Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prestiżowa nagroda dla architekta z Krakowa. Bartosz Dendura wśród zwycięzców Europe 40 Under 40 dla wschodzących gwiazd architektury

GROM
Krakowianin Bartosz Dendura i jego projekty. Na kolejnych slajdach można zobaczyć ich zdjęcia i opisy.
Krakowianin Bartosz Dendura i jego projekty. Na kolejnych slajdach można zobaczyć ich zdjęcia i opisy. materiały Bartosza Dendury
- Nagroda Europe 40 Under 40, choć jest nagrodą imienną, jest sygnałem dla mnie, że to co robimy z całym zespołem jest zauważone i docenione – mówi Bartosz Dendura, krakowski architekt, wyróżniony w prestiżowym zestawieniu wschodzących gwiazd europejskiej architektury i wzornictwa. W galerii można zobaczyć jego projekty.

Czym jest nagroda Europe 40 Under 40

Europe 40 Under 40 to nagroda, którą co roku przyznaje Europejskie Centrum Architektury, Dizajnu i Studiów Miejskich oraz prywatne Muzeum Architektury i Dizajnu – Chicago Athenaeum. Otrzymuje ją 40 najbardziej obiecujących architektów i architektek młodego pokolenia, przed czterdziestką właśnie.

- Dużą satysfakcję daje sam fakt, że ktoś mnie jeszcze zalicza do grona młodych – śmieje się Bartosz Dendura, architekt z Krakowa, który znalazł się wśród laureatów ostatniej edycji Europe 40 Under 40. - Mam jednak świadomość, że 40-letni architekt to w naszym zawodzie wciąż początkujący, który próbuje przebić się swoimi realizacjami i projektami do świadomości opinii i potencjalnych klientów.

W jego przypadku jury doceniło dwie krakowskie realizacje (domy na krakowskiej Olszy i Woli Justowskiej) oraz jeden niezrealizowany projekt (nadbudowa kamienicy przy ul. Gertrudy).

Bartosz Dendura: - Dom na Woli Justowskiej, który na potrzeby konkursu nazwałem „Phoenix house”, był naszą pierwszą realizacją na Woli Justowskiej, gdzie
Bartosz Dendura: - Dom na Woli Justowskiej, który na potrzeby konkursu nazwałem „Phoenix house”, był naszą pierwszą realizacją na Woli Justowskiej, gdzie dostaliśmy od inwestora wolną rękę. Z dość ponurego domu z lat 70-tych udało nam się stworzyć świeży i współczesny projekt. Nie jest nadmiernie udziwniony. Nie jest przeinwestowany. To jest, przynajmniej moim zdaniem, przykład willi miejskiej wpisującej się w charakter osiedla. Projekt wymagał dużej ekwilibrystyki formalnej, która pozwalała zachować budynek w ryzach miejscowego planu. Duże przeszklenia, płaski dach, białe elewacje nawiązują do najlepszych przykładów architektury modernistycznej, której na Woli tez nie brakuje. Ta realizacja otworzyła nam drogę do kolejnych projektów, czego owoce mam nadzieję będziemy widzieli w najbliższych latach. materiały Bartosza Dendury

- Nagroda Europe 40 Under 40, choć jest nagrodą imienną, jest sygnałem dla mnie, że to co robimy z całym zespołem jest zauważone i docenione. A nie jest to praca tak łatwa i fiołkami usiana, jak czasem pokazują to popularne seriale czy filmy. Obraz architekta tworzony przez popkulturę odbiega od tego niedospanego, w pomiętej marynarce pomykającego na rowerze gościa na ulicy – opowiada Dendura, który w Krakowie prowadzi Studio4Space, ale jest także pracownikiem Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej.

- Sama nagroda była w sferze moich długodystansowych celów. Jest to nagroda przyznawana od lat i jeszcze za moich czasów studenckich w głowie tworzyła mi się przyjemna wizja, że być może ktoś, kiedyś i za coś taką mi wręczy. Cieszy mnie także, że jury konkursu doceniło właśnie te trzy projekty. Każdy z nich ma dla mnie duże znaczenie projektowe – mówi Dendura.

Bartosz Dendura: - Trzeci projekt to jedna z naszych ostatnich realizacji na krakowskiej Olszy. Ekologiczny dom w technologii drewnianej. Wszystko co
Bartosz Dendura: - Trzeci projekt to jedna z naszych ostatnich realizacji na krakowskiej Olszy. Ekologiczny dom w technologii drewnianej. Wszystko co w tym projekcie jest zrobione było z myślą o środowisku i zrównoważonym rozwoju. Od technologii, w której budynek powstał, poprzez instalacje (praktycznie samowystarczalność), aż po wykończenie naturalnymi materiałami, które do minimum ograniczają stosowanie chemii. Analizowaliśmy miejsce produkcji komponentów, odległość jaką musiały przebyć na plac budowy tak, by ślad węglowy był jak najmniejszy. To jest modelowy przykład prośrodowiskowego budynku, który nawet w Skandynawii byłby uznany za ekologiczny. U nas jeszcze jest postrzegany jako fanaberia, a sąsiedzi wyrazili obawę, że przy mocniejszym wietrze dom z pewnością przewróci się na nich. Ja jednak uważam, że jest to przyszłość architektury jednorodzinnej – nie tej tańszej i podmiejskiej, ale rezydencjonalnej i luksusowej w centrum miasta. To był projekt, w którym uczestniczyłem na każdym jego etapie. Od analizy nieruchomości przed zakupem działki, poprzez cały cykl projektowy, organizację placu budowy, cotygodniowe nadzory na budowie, aż po wykończenie wnętrz i odbiór skończonego budynku. Starałem się zaprojektować każdy element – nawet ułożenie desek na elewacji było zaprojektowane co do jednej sztuki, tak aby zgrały się idealnie z oknami. Szkoła życia, ale i wielka satysfakcja. materiały Bartosza Dendury

Co jest dla niego najważniejsze we współczesnej architekturze?

- Jestem reprezentantem tego pokolenia, które w projektach poważnie traktuje ochronę środowiska. Zwracamy na to uwagę, zachęcamy do ekologicznych rozwiązań – choć nie zawsze nam się to udaje – przyznaje. - Niedawno zwiedzałem budynek filharmonii w Hamburgu. Bez wątpliwości wyróżniający się obiekt autorstwa jednej z najbardziej rozpoznawalnych pracowni na świecie Herzog & de Meuron. Przykład bardzo nowoczesnej nadbudowy nad historyczną częścią. Ale kiedy chodziłem po tym budynku, wierciłem się na krześle w trakcie koncertu próbując dostrzec wszystkie widoczne i ukryte detale, zastanawiałem się czy musiał ten budynek być taki drogi. Czy każdy, z pewnością kosztowny w produkcji element, był niezbędny? Czy tego samego efektu funkcjonalnego (bo z pewnością nie estetycznego) nie można było osiągnąć tańszymi metodami. Mówimy o budynku „dziele sztuki” tylko na nieporównywalnie większym, droższym płótnie. Podobne wrażenia miałem zwiedzając inny nietuzinkowy budynek - Centrum Kultury Stavrosa Niarchosa projektu Renzo Piano.

Ogromny kompleks, w skład którego wchodzi biblioteka, siedziba Narodowej Opery i park na dachu budynku o powierzchni 200 000 mkw, kosztował prawie miliard dolarów. Ale czy musiał? Z jednej strony rozumiem potrzebę inwestowania w budynki ikony, pomniki możliwości technicznych ówczesnego człowieka, z drugiej zastanawiam się czy właśnie tego teraz potrzebujemy. To są pytania, na które nie mam odpowiedzi. Dają mi jednak do myślenia. W każdym razie w naszej, mniejszej skali, staram się na takie elementy zwracać uwagę i myśleć o kosztach, o projekcie nie tylko w krótkiej skali czasowej, ale i dłuższej perspektywie uwzględniającej możliwe zmiany na całym etapie życia budynku.

W tej edycji Europe 40 Under 40 wyróżniono jeszcze dwóch Polaków: Przemka Gawędię, właściciela pracowni Reżyserii Architektury Archigeum w Zielonce k. Bydgoszczy oraz Przemysława Kołodzieja, pracującego w londyńskiej pracowni Flanagan Lawrence.

Zobacz projekty Bartosza Dendury

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pomorskie Targi Mieszkaniowe "Dom Mieszkanie Wnętrze" w Gdyni

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Prestiżowa nagroda dla architekta z Krakowa. Bartosz Dendura wśród zwycięzców Europe 40 Under 40 dla wschodzących gwiazd architektury - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski