Rady i porady
Chyba każdy kierowca podróżował w złych warunkach atmosferycznych, kiedy reflektory nie oświetlają dostatecznie drogi, a szyby zostają zachlapane w stopniu uniemożliwiającym dostateczną widoczność.
Powodów uszkodzenia gumy jest kilka, ale najczęstsze to: poruszanie wycieraczkami podczas, gdy są przymrożone do szyby i gdy... szyba jest sucha. Ponieważ gumka nie ma jednolitego przekroju ze względu na niezbędną elastyczność, bardzo szybko pęka w najcieńszych miejscach. Ponadto procesy starzenia (przyspieszone zgarnianą z szyby solanką w zimie) powodują pękanie i porowatość gumy, co nie pozwala na sprężyste przyleganie do szyby.
Może się jednak zdarzyć, że również po wymianie wycieraczek szyba będzie zamazana i nie pomogą nawet najlepsze płyny, aby to zmienić. Powodem tego jest trwałe uszkodzenie szyby.
Podczas kilku sezonów eksploatacji samochodu na jego szybie powstaje szereg mikropęknięć będących wynikiem uderzeń ziarenek piasku, odśnieżania szyby, pracy wycieraczek na sucho itd. Jeżeli szybę taką przetrzemy wycieraczką zgarniając wodę, gumka prześlizgnie się po zagłębieniu, w którym pozostanie woda. Następnie woda ta zostanie "wyciągnięta" przez prześlizgującą się gumkę. W efekcie będziemy mieli sytuację, jakby pióro nie zgarniało wody.
Chcąc wyeliminować takie zjawisko, musimy wymienić całą szybę. Tę operację najlepiej przeprowadzić w zakładzie specjalizującym się w montowaniu nowych szyb. Aby nie narażać się na zbędne koszty, warto uprzednio dokładnie natrzeć całą szybę spirytusem, co pozwoli na jej odtłuszczenie.
bk
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?