MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Prestiżowe kombi we włoskim stylu

Redakcja
Właśnie taki samochód mieliśmy okazję sprawdzić podczas kilkugodzinnej jazdy krętymi drogami wybrzeża liguryjskiego. Pewnie nieprzypadkowo dla pierwszej prezentacji nowej alfy 159 sportwagon wybrano okolice włoskiej Genui - tutaj kilka lat temu odbyła się premiera poprzedniego modelu usportowionego kombi.

Alfa romeo 159 sportwagon

Korespondencja własna z Genui

Pod maską pięciocylindrowy, 20-zaworowy multijet 2,4 dający moc dwustu koni mechanicznych; wewnątrz wszelkie udogodnienia których w tym samochodzie nie mogło zabraknąć, a więc wielostrefowa klimatyzacja, elektryczna regulacja ustawienia foteli czy choćby ciekłokrystaliczny ekran nawigacji satelitarnej. Wszystko to uzupełnione skórzaną tapicerką i różnokolorowym, choć stonowanym, tworzywem niezłej jakości...

Alfa 159 w wersji sedan obecna jest na rynku od jesieni ub. roku, więc "ogólnie" wiedzieliśmy, co nas czeka, ale w tym przypadku chodziło o szczegóły. Producent obiecywał wszak, że potencjalnym klientom przedstawi propozycję rodzinnego, przestronnego kombi o nietuzinkowej linii nadwozia, a do tego z osiągami pozwalającymi na znacznie więcej niż tylko sprawne podróżowanie. Naszym zdaniem słowa dotrzymał, choć autem cieszyliśmy się niedługo - była to raczej prezentacja niż drobiazgowy test, na który przyjdzie czas.

Duży wybór silników

Zacznijmy od tego, co dla zwolenników alfa romeo najważniejsze - silników.
Do wyboru mamy trzy nowe jednostki typu JTS z podwójnym ciągłym regulatorem fazy, w tym prawdziwego potwora - 3,2 V6 Q4 24v o mocy - bagatela - 260 KM. Poza tym 2,2 (185 KM) i 1,9 (160 KM). Mamy także trzy nowoczesne diesle typu Multijet - wspomniany 2,4 JTDM 20v (200 KM), 1,9 JTDM 16v (150 KM) i 1,9 JTDM 8v (120 KM). Niedługo po premierze rynkowej dostępna będzie także jednostka benzynowa 1,8 (140 KM). Już tylko dla porządku dodajmy, że wszystkie motory spełniają wyśrubowane normy ekologiczne. Wysoką mocą możemy zarządzać przy pomocy sześciobiegowych skrzyń o krótkim skoku, dających prawdziwą frajdę z jazdy. W niektórych wersjach dostępne będą automatyczne skrzynie biegów oraz jedna skrzynia wspomagana komputerowo (Selespeed).
My jeździliśmy dwustukonnym, pięciocylindrowym mulitijetem. Tylko bezpośrednio po uruchomieniu i na niskich obrotach mogliśmy usłyszeć charakterystyczny dieslowski stukot. W czasie jazdy, a szczególnie podczas "wysokiego kręcenia", nasz diesel wydawał dźwięki, jakich nie powstydziłaby się porządna wyścigówka. Aby jednak nie wpadać w absolutny zachwyt, dodajmy, że w nowej alfie napędzanej dwustukonnym ropniakiem daje się wyczuć charakterystyczne opóźnienie reakcji na gwałtowne wciśnięcie pedału gazu. Do 1600-1800 obrotów auto zdaje się być oporne, jednak to, co dzieje się później, z nawiązką rekompensuje drobne mankamenty. Na wyższych obrotach po prostu wciskało nas w fotel...

Jest pięknie

Alfa jak to alfa - jest piękna, w typowym włoskim stylu, gdzie elegancja współgra ze sportowym charakterem. Ciekawe, że dla jednych linia nadwozia jest "muskularna", podczas gdy inni upierają się, że jest "lekka". Widać konstruktorom udało się połączyć stylistyczne przeciwieństwa. Krótko mówiąc, alfa 159 sportwagon, zaprojektowana przez Giorgetto Giugiaro we współpracy z Centrum Stylu Alfa Romeo, jest samochodem o "płynnych liniach biegnących wzdłuż całego pojazdu zprzetłoczeniem, które poprzez wyrafinowaną grę świateł icieni dodaje lekkości i____smukłości". Tak to widzą Włosi...
Wewnątrz pojazdu wygoda i elegancja. Skórzana tapicerka, dobrze dobrane kolory tworzyw (z ich jakością również nie jest źle). Do tego wszelkie udogodnienia - np. bardzo dobrze działający (we Włoszech) system nawigacji satelitarnej. Elektryczna regulacja fotela i wiele, wiele innych "luksusów", o których nie warto się rozpisywać, bo w tym segmencie stały się obowiązkowe.

Trzyma się drogi

Na krętych trasach w okolicach Genui utwierdziliśmy się w przekonaniu, że współczesne kombi nie są skrzypiącymi skrzyniami transportowymi - w tym przypadku wrażenia były jak najbardziej sportowe. Alfa 159 SW prowadzi się nad wyraz pewnie, niemal niezależnie od umiejętności i temperamentu kierowcy. I trudno się dziwić, skoro poza niezwykle precyzyjnym układem kierowniczym mamy sprawdzone już w wersji sedan zawieszenia z przodu (mają doskonałe "trzymanie boczne"), zaś z tyłu zastosowano rozwiązanie typu multilink, które sprawia, że samochód jest niezwykle stabilny podczas manewrów z dużą prędkością i bardzo zwinny na wąskiej i zmiennej trasie. Dodajmy, że w wersji z potężnym silnikiem 3,2 V6 mamy do dyspozycji stały napęd integralny Q4 z trzema mechanizmami różnicowymi.
Wszystkie te poważnie brzmiące dane techniczne można sprowadzić do jednej obserwacji - istotnej dla ewentualnych nabywców. Alfa 159 SW, oferując rodzinną przestrzeń, daje kierowcy poszaleć - i oto chodzi!
JACEK ŚWIDER
Fot. autor

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski