FLESZ - Podwyżki cen prądu są nieuniknione
„Korytarz 6 pozostaje jednak w nieusuwalnej kolizji z Kopalnią Soli, jako dobrem światowego dziedzictwa (…). Eksperci wskazują, że w zawartym w „Streszczeniu studium korytarzowego…” rozdziale 3.3 Analizy środowiskowe, brak jest jakiejkolwiek wzmianki o sąsiadowaniu przebiegu drogi w wariancie 6 z dobrem światowego dziedzictwa oraz podziemnym rezerwatem przyrody „Groty Kryształowe, z czego można wnosić, że uwarunkowania te nie zostały wzięte pod uwagę przy projektowaniu wariantu 6” - alarmuje burmistrz Wieliczki Artur Kozioł, prosząc UNESCO o interwencję „w zakresie ostatecznego odstąpienia przez GDDKiA od jakichkolwiek dalszych prac projektowych nad poprowadzeniem nowej S7 korytarzem szóstym” w zakresie korytarza 6 drogi ekspresowej S7 Kraków-Myślenice.”
Szef Wieliczki wskazuje także, że „rezolucja Rady Miasta Krakowa opowiadająca się za dalszymi konsultacjami w sprawie korytarza 6 została podjęta pomimo przedstawienia na sesji tego organu pisma Narodowego Instytutu Dziedzictwa z dnia 11 kwietnia 2022 r., w którym Instytut żąda od GDDKIA odstąpienia od dalszych prac projektowych nad korytarzem 6 z uwagi na potrzebę zapewnienia najwyższej ochrony zabytkowi w postaci Kopalni Soli Wieliczka”.
„Rezolucja ta została podjęta również pomimo faktu, iż w opinii wybitnych ekspertów z Instytutu Mechaniki Górotworu Polskiej Akademii Nauk, budowa korytarza 6 w kolizji z Kopalnią Soli może stanowić naruszenie zobowiązania państwa sygnatariusza konwencji w sprawie światowego dziedzictwa UNESCO do niepodejmowania żadnych świadomych działań mogących bezpośrednio lub pośrednio zagrozić dziedzictwu” - zaznacza Artur Kozioł.
W jego opinii, krakowskiej rezolucji nie można wytłumaczyć „li tylko kompetencją terytorialną Rady Miasta Krakowa w odniesieniu do obrony własnych mieszkańców, bowiem wszystkie sześć korytarzy przebiega w granicach administracyjnych Krakowa”.
W liście do UNESCO przywołano również historię katastrofy, która miała miejsce w poprzeczni Mina w wielickiej kopalni w 1992 roku.
„W wyniku niewielkiej przebudowy czoła poprzeczni doszło do katastrofalnego wycieku wody z materiałem skalnym do kopalni, w wyniku z kolei czego powstał w centrum miasta lej sufozyjny i zapadlisko o głębokości ok. 2 m. Efektem tego zjawiska było zapadnięcie się torów kolejowych i znaczne uszkodzenia klasztoru franciszkanów wraz ze wzgórzem klasztornym. Katastrofa była zupełnie niespodziewana dla projektantów przebudowy. Miastu Wieliczka groziło wówczas zniszczenie. (…). Wykonanie palowania pod estakadę sześciopasmowej drogi ekspresowej oraz drążenie dwukomorowego tunelu w nieprzewidywalnym fliszu karpackim może doprowadzić do jeszcze bardziej katastrofalnych skutków. Kopalnia sięga zaś tak daleko na wschód, że kolizja w przypadku korytarza 6 jest po prostu nieunikniona (...)” - argumentuje Artur Kozioł.
Przypomnijmy. Pod petycjami przeciwko poprowadzeniu drogi ekspresowej w rejonie wielickim (warianty 2-6) podpisują się tysiące mieszkańców; odbywają się też protesty (m.in. przy siedzibach GDDKiA w Krakowie i Warszawie). Sprzeciw wobec planów GDDKiA wyraziły również wielickie samorządy gminny i powiatowy (w formie rezolucji).
W tej sytuacji rezolucja krakowskich radnych - będąca po części wskazaniem wariantu szóstego jako najlepszego do realizacji - tylko „dolała oliwy do ognia” i bardzo mocno zaniepokoiła mieszkańców gminy Wieliczka, protestujących przeciwko nowej S7.
Proponowane korytarze nowej S7 Kraków-Myślenice:
- 1. Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice (23,62 km; 3 tunele; szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł),
- 2. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice (24,56 km; 5 tuneli; 6,01 mld zł),
- 3. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice (24,31 km; 5 tuneli; 6,5 mld zł), 4. Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice (26,18 km; 5 tuneli; 6,25 mld zł),
- 5. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice (28,71 km; 5 tuneli; 5,9 mld zł).
- 6. Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice (29,13 km; 4 tunele; 6,07 mld zł)
- Co zjeść, podróżując po Małopolsce? Oto regionalne przysmaki!
- Relaksujący weekend? Tylko na termach. Oto najlepsze baseny w Małopolsce!
- Wieliczka. Wracają niedzielne kursy autobusów. Jedna linia do likwidacji
- Miodobranie 2021 w Wieliczce. Słodki czas w centrum miasta [ZDJĘCIA]
- Będą nowe połączenia MPK do Krakowa: dla Niepołomic i Wieliczki
- Pociągi nie dojadą z Krakowa do Wieliczki. Szykują się duże zmiany
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?