Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pracownicy telemarketingu. Ważne informacje. Użyteczne wskazówki. Przydatne adresy.

CT
Polski odpowiednik wyrażenia call centre to po prostu biuro obsługi klienta (BOK). Pracownik call centre w Wielkiej Brytanii pracuje najczęściej w systemie zmianowym, około 38 godzin w tygodniu, na pełny etat. Do obowiązków przeciętnego pracownika call centre należy między innymi: przyjmowanie zamówień, udzielanie informacji, wsparcie serwisowe, przyjmowanie reklamacji, rezerwacje, badania rynku, telemarketing, windykacja i sprzedaż bezpośrednia. Na brytyjskim rynku pracy istnieje mnóstwo firm, rekrutujących pracowników do własnych call centres lub na zlecenie dużych korporacji. Podstawowym wymogiem stawianym kandydatom spoza Wielkiej Brytanii jest bardzo dobra znajomość języka angielskiego. To niezwykle istotny warunek ze względu na specyfikę zatrudnienia: podstawowymi narzędziami pracy są tu bowiem mowa i telefon. Pozostałe wymagania to znajomość obsługi komputera i pakietu Microsoft Office (zwłaszcza programów Word i Excel), komunikatywność, odporność na stres oraz nienaganna dykcja. Wśród wymagań "mile widzianych" najczęściej wymieniane jest uprzednie doświadczenie w pracy przy telefonicznej obsłudze klienta.

W. BrytAnia

Zarobki pracownika call centre wahają się w granicach 11-15 tysięcy funtów rocznie. Najlepsi mogą liczyć na bonusy w postaci bonów towarowych, nagród rzeczowych i pieniężnych. Większość pracodawców oferuje zatrudnionym korzystny pakiet ubezpieczeń. Więcej informacji: Agencja Pracy Omega Resource Group - www.omegaresource.pl; brytyjskie urzędy pracy Jobcentre Plus - www.jobcentreplus.gov.uk; europejskie służby zatrudnienia Eures - www.eures.praca.gov.pl.
(DUE)

Irlandia

W tej branży najchętniej zatrudnia się osoby młode, tuż po studiach lub studentów na urlopie dziekańskim. Nie jest to jednak praca dorywcza na kilka miesięcy, poszukiwani są pracownicy na stałe. Warunek podstawowy to bardzo dobra znajomość języka angielskiego oraz minimum średnie wykształcenie. Jednak najczęściej posadę otrzymują osoby z wyższym wykształceniem, zwłaszcza w ubezpieczeniach, finansach i biznesie międzynarodowym. Pracodawcy cenią doświadczenie (od pół roku do dwóch lat) w dziale obsługi klienta lub telesprzedaży. Dodatkowe wymagania wymieniane w ofertach to komunikatywność, umiejętność pracy pod presją czasu i dobre maniery podczas rozmowy telefonicznej. Pracownicy w tej branży kontaktują się bezpośrednio z klientami, udzielają im informacji na temat firmy, wysłuchują ich problemów i pomagają je rozwiązać. Większość firm oferuje także tzw. pozapłacowe formy wynagradzania. Są to: darmowe przeloty do Irlandii, pomoc w zakwaterowaniu, bezpłatne szkolenia, kursy języka angielskiego, dopłaty do mieszkania, aż po darmowy basen i klub fitness. Więcej informacji (i oferty pracy): www.infopraca.pl; www.praca.money.pl; www.jobs.ie; www.monster.ie; www.recruitireland.com; www.job4young.pl. (WALCZ)

Szwecja

Branża call centres w Szwecji rozwija się bardzo szybko, a agencje telefoniczne są jednym z najpopularniejszych miejsc pracy. Można wyróżnić dwa rodzaje call centres: wewnętrzne, które firmy tworzą dla obsługi własnych klientów oraz tak zwane niezależne, czyli będące czymś bardziej samodzielnym niż osobne działy przedsiębiorstwa. Szacuje się, że w samych tylko "niezależnych" agencjach pracuje około siedmiu tysięcy pracowników, a gdy do tej liczby dołączymy zatrudnionych w wewnętrznych jednostkach telefonicznych, wzrośnie ona nawet do czterdziestu tysięcy operatorów.
Rząd szwedzki często dofinansowuje niektóre z call centres, zwłaszcza jeśli są one zlokalizowane w miejscach o wysokim stopniu bezrobocia. W większości ofert pracy jednym z warunków przyjęcia jest wykształcenie wyższe, w rzeczywistości jednak w agencjach telefonicznych pracuje wiele osób o zdecydowanie niższych kwalifikacjach. Oprócz edukacji, pracodawcy wymagają czasem doświadczenia w branży, w której ma działać konsultant oraz praktyki w telefonicznej obsłudze klientów. Głównym zadaniem operatora jest odpowiadanie na telefony klientów oraz odbieranie wiadomości faksowych i e-mailowych. Pożądane cechy charakteru to odporność na stres, komunikatywność oraz cierpliwość. Większość firm oferuje stałe zatrudnienie, głównie na pełny etat. System wynagradzania opiera się na przyznaniu stałej pensji, do której doliczane są premie i bonusy, uzależnione od indywidualnych wyników i predyspozycji pracowników.
W szwedzkich call centres przeważają kobiety. Większość niezależnych punktów telefonicznych to małe jednostki, liczące około czterdziestu lub pięćdziesięciu stanowisk. Osoby, które zamierzają pracować w call centre, muszą znać język szwedzki lub angielski, w zależności od rodzaju i miejsca pracy. Przyszli operatorzy i konsultanci powinni także zdać sobie sprawę z faktu, że większość tego typu prac jest bardzo monotonna i polega na kilkakrotnym powtarzaniu tej samej kwestii. Wiąże się ona także z emocjonalnymi aspektami zatrudnienia i dość wysokim poziomem hałasu, który towarzyszy pracownikom przez całą zmianę, dlatego nie jest polecana osobom, które lubią spokój lub są wrażliwe na krytykę i mało odporne na stres. Operator call centre w Szwecji zarobi około 16 tys. koron szwedzkich, czyli 1800 euro. Ofert pracy najlepiej szukać w Internecie, bezpośrednio na stronach szwedzkich. Więcej informacji: www.jobbline.se; www.jobbfinder.se.
(GEB)

Niemcy

W Niemczech w call centres pracują głównie kobiety posiadające wykształcenie zawodowe. Właśnie to różni polski i niemiecki rynek call centres, w naszym kraju w takich miejscach zatrudniani są również ludzie z wyższym wykształceniem, często studenci. Na terenie Niemiec istnieje dla nich pewne ograniczenie - mogą pracować jedynie 90 dni w roku. Inni pracownicy spoza Niemiec muszą postarać się o pozwolenie na pobyt, natomiast załatwienie pozwolenia na pracę należy zazwyczaj do obowiązku pracodawcy. Jeśli chodzi o wymogi kierowane do kandydatów na stanowisko konsultanta call centres, nie są one wygórowane. Oczywiście, niezbędna jest w tym przypadku znajomość języka niemieckiego, poza tym aplikant powinien posiadać zapał do pracy, zdolność do negocjacji i podstawową wiedzę z zakresu obsługi komputera. Centra niemieckie specjalizują się głównie w dziedzinach: finanse i ubezpieczenia, ale działają też w obszarze mediów oraz wydawnictw. Firmy call centres, zarówno te wewnętrzne, jak i zewnętrzne, są prężnie rozwijającą się gałęzią rynku pracy i biznesu. Pracownik polskiego call centres zarabia od 5 do 8 zł za godzinę (ok. 1,25 euro - 2 euro), co miesięcznie, przy 40-godzinnym tygodniu pracy, daje ok. 250 euro. W Niemczech płaca ta jest niemal cztery razy wyższa. Więcej informacji: www.pcm.pl/493-44a388986f0dd-2471.htm;
http://cennik.masterplan.pl/publikacje/175_offshore_pl.php - przydatne informacje na temat działalności call centres w tym kodeks etyczny telemarketera;
www.justlanded.com/polski/germany/topics/jobs - informacje na temat formalności (pozwolenia, pobyt).(MAP)

Francja

Wymagania pracodawców call centres we Francji są dość wysokie, a dodatkową przeszkodę dla obcokrajowców stanowi bariera językowa. Biegłość we francuskim to standard, oprócz tego mile widziana jest znajomość angielskiego lub niemieckiego. Wykształcenie średnie jest wystarczające, większy nacisk kładziony jest natomiast na doświadczenie zawodowe: najlepiej kilkuletnie, w pracy na podobnym stanowisku lub w handlu. Do pracy w call centre (fr. la relation client) niezbędna jest także dobra komunikatywność, dyspozycyjność i bardzo dobra znajomość obsługi komputera. Ze względu na częściowe zamknięcie rynku pracy na pobyt i zatrudnienie we Francji potrzebne są odpowiednie pozwolenia. Jeżeli poszukujemy ofert na własną rękę, warto skorzystać z bogatej bazy ogłoszeń francuskiego Stowarzyszenia Call Centres (l'Association de la Relation Client), narodowego oddziału ECCCO (European Conferederation of Call Centre Organisations). Pensje podstawowe w branży wahają się od 2,5 do ponad 3 tys. euro miesięcznie, do czego dolicza się premie lub prowizje zależnie od efektywności pracy. Więcej informacji: l'Association de la Relation Client: www.afrc.pl; Europejskie Służby Zatrudnienia EURES - www.europa.eu.int/eures; Ambasada Polska we Francji: www.eco.amb-pologne.fr; Oferty pracy: www.travail.gouv.fr, www.anpe.fr.
(GAŁ)

Cypr

Polacy zainteresowani pracą w call center (telefoniczna obsługa klientów) lub jako operatorzy telefoniczni muszą wykazać się bardzo dobrą znajomością dwóch języków obcych w mowie i piśmie oraz nienaganną dykcją. Wykształcenie średnie jest przeważnie wystarczające. Dodatkowo wymaga się doświadczenia w zakresie obsługi i doradztwa klientom (referencje z poprzedniego zakładu pracy, przetłumaczone na język angielski), umiejętność obsługi komputera. Istotne cechy charakteru to cierpliwość, komunikatywność, otwartość i kreatywność. Więcej informacji: Europejskie Służby Zatrudnienia EURES - www.europa.eu.int/eures.
(GRU)

Holandia

Holandia należy do światowej czołówki krajów, w których usługi call centres znajdują się na wysokim poziomie rozwoju. W tej branży jest tam zatrudnionych ponad 150 tysięcy osób. Do ich obowiązków należy najczęściej prowadzenie infolinii, obsługa serwisów konsumenckich i programów lojalnościowych, sprzedaż przez telefon, windykacja należności, umawianie spotkań przedstawicieli handlowych, badania rynku oraz tzw. help desk (pomoc i doradztwo użytkownikom programów i systemów komputerowych). Pracodawcy oferują najczęściej pracę na pełnym etacie. Zarobki na tym stanowisku wahają się w granicach 1500-3000 euro na miesiąc, a czas pracy to około 25-40 godzin tygodniowo. Od kandydatów wymagane jest często dwuletnie doświadczenie. Najważniejsza jest jednak znajomość języków obcych. Główny nacisk pracodawcy kładą na biegłą znajomość języka holenderskiego, niemieckiego i angielskiego. Kandydaci muszą również posiadać przynajmniej wykształcenie średnie. Pozostałe wymagania to dobra znajomość obsługi komputera i aplikacji MS Office, komunikatywność, umiejętność pracy w zespole, płynność wypowiedzi, dobra dykcja. Więcej informacj: www.ccma.nl (stowarzyszenie pracowników call centres w Holandii); www.careerjet.pl (strona z ofertami pracy).
(JKL)

Norwegia

Kandydaci na stanowisko pracownika call centres muszą wykazać się bardzo dobrą znajomością języka norweskiego i angielskiego w mowie i w piśmie. Konkurencja jest duża, ponieważ w Norwegii prawie każdy może pochwalić się znajomością tych języków. Na posadę operatora telefonicznego zatrudniane są najczęściej osoby, które ukończyły studia ekonomiczne lub techniczne (niekiedy wystarczy licencjat), chociaż niejednokrotnie wymaga się wykształcenia analogicznego w stosunku do branży, w której chce się pracować. Oferty zatrudnienia w biurach call centres dotyczą najczęściej działu sprzedaży, akwizycji bądź branży turystycznej (obsługa klienta). Oprócz przygotowania technicznego od kandydatów wymaga się bardzo dobrej umiejętności komunikowania się oraz podejmowania szybkich decyzji. Doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku będzie mile widziane. Osoby poszukujące zatrudnienia na własną rękę, które zamierzają przebywać w Norwegii dłużej niż 6 miesięcy, muszą się zarejestrować w placówce publicznych służb zatrudnienia (Aetat). Do norweskiego biura pośrednictwa NAV (www.nav.no) mogą zapisać się przed wyjazdem. Należy także zadbać o uzyskanie pozwolenia na pobyt i pracę w Norwegii, która nie należy do krajów członkowskich UE. Na stronie systemu EURES znajdziemy oferty pracy z całego obszaru UE/EOG i informacje na temat warunków pobytu oraz pracy w danym kraju. Więcej informacji: http://ec.europa.eu/eures/home.jsp?lang=pl;
www.supportinst.com/; norweska infolinia dla Polaków
http://praca.korba.pl/praca_za_granica/1,50847,560,art.html;
www.nav.no.
(DAG)

Belgia

Zapotrzebowanie na pracowników call centres w Belgii jest duże głównie w branży telekomunikacyjnej. Potrzebne są osoby do działów telefonicznej sprzedaży, obsługi klienta i windykacji. Ponadto poszukiwani są pracownicy do komórek obsługujących telefoniczne linie informacyjne oraz przyjmujący zgłoszenia alarmowe i reklamacje. Głównym wymaganiem stawianym przez pracodawców jest biegła znajomość języka niderlandzkiego lub francuskiego. Od pracowników oczekują oni również doświadczenia w kontaktach z klientami, analizie ich problemów oraz umiejętności szybkiego dostarczania rozwiązań. Ważne są również zdolności negocjacyjne, kultura osobista, miły ton głosu. Zazwyczaj praca jest w systemie zmianowym. Poza podstawowym wynagrodzeniem, wiele firm oferuje również swoim pracownikom motywacyjny system premiowy i bonusy dla najlepszych pracowników. Na stronie internetowej poświęconej stowarzyszeniom call centres w Belgii można znaleźć przydatne adresy, wymagania stawiane pracownikom, organizowane kursy i szkolenia dla zainteresowanych. Więcej informacji: www.contactcentres.be/. Znajdują się tam odnośniki do firm zatrudniających pracowników call center w Belgii, jak również oferty dla zainteresowanych podjęciem pracy.
(PAULA)

Szwajcaria

Ogłoszeń dla pracowników call centres i operatorów telefonicznych jest w Szwajcarii bardzo dużo. Firmy telekomunikacyjne, telemarketingowe i doradcze szukają osób najczęściej od zaraz i na stałe, zarówno na część etatu, jak i na cały. Od kandydatów oczekuje się znajomości języka niemieckiego i francuskiego (atutem jest angielski i włoski), komunikatywności, odpowiedzialności oraz umiejętności obsługi komputera (MS Office). Doświadczenie nie jest zazwyczaj konieczne, choć mile widziane. Nie wymaga się żadnego konkretnego wykształcenia. Miesięcznie można zarobić ok. 4000 CHF netto, jednak zdecydowanie dominuje godzinowy system pracy. Stawki wynoszą 23 - 30 CHF/godzinę, przy czym wieczorem, nocą i w weekendy zarobki są wyższe. Dodatkowo większość firm oferuje różnego rodzaju systemy motywacyjne, np. premie od sprzedaży. Niestety, Szwajcaria nie zdecydowała się jeszcze na pełne otwarcie swego rynku pracy dla nowych członków UE. Więcej informacji i oferty pracy: www.centrumkariery.pl/index.php?id=8\sec=terapeuta\artid=128; www.treffpunkt-arbeit.ch/; www.jobsuchmaschine.ch/; www.jobpilot.ch/;www.europa.eu.int/eures/main.jsp?lang=pl\acro=job\catId=482\*parentCategory=482.
(CT)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski