Przyspieszenie na III obwodnicy Krakowa

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Do 2020 r. będzie: Trasa Łagiewnicka, później Pychowicka i Zwierzyniecka, Bagrowa i Ciepłownicza, to plany.
Do 2020 r. będzie: Trasa Łagiewnicka, później Pychowicka i Zwierzyniecka, Bagrowa i Ciepłownicza, to plany.
Udostępnij:
Inwestycje. Miasto otrzymało kredyty na Trasę Łagiewnicką. Z ich spłatą ma kosztować ok. 1,3 mld zł. Protestujący uważają, że to za drogo. Kolejne mają być trasy: Pychowicka i Zwierzyniecka.

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) - polski bank rozwoju udzieliły kredytów na sfinansowanie budowy Trasy Łagiewnickiej. Wczoraj podpisano umowy w tej sprawie.

EBI udzielił kredytu w wysokości 400 mln zł (ok. 93 mln euro) i jest tym samym głównym kredytodawcą projektu. Natomiast BGK zapewnia dodatkowe wsparcie w kwocie 298 mln zł (ok. 69,3 mln euro). Koszt budowy drogi to 802 mln zł, ale ze spłatą kredytów (do 2042 r.) wniesie ok. 1,3 mld zł.

- Cieszę się, że tak ważna dla mieszkańców Krakowa inwestycja może liczyć na wsparcie instytucji centralnych, a także Europejskiego Banku Inwestycyjnego - podkreśla prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, który na początku lutego podpisał też z wicepremierem Mateuszem Morawieckim, umowę na mocy której - Polski Fundusz Rozwoju przekaże na budowę Trasy Łagiewnickiej 200 mln zł.

Kosztowna droga

Mieszkańcy protestujący przeciwko tej inwestycji uważają jednak, że nie ma się z czego cieszyć. - Kraków przez wiele lat będzie musiał spłacać bardzo kosztowne przedsięwzięcie. Wychodzi ok. 350 mln zł za kilometr.

A to są koszmarnie wysokie kwoty - komentuje Grzegorz Ruta, przedstawiciel protestujących mieszkańców.

A koszty budowy autostrad w Polsce, mieszcząc się w średniej europejskiej, szacowane są na ok. 10 mln euro za km (ok. 42 mln zł). Trasa Łagiewnicka będzie przebiegać w terenie miejskim, ma mieć tunele, ale zdaniem protestujących i tak będzie przepłacona.

Mieszkańcy przeciwni inwestycji, w protestach zwracali również uwagę, że bez dwóch dodatkowych tras: Pychowickiej i Zwierzynieckiej będzie to droga, która zamiast odciążyć od ruchu samochodowego centrum, jedynie skumuluje go w rejonie Ruczaju, gdzie miałaby się kończyć. Sugerowali, że na początek jeżeli już budować Trasę Łagiewnicką, to na odcinku od ul. Witosa do ul. Zakopiańskiej, a nie w całości do ul. Grota-Roweckiego.

Szykują kolejne odcinki

- Podczas rozmów mieszkańcy jako jeden z warunków stawiali kontynuację budowy kolejnych odcinków trzeciej obwodnicy. W związku z tym podejmujemy działania, które mają przyspieszyć realizację kolejnych tras, które były planowane po 2023, 2024 roku - informuje wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel. W tym roku zamierza wystąpić do Rady Miasta Krakowa o poszerzenie zakresu działalności spółki Trasa Łagiewnicka o realizację kolejnych etapów obwodnicy, czyli tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. - Chodzi o to, aby w momencie, w którym w 2020 r. będzie kończona Trasa Łagiewnicka, miasto było przygotowane do realizacji kolejnych odcinków - wyjaśnia wiceprezydent Trzmiel.

Jeżeli więc będzie zgoda Rady Miasta, to spółka rozpocznie jeszcze w tym roku przygotowania do realizacji tras: Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Miałyby one być budowane na podobnej zasadzie jak Trasa Łagiewnicka, czyli w oparciu o kredyty. Na kolejne dwie trasy potrzeba ok. 2 mld zł.

Grzegorz Ruta komentuje: - Mając na uwadze jak długo przygotowywano budowę Trasy Łagiewnickiej i jakie są problemy - przede wszystkim ekologiczne - związane z planowaniem kolejnych tras, głównie Pychowickiej, to można zakładać, że ich budowa zajmie jakieś 20 lat.

Trasy z tunelami

Na Trasę Łagiewnicką składają się: 3,5 km drogi, 2,3 km linii tramwajowej (połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską). W ramach inwestycji powstanie pięć tuneli. Budowę zaplanowano na lata 2017-2020.

Długość tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej to ok. 6,9 km. Mają przebiegać od ronda Ofiar Katynia do Trasy Łagiewnickiej. W ramach Trasy Zwierzynieckiej ma powstać tunel (ok. 2,4 km) pod Rudawą i wzgórzem bł. Bronisławy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska będzie potentatem zielonego wodoru?

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bo tylko korki
Brać kredyty nie patrzeć na nic bo drogi to konieczność
I
Ilo
I oby tak zostało. Nie dla przekopu pod wzgórzem św. Bronisławy, nie dla rozjeżdżenia zielonych enklaw Krakowa przez smrodziarzy!
s
skamlal glosie Fafika
ze wszystko drozeje aby kredyty spalacac. A jaki to interes jest nie najwazniejszy, czyz nie lokalny ? Po cholere te samorzady i lokalne organizacje w takim razie i ta cala hucpa o spoleczenstwie obywatelskim ? Oczywiscie liczy sie tylko interes wielkich korporacji i moznych tego swiata.
a
a narod niewolnikow
przez pokolenia bedzie splacal te idiotyzmy, bo lewakom zachcialo sie tworzyc molochy i przeprowadzac ludzi z proowincji do miast.
g
głos
Głos protestujących nie jest równoprawny, bo oni reprezentują interes lokalny (albo jakieś mgliste nieadekwatne do sytuacji zasady ogólne), a obwodnica peryferyjna to interes całego miasta. Poza tym w zakutych głowach nie potrafią nawet zobaczyć swoich osiedlowych korzyści z odciążenia części ruchu lokalnego. Budowane odcinki trzeba połączyć dobrymi drogami, a nie dwupasowymi.
G
Gość
na pozostałe odcinki przyjdzie czas.
Mamy prawo wierzyć w to co mówi wiceprezydent Trzmiel, (choć na razie to tylko "obietnice") ale wg niego w 2020 kiedy będzie kończona TŁ, miasto powinno być już przygotowane do budowy następnych odcinków. Chodzi o poszerzenie zakresu działalnosci spółki Trasa Łagiewnicka o przygotowanie i budowę dwóch kolejnych odcinków, o co wystąpi do rady miasta już w tym roku.
K
Kania
A w sprawie Trasy Zwierzynieckiej, miasto nie prowadzi żadnych przygotowań. Będzie jak zawsze, zostanie kasa z rozliczeń dotacji unijnych i pójdzie do innych miast, które mają w szufladzie gotowe projekty. Oj, Panie Majchrowski, zniszczyłeś Pan nam kawał życia.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie