Przyspieszenie na III obwodnicy Krakowa

Piotr TymczakZaktualizowano 
Do 2020 r. będzie: Trasa Łagiewnicka, później Pychowicka i Zwierzyniecka, Bagrowa i Ciepłownicza, to plany.
Do 2020 r. będzie: Trasa Łagiewnicka, później Pychowicka i Zwierzyniecka, Bagrowa i Ciepłownicza, to plany.
Inwestycje. Miasto otrzymało kredyty na Trasę Łagiewnicką. Z ich spłatą ma kosztować ok. 1,3 mld zł. Protestujący uważają, że to za drogo. Kolejne mają być trasy: Pychowicka i Zwierzyniecka.

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) - polski bank rozwoju udzieliły kredytów na sfinansowanie budowy Trasy Łagiewnickiej. Wczoraj podpisano umowy w tej sprawie.

EBI udzielił kredytu w wysokości 400 mln zł (ok. 93 mln euro) i jest tym samym głównym kredytodawcą projektu. Natomiast BGK zapewnia dodatkowe wsparcie w kwocie 298 mln zł (ok. 69,3 mln euro). Koszt budowy drogi to 802 mln zł, ale ze spłatą kredytów (do 2042 r.) wniesie ok. 1,3 mld zł.

- Cieszę się, że tak ważna dla mieszkańców Krakowa inwestycja może liczyć na wsparcie instytucji centralnych, a także Europejskiego Banku Inwestycyjnego - podkreśla prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, który na początku lutego podpisał też z wicepremierem Mateuszem Morawieckim, umowę na mocy której - Polski Fundusz Rozwoju przekaże na budowę Trasy Łagiewnickiej 200 mln zł.

Kosztowna droga

Mieszkańcy protestujący przeciwko tej inwestycji uważają jednak, że nie ma się z czego cieszyć. - Kraków przez wiele lat będzie musiał spłacać bardzo kosztowne przedsięwzięcie. Wychodzi ok. 350 mln zł za kilometr.

A to są koszmarnie wysokie kwoty - komentuje Grzegorz Ruta, przedstawiciel protestujących mieszkańców.

A koszty budowy autostrad w Polsce, mieszcząc się w średniej europejskiej, szacowane są na ok. 10 mln euro za km (ok. 42 mln zł). Trasa Łagiewnicka będzie przebiegać w terenie miejskim, ma mieć tunele, ale zdaniem protestujących i tak będzie przepłacona.

Mieszkańcy przeciwni inwestycji, w protestach zwracali również uwagę, że bez dwóch dodatkowych tras: Pychowickiej i Zwierzynieckiej będzie to droga, która zamiast odciążyć od ruchu samochodowego centrum, jedynie skumuluje go w rejonie Ruczaju, gdzie miałaby się kończyć. Sugerowali, że na początek jeżeli już budować Trasę Łagiewnicką, to na odcinku od ul. Witosa do ul. Zakopiańskiej, a nie w całości do ul. Grota-Roweckiego.

Szykują kolejne odcinki

- Podczas rozmów mieszkańcy jako jeden z warunków stawiali kontynuację budowy kolejnych odcinków trzeciej obwodnicy. W związku z tym podejmujemy działania, które mają przyspieszyć realizację kolejnych tras, które były planowane po 2023, 2024 roku - informuje wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel. W tym roku zamierza wystąpić do Rady Miasta Krakowa o poszerzenie zakresu działalności spółki Trasa Łagiewnicka o realizację kolejnych etapów obwodnicy, czyli tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. - Chodzi o to, aby w momencie, w którym w 2020 r. będzie kończona Trasa Łagiewnicka, miasto było przygotowane do realizacji kolejnych odcinków - wyjaśnia wiceprezydent Trzmiel.

Jeżeli więc będzie zgoda Rady Miasta, to spółka rozpocznie jeszcze w tym roku przygotowania do realizacji tras: Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Miałyby one być budowane na podobnej zasadzie jak Trasa Łagiewnicka, czyli w oparciu o kredyty. Na kolejne dwie trasy potrzeba ok. 2 mld zł.

Grzegorz Ruta komentuje: - Mając na uwadze jak długo przygotowywano budowę Trasy Łagiewnickiej i jakie są problemy - przede wszystkim ekologiczne - związane z planowaniem kolejnych tras, głównie Pychowickiej, to można zakładać, że ich budowa zajmie jakieś 20 lat.

Trasy z tunelami

Na Trasę Łagiewnicką składają się: 3,5 km drogi, 2,3 km linii tramwajowej (połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską). W ramach inwestycji powstanie pięć tuneli. Budowę zaplanowano na lata 2017-2020.

Długość tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej to ok. 6,9 km. Mają przebiegać od ronda Ofiar Katynia do Trasy Łagiewnickiej. W ramach Trasy Zwierzynieckiej ma powstać tunel (ok. 2,4 km) pod Rudawą i wzgórzem bł. Bronisławy.

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
B
Bo tylko korki

Brać kredyty nie patrzeć na nic bo drogi to konieczność

I
Ilo

I oby tak zostało. Nie dla przekopu pod wzgórzem św. Bronisławy, nie dla rozjeżdżenia zielonych enklaw Krakowa przez smrodziarzy!

s
skamlal glosie Fafika

ze wszystko drozeje aby kredyty spalacac. A jaki to interes jest nie najwazniejszy, czyz nie lokalny ? Po cholere te samorzady i lokalne organizacje w takim razie i ta cala hucpa o spoleczenstwie obywatelskim ? Oczywiscie liczy sie tylko interes wielkich korporacji i moznych tego swiata.

a
a narod niewolnikow

przez pokolenia bedzie splacal te idiotyzmy, bo lewakom zachcialo sie tworzyc molochy i przeprowadzac ludzi z proowincji do miast.

g
głos

Głos protestujących nie jest równoprawny, bo oni reprezentują interes lokalny (albo jakieś mgliste nieadekwatne do sytuacji zasady ogólne), a obwodnica peryferyjna to interes całego miasta. Poza tym w zakutych głowach nie potrafią nawet zobaczyć swoich osiedlowych korzyści z odciążenia części ruchu lokalnego. Budowane odcinki trzeba połączyć dobrymi drogami, a nie dwupasowymi.

G
Gość

na pozostałe odcinki przyjdzie czas.
Mamy prawo wierzyć w to co mówi wiceprezydent Trzmiel, (choć na razie to tylko "obietnice") ale wg niego w 2020 kiedy będzie kończona TŁ, miasto powinno być już przygotowane do budowy następnych odcinków. Chodzi o poszerzenie zakresu działalnosci spółki Trasa Łagiewnicka o przygotowanie i budowę dwóch kolejnych odcinków, o co wystąpi do rady miasta już w tym roku.

K
Kania

A w sprawie Trasy Zwierzynieckiej, miasto nie prowadzi żadnych przygotowań. Będzie jak zawsze, zostanie kasa z rozliczeń dotacji unijnych i pójdzie do innych miast, które mają w szufladzie gotowe projekty. Oj, Panie Majchrowski, zniszczyłeś Pan nam kawał życia.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3