Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Protest przeciwko nowej S7 w wariancie 6. Wieliczka prosi UNESCO o pomoc w ochronie zabytkowej kopalni

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Wieliczka od początku nie godzi się na żaden z sześciu wariantów przebiegu nowego odcinka drogi ekspresowej Kraków – Myślenice, zaproponowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Natomiast pismo z prośbą o wsparcie, skierowane w piątek (13 maja) do UNESCO przez burmistrza Wieliczki jest pokłosiem rezolucji Rady Miasta Krakowa (podjętej 27 kwietnia 2022) wzywającej GDDKiA do odstąpienia od dalszych prac projektowych nad korytarzami 1-5 S7, ale prowadzenia dalszych konsultacji w sprawie wyznaczenia drogi w korytarzu szóstym. Pod listem do UNESCO podpisali się także reprezentanci mieszkańców gminy Wieliczka, protestujących przeciwko trasie w tym wariancie.

FLESZ - Podwyżki cen prądu są nieuniknione

od 16 lat

„Korytarz 6 pozostaje jednak w nieusuwalnej kolizji z Kopalnią Soli, jako dobrem światowego dziedzictwa (…). Eksperci wskazują, że w zawartym w „Streszczeniu studium korytarzowego…” rozdziale 3.3 Analizy środowiskowe, brak jest jakiejkolwiek wzmianki o sąsiadowaniu przebiegu drogi w wariancie 6 z dobrem światowego dziedzictwa oraz podziemnym rezerwatem przyrody „Groty Kryształowe, z czego można wnosić, że uwarunkowania te nie zostały wzięte pod uwagę przy projektowaniu wariantu 6” - alarmuje burmistrz Wieliczki Artur Kozioł, prosząc UNESCO o interwencję „w zakresie ostatecznego odstąpienia przez GDDKiA od jakichkolwiek dalszych prac projektowych nad poprowadzeniem nowej S7 korytarzem szóstym” w zakresie korytarza 6 drogi ekspresowej S7 Kraków-Myślenice.”

Szef Wieliczki wskazuje także, że „rezolucja Rady Miasta Krakowa opowiadająca się za dalszymi konsultacjami w sprawie korytarza 6 została podjęta pomimo przedstawienia na sesji tego organu pisma Narodowego Instytutu Dziedzictwa z dnia 11 kwietnia 2022 r., w którym Instytut żąda od GDDKIA odstąpienia od dalszych prac projektowych nad korytarzem 6 z uwagi na potrzebę zapewnienia najwyższej ochrony zabytkowi w postaci Kopalni Soli Wieliczka”.

„Rezolucja ta została podjęta również pomimo faktu, iż w opinii wybitnych ekspertów z Instytutu Mechaniki Górotworu Polskiej Akademii Nauk, budowa korytarza 6 w kolizji z Kopalnią Soli może stanowić naruszenie zobowiązania państwa sygnatariusza konwencji w sprawie światowego dziedzictwa UNESCO do niepodejmowania żadnych świadomych działań mogących bezpośrednio lub pośrednio zagrozić dziedzictwu” - zaznacza Artur Kozioł.

W jego opinii, krakowskiej rezolucji nie można wytłumaczyć „li tylko kompetencją terytorialną Rady Miasta Krakowa w odniesieniu do obrony własnych mieszkańców, bowiem wszystkie sześć korytarzy przebiega w granicach administracyjnych Krakowa”.

W liście do UNESCO przywołano również historię katastrofy, która miała miejsce w poprzeczni Mina w wielickiej kopalni w 1992 roku.

„W wyniku niewielkiej przebudowy czoła poprzeczni doszło do katastrofalnego wycieku wody z materiałem skalnym do kopalni, w wyniku z kolei czego powstał w centrum miasta lej sufozyjny i zapadlisko o głębokości ok. 2 m. Efektem tego zjawiska było zapadnięcie się torów kolejowych i znaczne uszkodzenia klasztoru franciszkanów wraz ze wzgórzem klasztornym. Katastrofa była zupełnie niespodziewana dla projektantów przebudowy. Miastu Wieliczka groziło wówczas zniszczenie. (…). Wykonanie palowania pod estakadę sześciopasmowej drogi ekspresowej oraz drążenie dwukomorowego tunelu w nieprzewidywalnym fliszu karpackim może doprowadzić do jeszcze bardziej katastrofalnych skutków. Kopalnia sięga zaś tak daleko na wschód, że kolizja w przypadku korytarza 6 jest po prostu nieunikniona (...)” - argumentuje Artur Kozioł.

Przypomnijmy. Pod petycjami przeciwko poprowadzeniu drogi ekspresowej w rejonie wielickim (warianty 2-6) podpisują się tysiące mieszkańców; odbywają się też protesty (m.in. przy siedzibach GDDKiA w Krakowie i Warszawie). Sprzeciw wobec planów GDDKiA wyraziły również wielickie samorządy gminny i powiatowy (w formie rezolucji).

W tej sytuacji rezolucja krakowskich radnych - będąca po części wskazaniem wariantu szóstego jako najlepszego do realizacji - tylko „dolała oliwy do ognia” i bardzo mocno zaniepokoiła mieszkańców gminy Wieliczka, protestujących przeciwko nowej S7.

Proponowane korytarze nowej S7 Kraków-Myślenice:

  • 1. Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice (23,62 km; 3 tunele; szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł),
  • 2. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice (24,56 km; 5 tuneli; 6,01 mld zł),
  • 3. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice (24,31 km; 5 tuneli; 6,5 mld zł), 4. Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice (26,18 km; 5 tuneli; 6,25 mld zł),
  • 5. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice (28,71 km; 5 tuneli; 5,9 mld zł).
  • 6. Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice (29,13 km; 4 tunele; 6,07 mld zł)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski