Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przebieg planowanej obwodnicy Zabierzowa od lat budzi kontrowersje

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Fot. Materiały prasowe GDDKiA
Obwodnica Zabierzowa od lat budzi emocje. Jedni cieszą się z postępów w przygotowywaniu inwestycji. Inni próbują zablokować budowę, a przynajmniej zmienić bieg nowej drogi. Najpierw motyl modraszek krzyżował plany, teraz sprzeciwiają się mieszkańcy Brzezia.

Został ogłoszony przetarg na projektowanie obwodnicy Zabierzowa. Na Rynku przed ratuszem ogłosił go - w sposób elektroniczny - Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury oraz Tomasz Pałasiński, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. Obwodnica będzie budowana w ciągu drogi krajowej nr 79 i ma mieć 10,2 km długości.

Minister Adamczyk przypomniał, że droga krajowa biegnąca przez Zabierzów - popularnie zwana bytomką - stanowi alternatywę dla autostrady A4 prowadzącej z Krakowa do Katowic. Jest uciążliwa dla mieszkańców Zabierzowa od dziesięcioleci. Dlatego w 1992 roku planowano obwodnicę.

Na przestrzeni lat z planowaniem i uzgadnianiem obejścia Zabierzowa było sporo kłopotów. Początkowy zamysł budowy obwodnicy tylko na długości 7 km spełzł na niczym. Byłaby obejściem tylko Zabierzowa, a początek wyznaczano tuż przed wjazdem do Zabierzowa, zaś koniec za jego ostatnimi zabudowaniami.

Na to nie zgodzili się mieszkańcy Kochanowa. Zaprotestowali. Chcieli, żeby obwodnica objęła także ich wioskę. Przez lata sytuacja się zmieniała, wielki ruch samochodów sprawił, że GDDKiA zaproponowała powiększenie obejścia do 10,2 kilometrów, a początek tej drogi byłby na węźle w Modlniczce.

Wtedy zaczęły się nowe kłopoty. Tym razem inwestycję skutecznie blokował motyl modraszek, który prawdopodobnie był na terenach wskazywanych jako pierwsze odcinki planowanej obwodnicy.

Jak nam przed laty wspominała wójt Elżbieta Burtan - badania przedstawiane przez prof. Michała Woyciechowskiego pokazywały, że motyl modraszek był w latach 80. na tych terenach. Ostatecznie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wybrał taką trasę przebiegu obwodnicy, żeby ominąć miejsca wartościowe przyrodniczo. Wówczas pojawiły się skargi na tę decyzję. Ale okazały się nieskuteczne.

Po uzyskaniu wielu dokumentów i wybraniu przebiegu trasy obwodnicy - pojawił się nowy problem - sprzeciwiać zaczęli się mieszkańcy Brzezia. Ostatnio z końcem marca tego roku wysłali petycję do premiera Mateusza Morawieckiego. Oczekują zmiany przebiegu obwodnicy. Uważają, że jest planowana zbyt blisko ich zabudowań. Chcą, by realizowano wariant bardziej przyjazny ich wiosce i oczekują rozbudowania zabezpieczeń akustycznych oraz zmianę projektu skrzyżowań.

Tymczasem GDDKiA zdecydowała o ogłoszeniu przetargu i wybraniu projektanta drogi na podstawie istniejących koncepcji. Decyzje o projektowaniu obwodnicy za kilkanaście milionów złotych wydają się ostateczne.

- Celem budowy obwodnicy jest przeniesienie uciążliwego dla mieszkańców ruchu poza gęsto zabudowany teren i zapobieganie wypadkom, do których wielokrotnie dochodziło w centrum gminy - mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. - Z satysfakcją przypomnę, że inwestycja została wpisana do programu inwestycyjnego dróg krajowych w latach 2005 - 2007. Ostatecznie po wielu latach kłopotów, trudności w ustaleniu przebiegu i uzyskaniu decyzji środowiskowych ogłaszamy przetarg na projektowanie - powiedział minister. Zaznaczał, że budowa obwodnicy to starania wielu samorządowców kilku kadencji.

- Uruchomienie przetargu na zaprojektowanie obwodnicy, to bardzo ważna informacja dla wszystkich mieszkańców Zabierzowa - mówi Elżbieta Burtan, wójt gminy Zabierzów. - Historia obwodnicy sięga rzeczywiście lat 90. ubiegłego wieku, ale przypomnę, że pan minister Adamczyk przyczynił się do przybliżenia realizacji tej drogi. Otóż w 2006 roku Andrzej Adamczyk, jako poseł, zorganizował spotkanie z ówczesnym ministrem transportu Jerzym Polaczkiem. Uczestniczyłam w tych rozmowach, które zaowocowały szybkim wpisaniem naszej obwodnicy do rządowego programu inwestycyjnego - przypomniała pani wójt.

Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad mówi, że we wrześniu lub październiku powinna być podpisana umowa z wykonawcą projektu. Natomiast realizacja inwestycji w terenie powinna rozpocząć się w 2021 roku i zakończyć w 2023. Inwestycja jest szacowana od 300 do 400 mln zł.

Planowana droga

Przetarg
Oferty na wykonanie projektu firmy mogą składać do 24 czerwca 2019 r. Na przygotowanie projektu i uzyskanie decyzji Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) wybrany wykonawca będzie miał 17 miesięcy. Jak podkreśla Iwona Mikrut, rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ten sam wykonawca będzie potem pełnił nadzór autorski nad realizacją inwestycji.

Przebieg
Obwodnica powstanie po północnej stronie krajówki prowadzącej od Krakowa w kierunku Śląska. Jej planowana długość - 10,167 km. Nowa droga obejmie swym zasięgiem miejscowości, przez które przebiega droga krajowa nr 79: część Modlniczki w gminie Wielka Wieś, Zabierzów, który oddzieli od Brzezia, a następnie Kochanów i część miejscowości Niegoszowice.

Obwodnica Zabierzowa. Ogłoszono przetarg na projekt nowej dr...

FLESZ: Zysk dla budżetu dzięki nowym oznaczeniom energooszczędności. W co zamieni się A+++?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski