Przebadane ciągi

MM
Na zlecenie Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Krakowa przepytano pasażerów tramwajów. Dokąd pan/pani jedzie? - to pytanie zadawali ankieterzy osobom, podróżującym na ciągach od Bronowic Nowych do teatru Bagatela oraz z Bieżanowa i Kurdwanowa pod Pocztę Główną.

"13" przez pl. Wszystkich Świętych?

   Miasto chciało się dowiedzieć, skąd i dokąd przedostają się pasażerowie wysiadający przy teatrze Bagatela i przy Poczcie Głównej i ustalić, czy bez strat dla nich można by zmienić trasę jednej z linii tramwajowych, kursujących ul. Basztową, tak by objeżdżała Planty drugą stroną. Są bowiem plany zoptymalizowania ruchu tramwajowego w pierwszej obwodnicy, zwłaszcza na ul. Basztowej, gdzie często tworzą się zatory tramwajowe. Pomyślano o przywróceniu dawnej trasy tramwaju nr 13 - pod filharmonią i dalej ul. Franciszkańską.
   Badania na 33 przystankach przeprowadził krakowski oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji. Policzono pasażerów: z ciągu ul. Wielickiej korzysta każdego dnia - jadąc w kierunku centrum - ok. 62 tys. ludzi, zaś z ciągu z Bronowic Nowych - ok. 53 tys. Z tego dziennie z obu stron po ok. 19 tys. osób dociera w rejon I obwodnicy i wysiada gdzieś przy Plantach. Natomiast prawie połowa pasażerów na obu ciągach jedzie tranzytem dalej, okrążając Planty.
   Sprawdzono, którą stroną pasażerowie liczniej objeżdżają Planty. Spośród 19 tys. nadjeżdżających od strony Bieżanowa i Kurdwanowa ok. 13 tys. osób jedzie w prawo, pod Dworzec Główny, a tylko ok. 2 tys. - w lewo, w kierunku pl. Wszystkich Świętych (pozostałe ok. 4 tys. pasażerów dojeżdża tylko pod Pocztę Główną). Z 19 tys. jadących od strony Bronowic Nowych ok. 8 tys. skręca spod Bagateli w lewo, pod dworzec, zaś ok. 3 tys. w prawo, pod filharmonię (reszta, ok. 8 tys., kończy podróż pod teatrem Bagatela). - Byłoby to potwierdzenie, że trasy wokół Plant są właściwie rozłożone i zdjęcie przed kilku laty "13" z trasy pod filharmonią było dobrym rozwiązaniem - kwituje dr hab. Wiesław Starowicz, prezes SIiTK.
   - Skoro jednak wychodzi w badaniach tak duży tranzyt przez Śródmieście, oznacza to, że pasażerom jest obojętne, którędy jadą wokół Plant. Dlatego wydaje się uzasadnione, by "trzynastkę" puścić trasą pod filharmonią - mówi z kolei Izabella Bruchal, kierownik Referatu ds. Transportu Zbiorowego w Wydziale Gospodarki UMK. - Uzyskałoby się wtedy całkiem nowy ciąg: dojazd pod filharmonię i pl. Wszystkich Świętych w połączeniu z ciągiem Starowiślna - Wielicka.
   Około 20 lipca odbędzie się spotkanie przedstawicieli Wydziału Gospodarki, MPK oraz Zarządu Dróg i Komunikacji, na którym prezentowane będą wyniki badań. W połowie sierpnia musi zapaść decyzja w sprawie tramwaju nr 13; gdyby przystano na zmianę trasy - zostałaby ona wdrożona od września.
    (MM)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3