Rynek motoryzacyjny
Taki stan jest wciąż zasługą dużego popytu poza granicami Polski, głównie w Europie Zachodniej. Z ponad 48 tys. wyprodukowanych w czerwcu samochodów 45 669 (czyli ponad 93%) znalazło nabywców poza granicami Polski
Największym polskim producentem jest niezmiennie Fiat. Jego udział w produkcji całkowitej samochodów osobowych w czerwcu tego roku wynosi 54,2%. Drugą pozycję z wynikiem 22,7% zajmuje Opel. Trzecia pozycja przypadła w udziale firmie Volkswagen. Jej udział w rynku producentów krajowych wyniósł na koniec czerwca 17,4%. Jeżeli jednak wziąć pod uwagę całość produkcji, tzn. zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze, to VW ustępuje tylko Fiatowi. Na pozycji czwartej znajduje się FSO z udziałem 5,6%. Udział firmy Intrall, aktualnego producenta samochodów honker, wynosi 0,1%.
Pierwszą pozycję po pierwszym półroczu wśród produkowanych w Polsce modeli, z udziałem w produkcji całkowitej na poziomie 45%, zajmuje fiat panda.**Na drugiej pozycji lokuje się opel astra z 13,5-proc. udziałem. Tuż za nim znajduje się volkswagen caddy z 11,6% udziałem i fiat seicento z 9,9%. Kolejne pozycje zajmują: opel agila z udziałem 9%, FSO lanos (5,7%), vw transporter (4,9%) oraz FSO matiz z 0,3-proc. udziałem w produkcji całkowitej.
Produkcja samochodów dostawczych nieznacznie wzrosła w porównaniu do ubiegłego miesiąca i wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. W ciągu tego miesiąca wyprodukowano 7 430 pojazdów, o 14,3% więcej w stosunku do czerwca roku ubiegłego (6 499 aut) i 2,5% więcej niż w maju 2005 r.
Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych za takim wynikiem stoi wysokie zapotrzebowanie na polskie produkty (vw caddy, fiat panda van, vw transporter itd.) na innych rynkach. Ponad 90% produkcji wysyłane jest na eksport. Wysoki popyt dotyczy w szczególności Volkswagena, który w czerwcowej produkcji całkowitej, zdobył udział w wysokości 84,5%.
Na drugiej pozycji znajduje się Fiat z udziałem 13,7%.
Największym zainteresowaniem klientów, zarówno na rynku polskim, jak i za granicą, cieszy się niezmiennie vw caddy. Jego udział w produkcji wynosi ponad 66%. Tuż za nim plasuje się drugi model tej samej firmy - transporter - z udziałem blisko 16%. Na trzeciej pozycji znajduje się natomiast fiat panda van.** Udział tego modelu w produkcji całkowitej samochodów dostawczych na rynku polskim wyniósł na koniec czerwca 12,3%.
(A)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?