającego Kraków i kilkanaście gmin wokół niego.

W Skawinie zostanie urządzony parking dla 500 samochodów osobowych i przystanki dla autobusów. Tu będzie można dotrzeć z różnych miejscowości, a jadąc do pracy, zostawić auto na parkingu i przesiąść się do pociągu. Bilet aglomeracyjny ma obejmować kartę postojową oraz przejazdy pociągiem, tramwajami i autobusami w Krakowie.

– Zostanie przebudowana kładka dla pieszych nad torami. Będą przy niej zamontowane windy prowadzące na perony oraz na ul. Tyniecką – zapowiada wiceburmistrz Żak.

Kładką chodzą m.in. mieszkańcy osiedli przy ul. Tynieckiej, Skawińskiej, Sambo-rek. Prowadzi ona też do jedynego w mieście szpitala im. Stanleya Dudricka.

– To świetny pomysł, bo rodzicom z dziećmi w wózku czy osobom niepełnosprawnym trudno jest pokonać tyle schodów. W ogóle plan zagospodarowania kolejowego terenu jest trafiony – uważa Paweł Toporkiewicz, 25-letni skawinianin, jeżdżący codziennie do pracy pociągiem. Podoba mu się też zamiar odrestaurowania nieużytkowanego od kilku lat budynku dworca. Na piętrze mogą powstać mieszkania, a parter może być wykorzystany np. na centrum informacji turystycznej, świetlicę, siedzibę dla organizacji społecznych.

– Z osiedla Starego nie opłaca mi się iść do pociągu, bo do pracy w Łagiewnikach mam dobre połączenie autobusem, ale moja siostra i szwagier mieszkający pod Brzeźnicą codziennie dojeżdżają pod stację w Skawinie i zostawiają tu auto. Wprawdzie parking jest w fatalnym stanie, ale ekonomia bierze górę. Zabierają też swojego sąsiada i razem sporo zaoszczędzają – mówi inny mieszkaniec Skawiny Jan Lisakiewicz.

Napisz do autora:
[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski