Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Proszowice. Coraz bliżej do dokończenia budowy obwodnicy. Trwa opracowywanie decyzji środowiskowej

Ewa Tyrpa
Ewa Tyrpa
fot. archiwum Urzędu Gminy i Miasta Proszowice
Mieszkańcy z niecierpliwością czekają na zbudowanie drogi omijającej zurbanizowane tereny w Proszowicach. Największą uciążliwość stwarzają przejeżdżające ciężarówki.

Stefanik: Francja ma stać się głównym dostawcą prądu dla Europy

od 16 lat

- Trwa postępowanie o uzyskanie decyzji środowiskowej, która ma być gotowa w trzecim kwartale tego roku – mówi Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa małopolskiego.

Po wydaniu decyzji środowiskowej Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie będzie mógł ogłosić przetarg na projekt i wykonawstwo. Budowa powinna rozpocząć się w 2023 roku i potrwać 18 miesięcy.

Wicemarszałek Smółka mówi też, że duże znaczenie dla tej inwestycji, o czym pisaliśmy, było pozyskania przez województwo z Rządowego Funduszu Polski Ład dofinansowania 61,75 mln zł, przy oszacowaniu kosztów budowy tego odcinka na 65 mln zł.

- Gmina Proszowice będzie miała udział w tej inwestycji, podobnie jak w innych projektach województwa i w pierwszym fragmencie obwodnicy w postaci udziału w opracowaniu dokumentacji i wykupu gruntów – poinformował nas Grzegorz Cichy, burmistrz gminy Proszowice.

Koszt wykupu ziemi pod budowę obwodnicy wstępnie wyceniono na 2 mln zł. Gmina Proszowice będzie miała udział w tej inwestycji, podobnie jak w innych projektach województwa i w pierwszym fragmencie obwodnicy w postaci udziału w opracowaniu dokumentacji i wykupu gruntów – poinformował nas Grzegorz Cichy, burmistrz gminy Proszowice.

Przypomnijmy, pierwszy odcinek obwodnicy o długości prawie 3,2 kilometra zbudowano 11 lat temu.

Po kilkuletniej przerwie powrócono do planów dokończenia budowy tej drogi, która odciąży zamieszkałe rejony miasta od bardzo dużego ruchu kołowego.

- To jedyna droga, którą mogą jeździć ciężarówki utrudniające ludziom życie, powodujące hałas i emisję spalin do atmosfery. Obwodnica więc będzie miała też ekologiczny charakter – dodaje burmistrz Cichy.

Najbardziej ten ruch oddziałuje na rejon ul. Brodzińskiego i 3-Maja. Najgorzej jest w środy i niedziele, kiedy czynna jest giełda rolna i na drodze tworzą się ogromne korki. Dodatkową uciążliwością jest wzniesienie, na które nie zawsze ciężarówki mogą wjechać. To powoduje jeszcze większy hałas i wydobywanie się szkodliwych substancji do powietrza. Mieszkańcy z niecierpliwością więc czekają na budowę nowej drogi i na wydanie trwającej dość długo decyzji środowiskowej.

Wcześniej nie chcieli zgodzić się na warianty jej przebiegu z wyburzeniami domów, likwidacją upraw i blisko ich posesji. Dopiero ósmy wariant uznali za niekolizyjny i najbardziej korzystny. Właśnie według niego będzie budowany oczekiwany odcinek o długości około 2,5 kilometra.

Rozpocznie się od ronda Rzeczpospolitej Partyzanckiej 1944, zbudowanego w ramach pierwszego odcinka. Dalej trasę wyznaczono za terenami giełdy Ek-Rol i za oczyszczalnią ścieków. Następnie obwodnica przetnie drogę powiatową w kierunku Stogniowic i połączy się z drogą wojewódzką nr 775 w Jakubowicach.

Obwodnica skomunikuje drogi wojewódzkie 775 i 776 w stronę Krakowa oraz Buska.

Burmistrz Cichy podkreśla też duże znaczenie w tej inwestycji budowy mostu nad Szreniawą za giełdą Ek-Rol. W koncepcji przewidziano też budowę ronda na drodze powiatowej, licznych przepustów, a także wzdłuż obwodnicy dróg dojazdowych do domów i pól.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski