Pani Małgorzata z Krakowa dwa tygodnie temu kupiła w sklepie internetowym kurtkę za 330 złotych. Do tej pory towar nie dotarł, a ze sprzedawcą nie ma żadnego kontaktu.
- Takie sytuacje to niestety nic nadzwyczajnego. Szczególnie w okresie przedświątecznym, kiedy więcej niż zwykle osób korzysta z usług sklepów internetowych - zwraca uwagę Jerzy Gramatyka, miejski rzecznik konsumentów w Krakowie.
Z jednej strony większa liczba zamówień często wywołuje chaos i towary przychodzą z opóźnieniem. Z drugiej jednak - w okresie wzmożonego popytu pojawia się więcej nieuczciwych sprzedawców. - Zdarza się, że sklepy otwierane są tylko na okres przedświątecznych zakupów. Naciągają klientów i nagle znikają - potwierdza Marek Tomkiewicz, ekspert ds. handlu internetowego.
Psycholog Katarzyna Korpolewska przyznaje, że często wpadamy w sidła oszustów, ponieważ atmosfera świąt i promocyjne oferty nie sprzyjają podejmowaniu racjonalnych decyzji.
- Okazje i promocje wywołują w nas bardzo pozytywne emocje. Chcemy skorzystać z okazji, poddajemy się im, a przestajemy myśleć o konsekwencjach - mówi Katarzyna Korpolewska.
Z tego powodu miejski rzecznik konsumentów w Krakowie apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas zakupów w sieci. - Przede wszystkim czytajmy opinie o sklepach.
Wybierajmy sprawdzonych sprzedawców, którzy nie mają negatywnych komentarzy - podkreśla Jerzy Gramatyka. - Sprawdzajmy też, czy na stronie podane są dane właściciela sklepu, zwłaszcza adres i numer telefonu - dodaje rzecznik.
Taki błąd popełniła pani Małgorzata. - Dopiero później zobaczyłam, że sprzedający kurtki ma negatywne komentarze. A na stronie nie znalazłam numeru kontaktowego - przyznaje.
Jerzy Gramatyka proponuje też, żeby paczki z zamówionymi towarami, zwłaszcza tymi o wyższej wartości, otwierać w obecności kuriera. - W przeciwnym razie, jeśli towar okaże się wadliwy lub uszkodzony, to na nas spocznie obowiązek udowodnienia, że otrzymaliśmy niepełnowartościową rzecz - wyjaśnia.
Mamy też prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni od otrzymania towaru.
W Boże Narodzenie wejdą w życie nowe przepisy dotyczące handlu w sieci. Nałożą one na sprzedawców obowiązek bardziej przejrzystego informowania klientów o towarach i wszystkich dodatkowych opłatach. Jeśli tego nie zrobią, będą im grozić wysokie grzywny. Wydłuży się również czas na odstąpienie od umowy - do 14 dni, i czas odpowiedzialności sklepów za sprzedawany towar.
- Nowe przepisy są bardzo korzystne dla klientów. Niestety, wejdą w życie już po okresie świątecznych zakupów - mówi Jerzy Gramatyka.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?