Drogowcy podkreślają, że działają zgodnie z ustaleniami wynikającymi z rozmów z przedstawicielami Komisji Europejskiej.
- Decyzja o budowie tej inwestycji zostanie podjęta po zakończeniu wielostronnej analizy sieci drogowej w woj. podlaskim i warmińsko-mazurskim. Planowany odcinek drogi ekspresowej S8 mógłby przejąć ruch tranzytowy z istniejącej DK8 przecinającej Puszczę Knyszyńską - czytamy w komunikacie na stronie białostockiego oddziału GDDKIA.
Ostateczna decyzja środowiskowa Knyszyn-Korycin
Dla tego odcinka drogowcy mają od dawna decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, która została wydana 21 grudnia 2015 r., a 3 lutego 2016 r. stała się ostateczna. W oparciu o tą decyzję realizowany jest już odcinek drogi S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód oraz prowadzone są postępowania przetargowe na projekt i budowę odcinków: S16 Knyszyn – Krynice oraz S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo.
Wymagane parametry
Odcinek drogi ma zostać zaprojektowany po nowej trasie o długości ok. 24,1 km. Połączy drogę S16 Knyszyn – Krynice z realizowaną w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic obwodnicą Suchowoli.
Prace będą polegały na zaprojektowaniu dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym na każdej jezdni, na parametrach drogi ekspresowej. Przewidziano trzy węzły drogowe: Knyszyn (skrzyżowanie z S16 i DK65), Jasionówka (skrzyżowanie z DW671 i DP1354B) i Korycin (skrzyżowanie z DW671). Zaplanowano także parę MOP-ów Zofiówka ulokowanych po obu stronach trasy.
W ramach inwestycji Knyszyn-Korycin przewiduje się m.in.:
- przebudowę istniejących dróg kolidujących z nową trasą,
- budowę dodatkowych jezdni do obsługi ruchu lokalnego,
- infrastruktury dla pieszych i rowerzystów,
- urządzeń ochrony środowiska (zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt),
- a także systemu odwodnienia
.
Dokumentacja powinna zostać ukończona w 15 miesięcy od podpisania umowy. To jest o tyle ważne, bo termin ten pozwala złożyć dokumenty o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej przed upływem ważności decyzji środowiskowej. Nawet jeśli budowa nie rozpocznie się do tego czasu, to nie trzeba będzie w przypadku zgody rządu i Brukseli na jej realizację zaczynać całej procedury środowiskowej od początku.
Droga Knyszyn-Korycin. Ale jakiej kategorii?
Co ciekawe, w informacji o ogłoszonym przetargu nie ma nic na temat kategorii trasy. Wspomina się się jedynie o drodze krajowej dwujezdniowej. Jednak zgodnie z założeniami projektowany odcinek ma być realizowany jako droga ekspresowa. Nie zostały też podjęte żadne decyzje dot. obniżenia klasy tej trasy.
Przypomnijmy, że odcinek Knyszyn Korycin pojawił się siatce dróg krajowych po batalii nad Rospudą. To po niej rząd PO-PSL zaakceptował przebieg przyszłych dróg krajowych na zachód i północ od Białegostoku, że miała powstać wielka obwodnica ekspresowa Choroszcz-Dobrzyniewo-Knyszyn-Korycin. To tędy miała przebiegać trasa S19 do Sokółki i dalej do Kużnicy. Kilka lat później drogowcy uzyskali na nią decyzję środowiskową, która traci ważność w lutym 2026 roku. Później za rządów PiS władze krajowe przesądziły, że S19 pójdzie starodrożem od Sokółki do Czarnej Białostockiej Katrynki (Białystok Północ) - dalej do Dobrzyniewa. Wcześniej rząd Beaty Szydło zdecydował, że w północno-wschodnim regionie powstanie S16 Knyszyn-Ełk jak łącznik między S19 i S61 będący jednocześnie szlakiem międzynarodowym Via Carpatia.
W grudniu 2022 roku rząd Mateusza Morawieckiego zdecydował o budowie drogi ekspresowej S8 Raczki-Augustów-Korycin-Knyszyn. We wrześniu 2023 roku zapewnił jej finansowanie.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?