Prezydent bierze odpowiedzialność za jeden kierunek wzdłuż Plant

Piotr Tymczak
infografika Grażyna Gajewska
Inwestycje. Jedną jezdnię dla aut zastąpi kontrapas dla rowerzystów. Nie wyobrażają sobie oni jednak, że nie będą mogli jeździć po Plantach.

W połowie tego miesiąca Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ma ogłosić przetarg na przebudowę torowiska wraz z drogą na ul. Podwale. Kolejny przetarg będzie dotyczyć ul. Dunajewskiego. Prawdopodobnie w połowie roku zostanie tam wprowadzony ruch jednokierunkowy dla aut. Jest już gotowa koncepcja jego nowej organizacji.

W ZIKiT przewidują, że prace rozpoczną się wiosną i potrwają do czerwca. W ich trakcie ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę torowiska wraz z drogą na odcinku od ul. Karmelickiej do ul. Długiej (II etap).

W tym przypadku prace przeprowadzone będą w wakacje. W tym roku ma powstać też projekt ruchu jednokierunkowego na III etapie - od ul. Długiej do Dworca Głównego (prace w 2016 r.).

W taki sposób zrealizowana zostałaby część pomysłu urzędników z 2013 r. o wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego wokół całych Plant. Wtedy takiemu rozwiązaniu sprzeciwiali się okoliczni mieszkańcy. Radni miasta podjęli uchwałę, aby prezydent zrezygnował z takiego rozwiązania. I początkowo Jacek Majchrowski tak właśnie zrobił. W styczniu tego roku zmienił jednak zdanie, a podlegli mu urzędnicy poinformowali, że koncepcja wraca, ale tylko dla wybranych odcinków wokół Plant.

Jeszcze raz zaprotestowali radni. Miejscy aktywiści z inicjatywy Kraków Przeciw Igrzyskom zaapelowali natomiast, aby projekt realizować. Powoływali się na wyniki badań firmy Millward Brown z 2013 r., z których wynika, że pomysł popiera ok. 55 proc. krakowian.

- Zaczniemy od wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na odcinku od ul. Piłsudskiego do teatru Bagatela. Zobaczymy, jak to się sprawdzi - oznajmił tydzień temu prezydent Majchrowski. - Konsultacje wykazały, że mieszkańcy nie chcą ruchu jednokierunkowego od ul. św. Gertrudy do ul. Westerplatte. Tam więc nie będzie zmian - dodał.

Radni są zgodni, że tory wzdłuż Plant trzeba koniecznie wyremontować. Uważają jednak, że wydawanie pieniędzy także na przebudowę ulic (I etap - ok. 8 mln zł, II etap - ok. 11 mln zł) jest zbędne, albowiem ruch aut można ograniczyć znakami. - Skoro prezydent podjął decyzję wbrew naszemu zdaniu, to bierze na siebie pełną odpowiedzialność za wprowadzenie ruchu jednokierunkowego - mówi Edward Porębski, przewodniczący Komisji Infrastruktury Rady Miasta.

Rowerzyści na odcinku od ul. Karmelickiej do Piłsudskiego maja jeździć pasem dla samochodów, a w przeciwnym kierunku - kontrapasem. To ma doprowadzić do tego, że przestaną poruszać się Plantami, na których jest dużo pieszych. - Nie wyobrażamy sobie tego - krytykuje pomysł Marcin Hyła, prezes stowarzyszenia Miasta dla Rowerów.

- Na razie nie podjęliśmy decyzji co do ruchu rowerowego po Plantach. Po przebudowie będziemy obserwować, jak się rozkłada ruch i analizować go - informuje Michał Pyclik z ZIKiT. Wyjaśnia też, że kontrapasu nie dało się tak poprowadzić, aby przebiegał za przystankami tramwajowymi, bo trzeba byłoby wytyczyć trasę rowerową kosztem części Plant, na co nie zgodzą się władze konserwatorskie.

Rowerzyści jadący kontrapasem będą się więc musieli zatrzymywać na czas wchodzenia pasażerów do tramwajów i wychodzenia z nich. Powstaną przystanki wiedeńskie (takie jak np. przy ul. Lubicz) z podwyższoną jezdnią między torami i wiatą. - Takie przystanki są na drogach samochodowych. Nie spotkałem się z nimi na trasach dla rowerów - komentuje Marcin Hyła.

Planowane zmiany
* Pas ruchu dla samochodów bliżej Plant zostanie zlikwidowany. Zastąpi go kontrapas dla rowerzystów o szerokości 1,5-2 m.
* Torowisko będzie przesunięte bliżej Plant, by dwa tramwaje mogły się mijać na łuku ul. Dunajewskiego.
* Ruch aut będzie się odbywał jezdnią o szerokości 3 m w jednym kierunku (od Karmelickiej do Piłsudskiego).
* Projekt dopuszcza częściowe parkowanie na chodniku przy jezdni.
* Zachowana zostanie możliwość wjazdu i wyjazdu z ul. św. Anny. Z ul. Podwale nie będzie skrętu w ul. Studencką i ul. Jabłonowskich.

Wideo

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
abc

Przeczytałem, i taka refleksja mi przyszła do głowy. Za ruchem jednokierunkowym (co jest paranoiczną ideą, zwiększy to tłok w innych miejscach) lobbuje pan Leśniak z inicjatywy przeciwigrzyskowej powołując się - uwaga! - na wyniki badań, gdzie trochę ponad 50 % była za tym pomysłem... Kto jak kto, ale pan Leśniak to powinien się wstydzić używając takiej argumentacji. Przecież w badaniach opinii społecznej też wychodziło tym, którzy chcieli u nas organizować igrzyska na koszt podatników, że Kraków jest za igrzyskami, i to nawet większym procentem niż za ruchem jednokierunkowym... Pan Leśniak to kwestionował (słusznie) i okazało się, że miał racje. Niech więc teraz nie powołuje się na wyniki badań, które mogą być nad wyraz niewiarygodne...

k
k

Ruch jednokierunkowy wokół Plant to bardzo g***** pomysł. Przed jakimkolwiek wprowadzeniem tego (a więc przed remontem) należy zrobić poważne badania, jak coś takiego wpłynie na zatłoczenie ruchu dalej, czyli na alejach itp... Zakorkuje je w sposób niemożebny,

j
jan

Nie będą mogły wszystkie, bo nikt nie likwiduje strefy B. Wjazd tam przysługuje tylko do tego uprawnionym. Inną kwestią jest to, że mało kto to respektuje :(

w
wa

Zbigi może mieć rację. To ponad 50 pojazdów (A+T) w szczycie na godzinę w jedną stronę na jednym pasie.

T
ToTY

Jaki ruch TRANZYTOWY?! Skąd dokąd może ktoś mi powie?

O
ObywatelKrk

A gdzie te samochody z I obwodnicy mają jeździć? Szkoda że nie narysowano!

K
Knight Rider

i czemu dajecie negatywy? Przecież to nie opinia tylko pytanie..
Może by mi ktoś odpowiedział na pytanie?

q
qaz

Nie zmiana dla zmiany, tylko zmiana, aby upłynnić przejazd tramwajom i autobusom, Bez likwidacji pasa ruchu nie dałoby się rozszerzyć torowiska i wpuścić na niego autobusów.

Y
Yookii

Chyba źle odbierasz rzeczywistość. Ścieżka rowerowa jest tylko skutkiem, a nie powodem zlikwidowania w tym miejscu pasa dla samochodów. Przypomnę, że największą grupą jest kilkadziesiąt tysięcy pasażerów KMK, którzy ustępują pierwszeństwa samochodom w liczbie kilkuset. Planty są zakorkowane i ten stan rzeczy ma ulec zmianie. Ścisłe centrum miasta to nie najlepsze miejsce na ruch tranzytowy. W wyniku rozsunięcia torowiska, tak by tramwaje mogły się bezkolizyjnie mijać, zamiast tracić czas, powstanie jezdnia o szerokości około ponad metra, co kończy wszelką dyskusję. Gwoli przypomnienia, kiedyś na Rynku były TRZY pasy ruchu.

g
grzeg

Nonsensowna, potencjalnie bardzo szkodliwa "zmiana dla zmiany". Zaś wpadanie w obsesję na temat "cudownych" rowerzystów (w istocie niejednokrotnie jeżdżących w sposób niebezpieczny dla innych) staje się już po prostu idiotyczne.

J
Jasiu

I znowu ROWEROTERRORYŚCI wygrywają- jest to dobrze zorganizowana grupa która narzuca wszystkim swoje wizje.
Rowerzyści mają prawo do bezpiecznego poruszania się po drogach, lecz nie na zasadzie: wywalamy samochody a w to miejsce robimy ścieżki rowerowe.
MIASTO JEST DLA WSZYSTKICH - Nie tylko dla nich.

K
Krakowianin

Rowerzyści na plantach ?? Powinno się ich teraz wyrzucić na ulice bowiem są zagrożeniem dla bawiących się na plantach dzieci !

!!!

Zbigi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nie wysilaj się wciąż z tym swoim bełkotem.

G
Gość

Jest to gwóźdź do trumny dla komunikacji autobusowej, gdyż autobusy będą skazane na jazdę torowiskiem w miejscu, gdzie ilość tramwajów jest bardzo duża, prędkość tramwajów niewielka i w efekcie autobusy będą przez większą część dnia tkwić w korkach tramwajowych, bez możliwości omijania "sznurów" tramwajów lub wlec się na pierwszym biegu za tramwajami. Za takie decyzję można komuś życzyć chyba tylko czegoś wybitnie nieetycznego (potrącenia przez autobus). Autobus powinien wyprzedzać tramwaje a nie stać w korkach tramwajowych (na ulicy Lubicz autobusy są często blokowane przez zatory tramwajowe i obok auta jadą szybciej i płynniej).

K
Knight Rider

Ale to zaraz bo nie rozumiem, teraz z Placu Matejki samochody nie mogą jechać w prawo, poza tymi co mogą. Będą mogły teraz wszystkie?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3