Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Premiery filmowe

MISI
Kathryn Bigelow wraz z amerykańskimi żołnierzami tropi wroga numer jeden dla USA, czyli Osamę bin Ladena FOT. MONOLITH
Kathryn Bigelow wraz z amerykańskimi żołnierzami tropi wroga numer jeden dla USA, czyli Osamę bin Ladena FOT. MONOLITH
{MULTIKINO, AGRAFKA, ARS, CINEMA CITY BONARKA, GALERIA KAZIMIERZ, PLAZA, ZAKOPIANKA, KIJÓW.CENTRUM} Nieulotne

Kathryn Bigelow wraz z amerykańskimi żołnierzami tropi wroga numer jeden dla USA, czyli Osamę bin Ladena FOT. MONOLITH

Reżyseria: Jacek Borcuch. Występują: Jakub Gierszał, Magdalena Berus, Andrzej Chyra.

Opowieść o parze polskich studentów, którzy poznają się podczas wakacji w Hiszpanii. W beztroski czas i rajski krajobraz wdziera się jednak rzeczywistość rodem z najgorszego snu. Życie bohaterów zostaje wystawione na niechcianą próbę.

Reżyser filmu Jacek Borcuch to także scenarzysta i aktor filmowy. W 1999 roku zagrał jedną z głównych ról w nagrodzonym Złotymi Lwami na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni filmie "Dług" w reżyserii Krzysztofa Krauzego. Współpracował między innymi z Krzysztofem Zanussim i Witoldem Adamkiem. Jego reżyserski debiut - "Kallafiorr" - był pierwszym polskim filmem niezależnym, który trafił do szerokiej dystrybucji. Film pokazywany był na wielu festiwalach filmowych w kraju i za granicą. "Kallafiorr" otworzył w polskiej kinematografii erę filmów offowych - obrazów niezależnych, niskobudżetowych.

"Nieulotne", kolejny - po "Wszystko, co kocham" i "Tulipanach" - film Borcucha, zakwalifikowano do selekcji Sundance Film Festival, co niewątpliwie jest wielkim sukcesem reżysera, ale i znaczącym osiągnięciem polskiego kina na arenie międzynarodowej. Za zdjęcia do filmu Jury Konkursu Międzynarodowego nagrodziło Michała Englerta.

{MULTIKINO, CINEMA CITY BONARKA}

Wróg numer jeden

Reżyseria: Kathryn Bigelow. Występują: Jessica Chastain, Jason Clarke, Kyle Chandler.

Próba schwytania Osamy bin Ladena przez ponad dekadę zajmowała uwagę całego świata, w tym administracji i sztabów wywiadowczych dwóch prezydentów Stanów Zjednoczonych. Była to jedna z najszerzej zakrojonych operacji w nowożytnej historii, a przysłowiową "kropkę nad i" postawiła elitarna jednostka specjalna, która wytropiła i uśmierciła jednego z najsłynniejszych terrorystów świata. Dosłownie każdy, najmniejszy nawet detal ich misji owiany był tajemnicą. Część szczegółów operacji została ujawniona publicznie, jednak cała historia trafia na ekrany kin dopiero teraz. Wchodzącego na ekrany "Wroga numer jeden" zawdzięczamy twórcom filmu "The Hurt Locker. W pułapce wojny", zdobywcom najważniejszych Oscarów: reżyserce Kathryn Bigelow oraz scenarzyście Markowi Boalowi.

Nakręcona przez nich opowieść o pościgu i późniejszym schwytaniu bin Ladena jest barwna pod względem dramaturgicznym, ale też całkowicie wierna faktom. Bigelow i Boal zabierają publiczność w sam środek tajnej operacji, sprawiając, że każdy będzie mógł odczuć na własnej skórze napięcie związane z pojawiającymi się informacjami wywiadowczymi oraz doświadczyć emocji towarzyszących atakowi na tajemniczy podziemny kompleks budynków w Pakistanie, w którym ukrywał się Osama bin Laden. Nie sama operacja jest jednak najważniejsza we "Wrogu numer jeden", lecz to, w jaki sposób doszła ona do skutku. Poszukiwania bin Ladena wiązały się od samego początku z niezliczonymi niebezpieczeństwami, a wielu amerykańskich agentów nie doczekało zakończenia całej sprawy. Niektórzy eksperci od wywiadu twierdzili, że zadanie to jest niemożliwe do wykonania, lecz grupa zdeterminowanych analityków oraz śledczych podjęła ogromne ryzyko i udowodniła wszystkim, że się mylili. Historia ich zmagań z odszukaniem bin Ladena zostaje po raz pierwszy opowiedziana w tak elektryzujący i realistyczny sposób.
Film otrzymał pięć nominacji do Oscara, w tym w kategoriach: najlepszy film, najlepszy scenariusz oryginalny i najlepsza aktorka pierwszoplanowa. Został wyróżniony Złotym Globem dla Jessiki Chastain w kategorii najlepsza aktorka w dramacie, otrzymał też trzy nagrody Stowarzyszenia Nowojorskich Krytyków Filmowych, w tym za najlepszy film i reżyserię.

{MULTIKINO, CINEMA CITY BONARKA, GALERIA KAZIMIERZ, PLAZA, ZAKOPIANKA, KINO POD BARANAMI}

Poradnik pozytywnego myślenia

Reżyseria: David O. Russell. Występują: Bradley Cooper, Jennifer Lawrence, Robert De Niro.

Bradley Cooper ("Jestem Bogiem"), Jennifer Lawrence ("Igrzyska śmierci") oraz Robert De Niro w komedii o miłości, która wywołała wielkie poruszenie krytyki i spekulacje o szansach oscarowych w 2013 roku.

Pat Solatano (Cooper) nie jest zwykłym facetem i ma papiery (w Polsce zazwyczaj nazywane "żółtymi"), którymi może to udowodnić. Po ośmiu miesiącach terapii wraca do rodzinnego domu, by zacząć od nowa w ramach filozofii pozytywnego myślenia. Jego konsekwentna strategia zmienia się, gdy poznaje intrygującą dziewczynę z sąsiedztwa Tiffany (Lawrence). Wzajemna niechęć pary ekscentryków przeradza się w niespodziewaną więź, a wszystkie dotychczasowe plany mogą stać się jedynie nieważnymi wspomnieniami.

Film Davida O. Russella zdążył już odnieść prestiżowy i kasowy sukces. Wśród licznych jego nagród jest Złoty Glob dla Jennifer Lawrence (najlepsza aktorka w komedii lub musicalu) i aż osiem nominacji do Oscarów w kategoriach: najlepszy film, najlepsza aktorka pierwszoplanowa (Jennifer Lawrence w roli Tiffany), najlepszy aktor pierwszoplanowy (Bradley Cooper jako Pat Solatano), najlepszy aktor w roli drugoplanowej (Robert De Niro jako Patrick Solatano senior), najlepsza aktorka drugoplanowa (Jacki Weaver w roli matki Pata), najlepszy reżyser (David O. Russell), najlepszy scenariusz adaptowany (David O. Russell) i najlepszy montaż (Jay Cassidy, Crispin Struthers). Na festiwalu w Toronto, gdzie w 2012 roku film miał światową premierę, przyjęto go entuzjastycznie: zdobył nagrodę publiczności. Otrzymał także nominacje w pięciu kategoriach do prestiżowej nagrody Independent Spirit Award.

Krytyka podkreśla odwagę i smak w podjęciu tematu choroby psychicznej i docenia grę głównej pary aktorskiej. Podkreślano, że film śmiało i inteligentnie łamie schematy komedii romantycznej, podążając w stronę wzruszenia, zrównoważonego cierpkim humorem. A rolę Roberta De Niro dość zgodnie okrzyknięto powrotem aktora do wielkiej artystycznej formy.

{MULTIKINO, CINEMA CITY BONARKA, GALERIA KAZIMIERZ, PLAZA, ZAKOPIANKA}

Hansel i Gretel: Łowcy czarownic

Reżyseria: Tommy Wirkola. Występują: Jeremy Renner, Gemma Arterton, Famke Janssen.

Klasyczna baśń w rękach filmowców zmieniła się w imponujące, pełne przygód kino akcji. Opowiadana na ekranie historia rozpoczyna się 15 lat po tym, jak bliźniętom Hanselowi (Jeremy Renner) i Gretel (Gemma Arterton) udaje się wydostać z rąk porywającej dzieci czarownicy. Spotkanie z wiedźmą odmienia ich na zawsze - i sprawia, że zaczynają odczuwać żądzę krwi. Dorosłe już rodzeństwo to zdeterminowani i utalentowani łowcy głów, w 100% pochłonięci tropieniem czarownic i zemstą. Kiedy jednak na niebie pojawia się Krwawy Księżyc, a niewinne dzieci muszą zmierzyć się z nocnymi koszmarami, Hansel i Gretel stawiają czoła złu wszystkich czarownic, na jakie kiedykolwiek polowali - złu, które skrywa tajemnicę ich przerażającej przeszłości.
Rozpoczynając pracę nad scenariuszem, reżyser zdecydowany był oddać ducha oryginalnej niemieckiej legendy ludowej - po raz pierwszy wydanej w 1812 roku przez sławnych kolekcjonerów niezwykłych bajek braci Grimm. Reżyser, który jest fanem intensywnego wizualnie, odważnego kina, rozpoczął kreowanie własnej, oryginalnej wizji dorosłego świata Hansela i Gretel - takiego, który zachowuje swój ponadczasowy wygląd i nastrój średniowiecznej baśni, ale jest jednocześnie pełen chwytającej za gardło akcji, która przystaje do współczesnych nam czasów. - Chcieliśmy, żeby widzowie mieli wrażenie, że akcja na ekranie rozgrywa się 300 lat temu, ale jednocześnie znajdują się w niej współczesne postaci, a także bardzo nowoczesna broń - wspominał po premierze filmu. - Wykorzystaliśmy elementy pokazywane już wcześniej w filmowych baśniach, a następnie nadaliśmy im nowy charakter.

W roli jednej z czarownic zobaczymy krakowską aktorkę Joannę Kulig, która zagrała w "Sponsoringu" Małgorzaty Szumowskiej.

{KINO POD BARANAMI}

Post Tenebras Lux

Reżyseria: Carlos Reygadas. Występują: Nathalia Acevedo, Adolfo Jiménez Castro, Willebaldo Torres.

Meksykańska produkcja uwodzi obrazem i wymową, bardzo trudno jednak o streszczenie fabuły. Carlos Reygadas, wyrafinowany formalnie, zdystansowany minimalista w swoich filmach uwodzi kontemplacyjną atmosferą. Z chłodną precyzją mówi o wartościach, w zaskakujących konfiguracjach zestawia seks, przemoc, politykę i religię. Reygadas od lat wyznacza kierunek nurtu w meksykańskim kinie, do którego należą młodzi (urodzeni w latach 70. i 80. XX w.) reżyserzy. Łamią oni podstawowe zasady scenopisarstwa, zatrudniają naturszczyków, improwizują na planie. Rezultatem stylistycznej powściągliwości, unikania ostentacyjnie kinematograficznych efektów czy konwencjonalnej narracji pozostaje kino skupione na doświadczeniu codzienności, ale opowiadające o niej w sposób niejasny, często brutalnie naturalistyczne, zmuszające widza do szukania własnych odpowiedzi na jedynie zasugerowane pytania. Być może Carlos Reygadas zgodziłby się z Susan Sontag, która wiele lat temu nawoływała, byśmy w kontakcie ze sztuką porzucili hermeneutykę na rzecz erotyki. Jak inaczej oglądać dziś jego filmy? Próbując zrozumieć czy raczej patrząc i czując?

Czołowy mistyk latynoamerykańskiego kina, z jednej strony medytujący nad meksykańskim charakterem, z drugiej - nad istotą człowieczeństwa, w swoim najnowszym filmie opowiada o utracie niewinności. Z pozbawionej chronologii, epizodycznej fabuły wyłania się historia młodego małżeństwa z klasy średniej, mieszkającego z dwójką dzieci i psami w zasobnym domu na wsi. Rodzina przeżywa swoje mniejsze i większe dramaty, próbując wejść w relację z otaczającym ją, osobnym (także "obcym klasowo") światem, a także przetrwać w konfrontacji z własnymi lękami, mrocznymi tęsknotami, z naturą. To artystycznie radykalne kino obrazów. Dominują w nim ujęcia w charakterystyczny sposób nieostre - z rozmazanym polem po bokach, sugerujące subiektywne spojrzenie kamery. Obrazy, konstruowane w oparciu o emocje, w nieprzeciętny sposób celebrują zwyczajność, nadając jej metafizyczne znaczenie.
{CINEMA CITY BONARKA}

Rust and Bone

Reżyseria: Jacques Audiard. Występują: Marion Cotillard, Matthias Schoenaerts, Bouli Lanners.

Ali zostaje sam z pięcioletnim dzieckiem. Sam jest jego synem, ale ledwo się znają. Bezdomny, bez grosza przy duszy i pozbawiony przyjaciół Ali znajduje schronienie u swojej siostry Anny w Antibes, na południu Francji. Tam wszystko nabiera jaśniejszych barw. Ali dostaje pracę ochroniarza w nocnym klubie. Podczas jednej z awantur w klubie pomaga Stephanie. Piękna, ale pełna rezerwy Stephanie wydaje się nieosiągalna, a mimo to Alemu udaje się zostawić jej swój numer telefonu. Stephanie trenuje orki w Marineland. Kiedy jeden z występów kończy się tragedią, telefon w środku nocy sprawia, że ponownie się spotykają. Tym razem Stephanie przykuta jest do wózka inwalidzkiego. Pozbawiona współczucia obecność Alego staje się dla Stéphanie kołem ratunkowym. Pod jej wpływem także Ali przechodzi przemianę. Kobieta wraca do życia. Oboje starają się przetrwać w świecie, w którym na sprzedaż wystawia się siłę, piękno i młodość, a jedynymi wartościami, jakie są nie do kupienia, okazują się zaufanie, prawda, lojalność i miłość. Odwaga przejawia się tutaj w bardzo różnych formach.

Film "Rust and Bone" powstawał jako luźna adaptacja zbioru opowiadań Craiga Davidsona pod tym samym tytułem. Tak mówi o tym reżyser Jacques Audiard: - Przeczytałem te opowiadania z olbrzymią przyjemnością. Davidson jest pisarzem kryzysu. Brutalnie opisuje współczesny świat. Jego bohaterowie znajdują się poza nawiasem społeczeństwa. Po "Proroku", filmie o świecie mężczyzn pozbawionym światła, wspólnie ze współscenarzystą Thomasem Bidegainem chcieliśmy napisać coś zupełnie przeciwnego: skąpaną w słońcu historię miłosną. Zawsze fascynowały nas kontrasty, ale ponieważ w opowiadaniach Craiga Davidsona nie ma romansu, wymyśliliśmy go.

(MISI)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski