Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa zakopianki jednak z opóźnieniami! Odcinkiem S7 między Skomielną Białą a Rabką Zdrój pojedziemy dopiero po wakacjach

Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron
Drogą ekspresowej S7 między Skomielną Białą a Rabką Zdrój pojedziemy dopiero we wrześniu. Ten fragment przebudowywanej zakopianki miał być gotowy przed wakacjami.

Wizualizacje nowych odcinków zakopianki

Pod koniec kwietnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowy na budowę autostrady A1 i drogi ekspresowej S3, które zawarła z włoską firmą Salini Impregilo.

To ona odpowiada za budowę fragmentu drogi ekspresowej S7 między Skomielną Białą a Rabką Zdrój. Krakowski oddział GDDKiA przekonywał wielokrotnie, że kłopoty włoskiej firmy na budowach w innych częściach kraju nie przekładają się na inwestycję w naszym regionie, choć zaawansowanie robót jednoznacznie wskazywało, że nie ma szans na to, by S7 między Skomielną a Rabką był gotowy w czerwcu. Teraz padają już oficjalne stwierdzenia, że inwestycja jest opóźniona, a nowych odcinkiem S7 będzie można przejechać dopiero we wrześniu.

A jeszcze na początku maja minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapewniał, że "inwestycje realizowane przez włoskie firmy w Małopolsce nie są zagrożone".

- Zmiana terminu oddania do użytku odcinka I S7 Lubień-Naprawa i III odcinka Skomielna Biała-Rabka Zdrój wynika z przyczyn niezależnych od wykonawcy i zamawianego, a są nimi m.in. dodatkowe pracami, które wykonawcy musieli zrobić przy zabezpieczaniu osuwisk - tłumaczy Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA.

- Osuwiska ujawniały się w różnych okresach i na różnych etapach prowadzonych prac, w związku z tym następowała konieczność wykonania dodatkowych obserwacji ruchów osuwiskowych, prac projektowych i terenowych. Są to czynniki spowodowane budową geologiczną Karpat Zachodnich i geofizyką gruntów. Nie nalicza się kar za czynniki niezależne od wykonawcy. Natomiast jeżeli będą przedłużenia prac z winy wykonawcy kary zostaną naliczone - dodaje rzecznika GDDKiA.


Zobacz, jak buduje się zakopianka

Budowa zakopianki

Budowa zakopianki. Coraz więcej asfaltu! Trasa coraz bliżej ...

Zaawansowanie prac na poszczególnych odcinkach S7 w Małopolsce:

- na odcinku I S7 Lubień-Naprawa zaawansowanie prac wynosi 76 %. W zakresie robót drogowych realizowano prace związane z profilowaniem skarp, wykonywano gwoździe i pale zabezpieczające skarpy. Na MOP (Miejsce Obsługi Podróżnych) Krzeczów realizowano prace związane z plantowaniem, rozwijaniem maty przestrzennej, humusowaniem, zakładaniem siatki heksagonalnej oraz rozwijaniem maty kokosowej.

- na Obiekcie nr 4 wykonywano drenaż liniowy odwodnienia izolacji pomostu oraz przygotowywano powierzchnie chodników pod nawierzchnią izolację poprzez śrutowanie. Na obiektach inżynierskich: mostach, wiaduktach, estakadach trwają różne prace : deskowanie nadbudowy, montaż zbrojenia płyty górnej, zasypka inżynierska. Na przepustach szalowano ustrój nośny i zbrojono płytę denną.

- na odcinku II (tunelowym) S7 Naprawa – Skomielna Biała kontynuowano drążenie obydwu nitek tunelu. Od portalu północnego wydrążono 1 km 38 m nitki prawej i na tym odcinku wykonano w niej obudowę tymczasową. Od strony portalu północnego nitki lewej wydrążono wraz z wykonaniem obudowy tymczasowej 961 m.

Od strony portalu południowego wykonano wraz z obudową tymczasową 228 m nitki prawej. W sumie wydrążono 2 km 227 m, co stanowi ok. 60 % całości do wydrążenia. Nitka lewa nie jest jeszcze drążona. Trwa budowa muru oporowego zabezpieczającego osuwisko przy portalu południowym tunelu i wykonano już 91,2% mikropali kotwiących, w sumie 40 km 136 m.

- na odcinku III zaawansowanie prac wynosi 87%. Na obiektach inżynierskich trwa montaż zbrojenia płyt przejściowych, kap chodnikowych, krawężników, montaż barier energochłonnych, izolacji z papy termozgrzewalnej, nawierzchni z asfaltu twardo lanego. Na jezdni drogi ekspresowej wykonano w 60% warstwę wiążącą nawierzchni.

Żeby zobaczyć porównanie, jak zmieniła się zakopianka w ciągu roku, przejdź dalej, a następnie użyj suwaka, który znajduje się na każdym zdjęciu.

Uważasz że budowa zakopianki idzie zbyt wolno? Zobacz jak pl...

Wykonywano też podbudowę z kruszywa naturalnego na trasie głównej S7 a także podbudowę z kruszywa łamanego na DK47. Na węźle Zabornia, OUDE (Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej): montowano monolityczny zbiornik o pojemności 100, montowano kratki ściekowe i pierścienie odciążające, kopano rowy dla kabli w gruncie i zasypywano je.

WIDEO: PKP Intercity wstrzymuje sprzedaż wakacyjnych biletów. Podróżni mogą stracić zniżki

Źródło: TVN24/x-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski