Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pracodawca w roli świętego Mikołaja z workiem prezentów

Jan Matoga
123rf
Motywacja. Wręczając pracownikowi oczekiwany upominek, firmy optymalnie wykorzystują przeznaczony na ten cel budżet

Tradycja wspólnego celebrowania świąt - także w miejscu pracy - jest od lat zakorzeniona w polskiej kulturze. Potwierdzają to najnowsze wyniki niezależnego badania "Świadczenia pozapłacowe według pracowników", które pokazały, że 55 proc. pracowników otrzymało od swoich pracodawców upominek z okazji Świąt Bożego Narodzenia, a 22 proc. otrzymało więcej niż jeden prezent.

Okazje, które przedsiębiorstwa wykorzystują do dodatkowej motywacji personelu są od lat niezmienne. Najczęściej pracownicy otrzymują świadczenia pozapłacowe w związku z najważniejszymi w Polsce świętami. Najwięcej firm decyduje się na przyznanie pracownikom dodatkowych motywatorów z okazji Bożego Narodzenie.

Skoro już firmy inwestują pieniądze i czas, by budować lojalność oraz motywować pracowników, a także tworzyć pozytywną atmosferę w miejscu pracy, warto wiedzieć, jakich upominków oczekują zatrudnieni. Tylko odpowiednio dobrany prezent przyniesie zakładany rezultat, jakim w długim okresie jest większa efektywność w pracy i zaangażowanie pracowników.

Wyniki badania "Świadczenia pozapłacowe według pracowników", przeprowadzonego przez niezależny Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia, na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services w listopadzie jednoznacznie wskazują, że wśród świadczeń pozagotówkowych blisko dwie trzecie pracowników chciałoby otrzymać od pracodawcy na gwiazdkę kupon podarunkowy, na zakupy w hipermarketach i innych sklepach. Ponadto 41 proc. badanych wskazało na przepłaconą kartę podarunkową, a 21 proc. chętnie skorzystałoby z dodatkowego dnia płatnego urlopu.

Jak pokazują wyniki tego badania, pracownicy nie dostają tego czego oczekują. W ubiegłym roku jako prezent świąteczny ponad jedna czwarta respondentów (26 proc.) otrzymała kupon podarunkowy, a 12 proc. odebrało paczkę świąteczną i taki sam odsetek zaproszenie na imprezę firmową.

- Od sześciu lat badamy firmy, czyli pracodawców, pod kątem przyznawanych świadczeń pozapłacowych. W tym roku po pierwszy zbadaliśmy potrzeby pracowników. Zapytaliśmy samych zainteresowanych, co chcieliby dostać z okazji zbliżających się świąt, oraz o to jakie świadczenia, poza gotówką, chcieliby otrzymać w ciągu roku - mówi Magdalena Słomczewska-Klimiuk, kierownik Kategorii Motywacja Pracowników w Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce.

Badanie pokazało także, że 60 proc. zatrudnionych otrzymuje pozagotówkowe świadczenia pozapłacowe w ciągu roku. Najczęściej są to wyjazdy integracyjne i imprezy firmowe, dofinansowanie sportu i rekreacji oraz opieka medyczna i dodatkowe kursy oraz szkolenia językowe. Bony podarunkowe w ciągu roku trafiły do 12 proc. ankietowanych.

Te statystyki odbiegają od realnych oczekiwań pracowników, którzy chcieliby otrzymać bony podarunkowe (47 proc.), karty przedpłacone (33 proc.), a także dofinansowanie sportu i rekreacji (24 proc.) oraz opiekę medyczną (24 proc.). Niemal jedna czwarta respondentów za pożądany motywator uznała dodatkowy dzień płatnego urlopu. Taka postawa doskonale wpisuje się w obecnym model zarządzania zasobami ludzkimi oparty o idee zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym pracowników.

Zespoły pracownicze stają się coraz bardziej różnorodne, zarówno pod kątem wieku, jak i doświadczenia czy zainteresowań. Trudno więc wprowadzić dla wszystkich te same świadczenia i oczekiwać, że dla każdego pracownika będą one w równym stopniu motywujące. Jak pokazały wyniki badania aż w 78 proc. przypadków to firma decyduje jakie świadczenia otrzymają pracownicy.

Tymczasem aż 85 proc. ankietowanych chciałoby mieć większy wpływ na wybór świadczeń. Z praktyki biznesowej wynika, że pozostawiając zatrudnionym wybór, firmy zwiększają efekt motywacyjny świadczeń, a tym samym w bardziej optymalny sposób wykorzystują przeznaczony na nie budżet.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski