Przebadane ciągi

MM
Udostępnij:
Na zlecenie Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Krakowa przepytano pasażerów tramwajów. Dokąd pan/pani jedzie? - to pytanie zadawali ankieterzy osobom, podróżującym na ciągach od Bronowic Nowych do teatru Bagatela oraz z Bieżanowa i Kurdwanowa pod Pocztę Główną.

"13" przez pl. Wszystkich Świętych?

   Miasto chciało się dowiedzieć, skąd i dokąd przedostają się pasażerowie wysiadający przy teatrze Bagatela i przy Poczcie Głównej i ustalić, czy bez strat dla nich można by zmienić trasę jednej z linii tramwajowych, kursujących ul. Basztową, tak by objeżdżała Planty drugą stroną. Są bowiem plany zoptymalizowania ruchu tramwajowego w pierwszej obwodnicy, zwłaszcza na ul. Basztowej, gdzie często tworzą się zatory tramwajowe. Pomyślano o przywróceniu dawnej trasy tramwaju nr 13 - pod filharmonią i dalej ul. Franciszkańską.
   Badania na 33 przystankach przeprowadził krakowski oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji. Policzono pasażerów: z ciągu ul. Wielickiej korzysta każdego dnia - jadąc w kierunku centrum - ok. 62 tys. ludzi, zaś z ciągu z Bronowic Nowych - ok. 53 tys. Z tego dziennie z obu stron po ok. 19 tys. osób dociera w rejon I obwodnicy i wysiada gdzieś przy Plantach. Natomiast prawie połowa pasażerów na obu ciągach jedzie tranzytem dalej, okrążając Planty.
   Sprawdzono, którą stroną pasażerowie liczniej objeżdżają Planty. Spośród 19 tys. nadjeżdżających od strony Bieżanowa i Kurdwanowa ok. 13 tys. osób jedzie w prawo, pod Dworzec Główny, a tylko ok. 2 tys. - w lewo, w kierunku pl. Wszystkich Świętych (pozostałe ok. 4 tys. pasażerów dojeżdża tylko pod Pocztę Główną). Z 19 tys. jadących od strony Bronowic Nowych ok. 8 tys. skręca spod Bagateli w lewo, pod dworzec, zaś ok. 3 tys. w prawo, pod filharmonię (reszta, ok. 8 tys., kończy podróż pod teatrem Bagatela). - Byłoby to potwierdzenie, że trasy wokół Plant są właściwie rozłożone i zdjęcie przed kilku laty "13" z trasy pod filharmonią było dobrym rozwiązaniem - kwituje dr hab. Wiesław Starowicz, prezes SIiTK.
   - Skoro jednak wychodzi w badaniach tak duży tranzyt przez Śródmieście, oznacza to, że pasażerom jest obojętne, którędy jadą wokół Plant. Dlatego wydaje się uzasadnione, by "trzynastkę" puścić trasą pod filharmonią - mówi z kolei Izabella Bruchal, kierownik Referatu ds. Transportu Zbiorowego w Wydziale Gospodarki UMK. - Uzyskałoby się wtedy całkiem nowy ciąg: dojazd pod filharmonię i pl. Wszystkich Świętych w połączeniu z ciągiem Starowiślna - Wielicka.
   Około 20 lipca odbędzie się spotkanie przedstawicieli Wydziału Gospodarki, MPK oraz Zarządu Dróg i Komunikacji, na którym prezentowane będą wyniki badań. W połowie sierpnia musi zapaść decyzja w sprawie tramwaju nr 13; gdyby przystano na zmianę trasy - zostałaby ona wdrożona od września.
    (MM)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie