MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Profesjonalizm za barem

KLIM
Zasady organizowania bankietów, obsługa konferencji, serwis dań, klasyfikacja koktajli - to przykładowe zagadnienia, które poznają słuchacze kursów kelnerskich i barmańskich.

Oferta kursów gastronomicznych adresowana jest zarówno do osób już pracujących w branży, jak i tych, które dopiero stawiają pierwsze kroki w tej profesji lub myślą o zmianie zawodu.
W programie kursu kelnerskiego znajdują się m.in. takie zagadnienia, jak: obsługa konsumenta, serwis dań, organizowanie imprez okolicznościowych i bankietów. Kursanci muszą się również wykazać praktycznymi umiejętności i podczas różnych ćwiczeń zastosować wiedzę teoretyczną w praktyce.
Kurs barmański z kolei obejmuje m.in. klasyfikację koktajli, techniki nalewania alkoholi, towaroznawstwo, produkcję alkoholi oraz tzw. miksologię.
- Zgłasza się do nas dużo studentów oraz osoby, które pracują już jako barmani, a chcą podnieść swoje kwalifikacje. Obserwujemy też zróżnicowanie wiekowe. Kształcą się zarówno 18 - latkowie, jak i 50 - latkowie - mówi Piotr Dziatkowiec z Krakowskiej Szkoły Barmanów. - Kurs I stopnia obejmuje 30 godzin i składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Po ich zakończeniu zdaje się egzamin. Oprócz teoretycznego testu wielokrotnego wyboru, kursant musi przygotować własną kompozycję zgodnie z zasadami przygotowania napoju mieszanego.
Certyfikat, który otrzymuje się po zdaniu egzaminu, upoważnia do pracy również za granicą.
Jakie predyspozycje liczą się w kelnerskiej i barmańskiej profesji? - Nie można jednoznacznie stwierdzić, jakim typem psychologicznym powinien być dany pracownik. Każda osoba jest inna, ale można wyodrębnić kilka podstawowych cech. Najważniejsze to wysoka kultura osobista, pozytywne nastawienie do ludzi i do pracy. Należy być również systematycznym i cierpliwym. Do cech pożądanych należy umiejętność słuchania innych. Natomiast znajomość techniki pracy, etykiety, czy receptur w przypadku barmanów, są to umiejętności, które można nabyć na kursach. Nieodzownym wymogiem jest znajomość języków obcych. Język angielski jest w chwili obecnej standardem. Każdy pracownik branży gastronomicznej powinien posługiwać się nim przynajmniej w stopniu komunikatywnym - wyliczają Szymon Kohut i Marcin Gąsiorowski z Krakowskiej Szkoły Restauratorów, która w swej ofercie - oprócz kursów barmańskich i kelnerskich - posiada także szkolenia dla menadżerów gastronomii. Program takiego kursu porusza m.in. tematykę ekonomiczno-prawną, zagadnienia dotyczące zarządzania przedsiębiorstwem oraz z zakresu sztuki restauracyjnej. Kursy kończą się egzaminem wewnętrznym. Jeśli uczestnicy sobie z nim poradzą, to otrzymują dwa certyfikaty - w języku polskim i angielskim, honorowane przez kraje Unii Europejskiej.
(KLIM)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski