Przelecieć nad Wielicką

Redakcja
W tym tygodniu rozpoczynają się wstępne prace związane z budową estakady nad ulicą Wielicką, przy skrzyżowaniu z ul. Limanowskiego, al. Powstańców Śląskich i Wielkopolskich. W ich ramach przewidziano też przebudowę infrastruktury technicznej oraz zmodernizowanie fragmentów obu alej. Inwestycja ma zostać zakończona w tym roku, przy czym do 30 maja występować będą głównie utrudnienia w ruchu pieszym.

- To był pierwszy taki kontrakt, w którym zwycięzca musiał się zająć wszystkim, gdyż miał do dyspozycji jedynie koncepcję - mówi Wojciech Litewka, dyrektor Zarządu Dróg i Komunikacji

   - To był pierwszy taki kontrakt, w którym zwycięzca musiał się zająć wszystkim, gdyż miał do dyspozycji jedynie koncepcję przebudowy tego skrzyżowania; w jego gestii było więc: przygotowanie projektu, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, pozwolenia na budowę itp. - _mówi Wojciech Litewka, dyrektor Zarządu Dróg i Komunikacji. - _Zwycięzca przetargu został upoważniony do prowadzenia czynności, do których nie miał "tytułu prawnego".

   Wartość kontraktu, który został podpisany z firmą Energopol - Kraków (wyłonioną w przetargu), wynosi 29 milionów 80 tysięcy złotych. - Celem inwestycji - _jak podaje Energopol - jest przebudowa istniejącego skrzyżowania Wielicka - Limanowskiego - Powstańców Śląskich - Powstańców Wielkopolskich, poprzez wykonanie drugiej jednokierunkowej jezdni w ciągu alej - Powstańców Śląskich i Wielkopolskich, z przejściem estakadowym nad ulicą Wielicką i przejściami tunelowymi pod dwoma liniami kolejowymi; będzie ona prowadziła trzy pasy ruchu do skrzyżowania z ul. Krzywdy, gdzie połączy się z nowo wybudowaną trasą Centralną. Istniejąca al. Powstańców Wielkopolskich zapewni 3 pasy ruchu w kierunku przeciwnym._
   W ramach inwestycji zostanie również przebudowana sama tarcza skrzyżowania (ul. Wielickiej, Limanowskiego i obu alej), gdyż musi zostać dostosowana do zmienionej w przyszłości organizacji ruchu w tym miejscu. Mają powstać nowe ciągi piesze, przystanki autobusowe, zmieniona będzie sygnalizacja świetlna; w projekcie jest też budowa kładki pieszo-rowerowej nad al. Powstańców Śląskich - w ciągu ulic Za Torem - Dembowskiego.
   Sama estakada będzie miała 132 metry długości i od 11 do 13,7 metra szerokości, natomiast tunele ponad 55 metrów długości, 15,3 szerokości i 5,3 wysokości. Ponieważ ruch kolejowy musi być utrzymany, budowa tuneli zostanie podzielona na etapy, w ramach których przewidziano jedynie wyłączenie na 72 godziny jednego toru, jednej linii.
   - _Wybudowanie bezkolizyjnej relacji w kierunku Nowej Huty i przebudowa al. Powstańców Wielkopolskich na jednokierunkową - w stronę ronda Matecznego, a także zmiany na samym skrzyżowaniu spowodują maksymalne rozładowanie ruchu oraz poprawią bezpieczeństwo w tym rejonie - _podano w Energopolu.
   Obecne skrzyżowanie zupełnie nie jest przystosowane do tak dużego ruchu i tamuje go - na jednym z najważniejszych ciągów w Krakowie. Oby po wybudowaniu estakady przejazd przez ten rejon stał się płynniejszy, a przykład ciągu ul. Opolskiej i Lublańskiej, gdzie powstała estakada, pozwala sądzić, że dla kierowców zmiana powinna być znacząca. (J.ŚW)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie