Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pracodawco - pamiętaj o zwykłym i ważnym słowie „dziękuję”

Jan Matoga
Praca. 400 minut dziennie. Tyle, statystycznie, każdy aktywny zawodowo Polak, poświęca na pracę w ciągu dnia. To 6 godzin i 40 minut ciężkiej pracy dziennie, gdy pracownicy dają z siebie wszystko, by jak najlepiej wykonać swoje obowiązki.

Wyniki badania „Czy Polacy ziewają w pracy”, przeprowadzonego przez Millward Brown S.A. potwierdzają obiegową opinię, że Polacy są nie tylko pracowici, ale także pracują efektywnie i to przez znaczną część dnia. Średnio statystycznie pracujemy dokładnie 8 godzin i 44 minuty dziennie. Większość osób pracuje standardowe 8 godzin (58 proc.), co trzecia osoba wyrabia nadgodziny, a 15 proc. pracowników pracuje powyżej 11 i więcej godzin w ciągu dnia.

Z badania wynika, że ponad 88 proc. pracowników zadeklarowało zaangażowanie przez cały lub większość czasu pracy. Większe zaangażowanie deklarują kobiety (68 proc.) oraz osoby powyżej 45 roku życia (74 proc.), a także pracownicy na wyższych stanowiskach- dyrektora, kierownika i managera. Z kolei najmniej znudzeni swoją pracą są pracownicy w wieku 18-34 lata (75 proc.), którzy są na początku swojej kariery zawodowej.

Najczęściej wymienianymi czynnikami motywującymi do efektywnej pracy jest towarzystwo współpracowników i kolegów z pracy (56 proc.), ale bardzo wysoko w rankingu czynników motywujących znalazły się także dodatkowe formy nagradzania, takie jak premie, nagrody, a także świadczenia pozapłacowe (47 proc.). Prawie połowa ankietowanych doceniła również pozafinansowe formy motywacji i uznania dla zatrudnionych, czyli zwykłe, ale nie tak powszechne jakby można było sądzić „dziękuję”.

- Mówiąc o efektywnej pracy musimy pamiętać, że za każdym zadowolonym i zaangażowanym pracownikiem stoi pracodawca, który rozumie znaczenie motywacji pracowników w biznesie. Czyli bierze pod uwagę potrzeby zatrudnionych i zgodnie z przedstawionymi wynikami badań pamięta o świadczeniach pozapłacowych, programach motywacyjnych skoncentrowanych na nagradzaniu za efekty pracy oraz o zwykłym, często niedocenianym i pomijanym słowie dziękuję” - wyjaśnia Magdalena Słomczewska-Klimiuk, kierownik Kategorii Motywacja Pracowników, Sodexo Benefits and Rewards Services.

Pracownicy biorący udział w badaniu wskazywali również na czynniki obniżające ich poziom zaangażowania i negatywnie wpływające na efektywne wykonywanie zadań. Najczęściej wymieniane były: zła organizacja pracy (39 proc.), zbyt niskie wynagrodzenie podstawowe (38 proc.), a także brak lub zbyt rzadkie motywowanie przez przełożonych (33 proc.). Wysoko w rankingu czynników demotywujących znalazł się również brak lub nieatrakcyjne dodatkowe formy wynagradzania pracowników, a także ograniczenie możliwości rozwoju.

Zgodnie z obiegową opinią, polscy pracownicy dobrze wykonują swoją pracę i angażują się w realizację założonych celów. Aby jednak utrzymać wysoki poziom zaangażowania i efektywnej pracy w firmie potrzebne jest wsparcie ze strony pracodawcy, który ma świadomość, że tylko długofalowa motywacja wpływa na efektywność pracowników.

Recepta na sukces jest prosta - jeśli jesteś pracodawcą, zapewnij dobrą atmosferę w pracy, stwórz zgrane zespoły i podtrzymuj ich motywację, a pracownicy będą wspinać się coraz wyżej. Miejmy nadzieję, że wkrótce powyższe czynniki motywacyjne będą standardem w każdym zakładzie pracy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski