Prezydent rezygnuje z jednego kierunku ruchu wokół Plant

Piotr TymczakZaktualizowano 
FOT. ANDRZEJ BANAŚ
FOT. ANDRZEJ BANAŚ
Urzędnicy przez pół roku forsowali wprowadzenie wokół Plant Krakowskich ruchu jednokierunkowego dla samochodów. Ostatecznie zmiany mają dotyczyć tylko odcinka od ul. Piłsudskiego do ul. Lubicz, gdzie już teraz są duże ograniczenia ruchu.

FOT. ANDRZEJ BANAŚ

KOMUNIKACJA. Nie będzie drastycznych ograniczeń ruchu dla samochodów w centrum Krakowa. Nie powstanie też ścieżka rowerowa na całej długości pierwszej obwodnicy. Przeciwni takim zmianom byli mieszkańcy i radni z dzielnicy Stare Miasto.

Przypomnijmy, że urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu planowali, aby wokół całych Plant był ruch jednokierunkowy dla samochodów (przeciwny do ruchu wskazówek zegara). Miał być poprowadzony po jednym pasie, na drugim, położonym bliżej Plant, planowano ścieżkę dla rowerzystów. Do tego urzędnicy chcieli wprowadzić oznakowanie, które uniemożliwiłoby przejazd z ul. św. Gertudy i Westerplatte bezpośrednio do ul. Pawiej.

- Uważam, że nie powinno być ruchu jednokierunkowego wokół Plant na całej ich długości - usłyszeliśmy od prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego, który inaczej wyobraża sobie zmiany. - Po pierwsze, torowisko dla tramwajów powinno być wydzielone i poszerzone, a ruch poprowadzony dwoma pasami. Natomiast przystanki tramwajowe i dojście do nich ulicą trzeba podwyższyć, tak jak przy ulicy Lubicz - wyjaśnia prezydent.

O regulacji ruchu wokół Plant Jacek Majchrowski rozmawiał w tym tygodniu z dyrektorem ZIKiT Jerzym Marcinko. Podczas spotkania zapadły nowe ustalenia.

- Nie będziemy na siłę forsować ruchu jednokierunkowego wokół całych Plant - przyznaje dyrektor Marcinko. Zaznacza, że na ulicach Straszewskiego (od wjazdu w nią z ul. Piłsudskiego), Podzamcze, św. Gertrudy, Westerplatte do ul. Lubicz i Pawiej pozostanie ruch dwukierunkowy, tak jak dotychczas i nie zmieni się oznakowanie. Nie będzie więc żadnych eksperymentów na najbardziej drażliwym odcinku od ul. św. Gertrudy do Lubicz. Są to bowiem ulice ogólnodostępne dla kierowców, nie ma tam strefy B (ograniczonego ruchu). Wprowadzenie jakichkolwiek zmian byłoby więc dla nich dość uciążliwe.

Zmian można natomiast się spodziewać wzdłuż ulic Podwale, Dunajewskiego i Basztowej na dwóch odcinkach: ul. Piłsudskiego - teatr Bagatela oraz teatr Bagatela - ul. Długa. Ruch jednokierunkowy na jednym pasie, a na drugim ścieżka rowerowa powstaną na tych odcinkach, jeżeli miasto otrzyma na to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

- Na większości tych odcinków została już wprowadzona strefa B, jest więc tam ograniczona dostępność dla samochodów - podkreśla dyrektor Marcinko.

Czy Kraków otrzyma środki unijne na przebudowę ulic wokół Plant, powinno być wiadome do grudnia. Jeżeli tak się stanie, to inwestycje na obu odcinkach byłyby realizowane w przyszłym roku i zakończyłyby się najpóźniej do marca 2015 roku.

Jeżeli nie będzie unijnego wsparcia, to na wspomnianych odcinkach zostaną przebudowane same torowiska. - Są w tak złym stanie, że jest to konieczne - zaznacza dyrektor Marcinko.

Informację o zmianie planów co do ruchu wokół Plant z radością przyjęli przedstawiciele Rady Dzielnicy I Stare Miasto.

- Bardzo się cieszę, że nasze sugestie zostały wzięte pod uwagę. Był pomysł na ruch jednokierunkowy wokół Plant, po nim dyskusja, a teraz podjęto kompromisowe decyzje. Jak ktoś jest zaborczy i na siłę chce przekonać do swojego, to się robią niepotrzebne wojny - komentuje Bogusław Krzeczkowski, przewodniczący Rady Dzielnicy I, który mocno krytykował propozycję zmian. Nazwał ją nawet żartobliwie "Tour de Planty" . Mieszkańcy i radni obawiali się, że ograniczenie ruchu wokół Plant spowoduje zakorkowanie ulic położonych w rejonie Rynku Głównego.

- Na tych zmianach najbardziej ucierpieliby mieszkańcy centrum. Nie możemy z niego robić skansenu, aby kolejne osoby się stąd wyprowadzały. Ruch tutaj uspokoi się w sposób naturalny poprzez budowę obwodnic i kolejnych tras pozwalających ominąć Stare Miasto - przekonuje przewodniczący Krzeczkowski.

Rada Dzielnicy zabiegała, aby ruch jednokierunkowy wokół Plant wprowadzić pilotażowo i zobaczyć, jak się sprawdzi. Zapowiadane zmiany na dwóch odcinkach mają być takim pilotażem.

piotr.tymczak@dziennik.krakow.pl

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 26

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jan

Bardzo dobra decyzja. Prezydent zmądrzał przed wyborami. Brawo radni miejscy, dzięki wam my mieszkańcy Śródmieścia nie będziemy dyskryminowani!

k
krakus z urodzenia

w centrum miasta nie powinno być wytycznaych ścieżek rowerowych, jest ograniczenie do 30 km na /h. gdyby wszyscy przestrzegali przepisów było by wszysko ok, a tka kosztem ścieżek znikają miejsca parkingowe, w centrum parkingow brak, a żyć normalnie trzeba.Na łobzowskiej wytyczją kontr pas dla rowerów. Po co? rowerzysta nie może nadłożyć np 100 metrów i jechać takn jak jadą samochody, a no nie bo nie zna prawa ruchu drogowego bo znikły karty rowerowe. (nie tyczy się to wszystkich rowerzystów, ale większości z nich.

k
kierowca

Ulica jednokierunkowa, dwupasmowa ma większą przepustowość zwłaszcza na skrzyżowaniach. A tak dalej będą samochody smrodziły na skrzyżowaniach.

z
ziew

Skoro uogólniasz, to ja też sobie pozwolę. Mieszkańcy nie chcą, żeby cały ruch z pierwszej obwodnicy trafił pod ich domy. Mieszkańcy, w odróżnieniu od turystów, widzą co się dzieje w centrum, gdy któryś odcinek obwodnicy jest zamknięty. Mieszkańcy patrzą z trochę innej perspektywy niż profesorowie politechniki.

g
gosc

Ciekawe o których miastach piszesz.
Może w żadnym europejskim mieście nie byłeś.
Miliony aut na zakorkowanych ulicach.

Chyba ze wierzysz w bajki wyborczej, kilka przykładów i zdjęc z Holandi. Zdjęcie ściezki rowerowej z Berlina i już można mącić ludziom w głowach jak to na zachodzie jest super, i nie ma aut.

Kompletne bzdury

m
m

Weź przestań z tym klimatem :) Klimat to jest w miastach z prawdziwego zdarzenia.

K
Kierowca

Ktoś napisał że powinno brać się przykłady z miast europejskich ja chciałbym zauważyć iż większość miast wielkości Krakowa w krajach UE ma obwodnice z prawdziwego zdarzenia a nie 1/3 i to budowaną od 30 lat i takie rozwiązania drogowe które pozwalają przejechać miasto w 15 minut. Ja dzień w dzień stoję godzinę w korku na 29go listopada żeby zjechać na dół i dowieść towar do odbiorców a tu zamiast usprawniać ten ruch to tylko ciągłe ograniczenia.

s
staś

Czyżby miłościwie nam panujący rozpoczął kampanię wyborczą?

m
maria

Dziwię się mieszkańcom, że "wywalczyli" sobie zatrute (przez spaliny samochodowe) powietrze w mieszkaniach, bo że radni byli przeciw to się nie dziwię - przypuszczalnie nie mieszkają ( są tylko zameldowani, mieszkanka wynajmują, a sami w willach na obrzeżach Krakowa) w dzielnicy Stare Miasto a i lobby przeciw opalaniu węglem tez swoje zrobiło. Wyższość trucia węglem nad spalinami!!!!
Majchrowski to cienki Bolek - stale się czegoś boi: busy z Wieliczki, Proszowic rozjeżdżają Kraków, cofnięto decyzję o wstrzymaniu dla nich ruchu, nie przeciwastawia się wyburzeniom, dewastacji starych kamienic Krakowa, deweloperzy budują gdzie chcą i co chcą (Grzegórzki wołają o pomstę do nieba) - a gdzie DŁUGOTERMINOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA KRAKOWA, lat zabrakło czy kolejnych kadencji? Jeżeli ktoś nie jest z Krakowa to tak rządzi bo nie czuje klimatu zabytków itd. itd.

A
Ark

Bóg ich natchnął rozsądkiem!

a
ada

Cóż, pewnie w Sosnowcu też o tym nie słyszeli...

p
poli

Sęk w tym, że ten pomysł wkurzył mniejszość. Mieszkańców ścisłego centrum i kierowców. Pasażerów ucieszył.

K
Krakowianin

zamiast naśladować sprawdzone rozwiązania miast Europy zachodniej gdzie ogranicza się ruch samochodów w centrum , dba się o interes kierowców kosztem tysięcy pasażerów komunikacji miejskiej a także rowerzystów ! Czy to leży w interesie mieszkańców i ekologii ?

d
driver

A ja głupi już chciałem zrezygnować z auta i przesiąść się na tramwaj, jednak dalej to nie będzie się opłacało. Jednak samochodem wciąż będzie szybciej.

p
poli

Prezydent oszołom. Była szansa na dobre zmiany, a tak — dupa. Dalej będziemy się wlec w korku!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3