Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawa transmisyjne do wydarzeń sportowych podzielone jak nigdy. Wielki i mały sport na ekranie [PRZEWODNIK]

Krzysztof Kawa
Krzysztof Kawa
Kamery są już na wszystkich większych imprezach sportowych
Kamery są już na wszystkich większych imprezach sportowych Pixabay
Rynek praw telewizyjnych do wydarzeń sportowych jest coraz bardziej podzielony. Ze szkodą dla kibica, który ma dość drenowania jego kieszeni przez stacje telewizyjne i platformy streamingowe. Nie wspominając o tym, że zaczyna gubić się w gąszczu pojawiających się i znikających rozgrywek na zakupionych kanałach. Jak się w tym odnaleźć? Podpowiadamy poniżej w przewodniku.

Sport na ekranie

Wkrótce szok przeżyją abonenci Canal+. Latem tego roku Nordic Entertainment Group (NEG) przejęła prawa do transmisji spotkań Premier League w Polsce od sezonu 2022/23. Co oznacza, że po raz pierwszy od ponad 20 lat francuski kanał nie pokaże meczów i bramek z ligi angielskiej. Jeśli dodamy, że od kilku miesięcy w Canal+ Sport nie ma już transmisji z Bundesligi, staje się jasne, że stacja poniosła dotkliwą porażkę.

Premier League pojawi się na platformie Viaplay, która została uruchomiona w Polsce 3 sierpnia. NEG zakupiła prawa aż do roku 2028, więc fanom angielskiego futbolu nie pozostaje nic innego, jak wykupienie dostępu do tego serwisu streamingowego. W pakiecie, poza wspomnianą Bundesligą, otrzymają także komplet spotkań Ligi Europy i Ligi Konferencji UEFA, a od roku 2023 wyścigi Formuły 1, które obecnie pokazuje Eleven Sports.

Nad dodatek w przyszłym roku Canal+ straci (na rzecz Eurosportu) możliwość pokazywania cyklu żużlowej Grand Prix. Wierni stacji pozostaną więc głównie ci, którzy nadal będą chcieli śledzić rozgrywki PKO BP Ekstraklasy oraz kibice tenisowego WTA Tour, w którym pierwsze skrzypce gra Iga Świątek.

W pakiecie Canal+ nie ma jednak najatrakcyjniejszej części tenisowego tortu, czyli turniejów Wielkiego Szlema, które zapewniło sobie Discovery (za wyjątkiem Wimbledonu, który ma Polsat). Amerykański koncern wyrósł na jednego z największych graczy na polskim rynku sportowym, oferując zakupione imprezy w Eurosporcie i – co jest nowością – w TVN. To dlatego właśnie tylko na antenie tych dwóch stacji będzie można obejrzeć wszystkie konkursy Pucharu Świata w skokach narciarskich. Po raz pierwszy Discovery nie odstąpiło sublicencji TVP, co jest dużym ciosem dla telewizji publicznej.

TVP pokaże pucharowe konkursy skoków w Wiśle i Zakopanem tylko dzięki temu, że prawami do rodzimych imprez zarządza Polski Związek Narciarski. Telewizja publiczna pokaże także obraz z olimpijskich skoczni (oraz ze wszystkich innych obiektów w Pekinie), bo akurat tymi prawami Discovery podzieliło z narodowym dostawcą.

Nie zasypia gruszek w popiele Polsat. Jego sztandarową ofertą są mecze Ligi Mistrzów, które oferuje za dodatkową opłatą w kanałach Premium oraz pokazywane na antenach Polsatu Sport, Extra i News liczne imprezy siatkarskie. Polsat odkupił także sublicencję od TVP na mecze eliminacyjne do mistrzostw świata reprezentacji w piłce nożnej.

Nowym graczem w Polsce jest DAZN, kolejna platforma streamingowa z ofertą sportową. Na razie to głównie boks zawodowy, za to na najwyższym poziomie, czego przykładem była ostatnia gala z udziałem Anthony’ego Joshuy i Oleksandra Usyka.

Walka o widza, a co za tym idzie kolejne ćwiartowanie sportowego tortu zdaje się nie mieć końca. Płatne platformy oferują większe pieniądze za prawa do transmisji niż kanały otwarte, a federacje sportowe – mimo że wpływa to na obniżenie frekwencji przed ekranami – nie mają skrupułów, by czerpać z tego pełnymi garściami. 

Dawno minęły czasy, gdy najważniejsze rozgrywki piłkarskie były w ofercie dwóch-trzech dostawców. Z drugiej strony rośnie liczba transmisji z zawodów niższego szczebla (jak pierwsza i druga liga piłkarska) oraz mniej popularnych dyscyplin.

Prawdziwa rewolucja może jednak być dopiero przed nami. Wejście na rynek praw sportowych rozważa bowiem największy streamingowy serwis na świecie Netflix, a coraz odważniejsze jednostkowe eksperymenty (jak ostatni tenisowy US Open na Wyspach Brytyjskich, część praw do Premier League, wyłączność na Ligę Mistrzów we Włoszech) przeprowadza Amazon. Oba koncerny na razie skupiają się na filmowej ofercie dla fanów sportu, ale wysyłają coraz mocniejsze sygnały, że na tym nie poprzestaną.

Kto ma prawa do wydarzeń piłkarskich w Polsce

  • Ekstraklasa: Canal+ wszystkie mecze, TVP wybrany mecz kolejki (do czerwca 2023 roku).
  • I liga: Polsat (do czerwca 2024 roku).
  • II liga: TVP Sport i TVP3 (do czerwca 2022 roku).
  • Premier League (Anglia): Canal+ (do czerwca 2022 roku), Viaplay (od lipca 2022 do czerwca 2028 roku).
  • Bundesliga, 2. Bundesliga (Niemcy): Viaplay (do czerwca 2025 roku).
  • Ligue1 (Francja): Eleven Sports, Canal+; obaj nadawcy mogą wybierać dowolne mecze (do czerwca 2024 roku).
  • La Liga (Hiszpania): Eleven Sports, Canal+; podział transmisji - nadawcy wybierają z połowy wszystkich meczów kolejki, w tym obaj mogą transmitować każdy mecz Realu Madryt i Barcelony (do czerwca 2026 roku).
  • Serie A (Włochy): Eleven Sports (do czerwca 2024 roku).
  • Liga NOS (Portugalia) – Eleven Sports (do czerwca 2023 roku).
  • Liga Mistrzów: Polsat Sport Premium (do czerwca 2024 roku), TVP tylko wybrany mecz środowy.
  • Liga Europy, Liga Konferencji: Viaplay (do czerwca 2024 roku), TVP tylko mecze Legii Warszawa.
  • Liga Mistrzyń: DAZN (do czerwca 2025 roku).

Źródło: http://taksiegra.pl oraz własne
Obszerne zestawienie praw telewizyjnych do wydarzeń sportowych na stronie taksiegra.pl.

Sportowy24.pl w Małopolsce

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski