Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prezes UOKiK będzie mógł wymierzyć osobie zarządzającej firmą milionową karę

Janusz Michalczak
Produkcja obarczona jest ryzykiem, nie tylko rynkowym
Produkcja obarczona jest ryzykiem, nie tylko rynkowym Fot. 123RF
Prawo gospodarcze. To z pewnością nie jest dobra wiadomość dla wielu przedsiębiorców, zwłaszcza tych, którzy walczą o mocną pozycję w swojej branży. Od 18 stycznia bardzo wysokimi karami z tytułu naruszenia prawa ochrony konkurencji i konsumentów będą zagrożone również osoby zarządzające firmami.

Do tej pory kary finansowe dotykały jedynie samych firm (do 10 proc. wartości przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym rok wydania decyzji przez prezesa UOKiK). Czym zatem jest podyktowana wprowadzana zmiana?

Monopol wyrasta z konkurencji
Przede wszystkim coraz powszechniejszymi praktykami naruszającymi zasady dobrej konkurencji. Zgodna z prawem konkurencja między przedsiębiorcami, zauważają analitycy rynku, stanowi źródło postępu i innowacyjności, wymusza działania korzystne dla konsumentów, gdyż walcząc o klienta, zobligowani są do przedstawiania coraz atrakcyjniejszej oferty, zarówno pod względem cenowym, jak i jakościowym. W sytuacji, w której przedsiębiorcy zamiast konkurować, zaczynają ze sobą współpracować, ceny zazwyczaj rosną, a jakość oferowanych towarów czy też usług spada.

W konsekwencji ewidentnym poszkodowanym są odbiorcy końcowi, tj. w lwiej części konsumenci.

I taka właśnie optyka przebija w sposób jednoznaczny z działań i wystąpień UOKiK oraz jego przedstawicieli. _– Dlatego, zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, zakazane są wszelkie działania przedsiębiorców, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na __rynku właściwym _– komentuje Michał Sokalla z Kancelarii Prawnej CERTUS.

Rynek właściwy to, idąc za definicją znajdującą się na stronie inter-netowej UOKiK, rynek towa- rów, które ze względu na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości, w tym jakość, są uznawane przez ich nabywców za podobne, substytucyjne i są oferowane na obszarze, na którym, ze względu na ich rodzaj, właściwości, preferencje konsumentów czy znaczące różnice cen i koszty transportu, panują zbliżone warunki konkurencji (np. krajowy rynek produkcji i sprzedaży cementu szarego).
Dla uznania porozumienia za
ograniczające konkurencję nie jest istotny czas, na jaki zostało ono zawarte, ani jego forma. Porozumieniem będzie zarówno umowa w formie pisemnej, jak też wszelkie nieformalne uzgodnienia, w __tym e-mail, SMS, notatka służbowa, uzgodnienia ustne.

Szokujący wymiar kar?
– Zmiana ta jest jedną z ważniejszych w historii ustawy i w stosunku do __obecnie obowiązujących przepisów prawa antymonopolowego wręcz rewolucyjna – podkreśla Justyna Czechowicz, specjalista ds. prawnych w firmie Baumit.

– Przyznano bowiem prezesowi UOKiK kompetencję do nakładania kar pieniężnych na osoby fizyczne za umyślne dopuszczenie poprzez swoje działania lub ich zaniechanie do naruszenia przez przedsiębiorcę zakazu porozumień ograniczających konkurencję (tj. naruszenia zakazów określonych w art. 6 Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, z wyjątkiem zmów przetargowych). Przyjęto, że maksymalna kara pieniężna dla nich będzie wynosić 2 mln zł

Jak się chronić?
Jednym ze sposobów jest przeciwdziałanie na zasadzie compliance (ang. podporządkowanie się, stosowanie się do norm prawnych), coraz popularniejsze w środowisku gospodarczym.

Zakłada ona podejmowanie działań, których celem jest dostosowywanie firm działających w obszarach regulowanych do przepisów prawa oraz wymagań, które zostały nałożone przez ustawodawcę. Warto wiedzieć, że przed czterema laty powstało w naszym kraju Stowarzyszenie Compliance Polska, którego członkami założycielami były osoby reprezentujące banki, domy maklerskie, firmy prawnicze i doradcze.

– Efektywny program compliance realizowany przez firmę eliminuje bądź też minimalizuje ryzyko zachowań bezprawnych – podkreśla Justyna Czechowicz. – Chroni tym samym danego przedsiębiorcę oraz osoby sprawujące w danej organizacji funkcje kierownicze przed wysokimi karami finansowymi, stratami wizerunkowymi oraz utratą zaufania ze strony klientów i kontrahentów, które niejednokrotnie odbudowywane są latami. Raz przyklejona etykieta przedsiębiorcy nieuczciwego, naruszającego prawo pozostanie na długo w __pamięci klientów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski