Przystanek Grzegórzki w ogniu krytyki. Blacha i beton w zabytkowym centrum Krakowa. Są też inne zarzuty. Gdzie ruchome schody? Zdjęcia

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Przy Hali Targowej trwa budowa przystanku Kraków Grzegórzki.
Przy Hali Targowej trwa budowa przystanku Kraków Grzegórzki. Marcin Banasik
Coraz bliżej ukończenia jest budowa przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki. Inwestycja budzi wiele emocji wśród mieszkańców. Komentują, że spodziewali się obiektu, który będzie się wyróżniał architekturą, stanie się współczesnym symbolem centrum Krakowa lub przynajmniej bezboleśnie wtopi się tkankę zabytkowego centrum, a widzą blaszane ściany i coraz więcej betonu. Przyszli pasażerowie wypominają też brak ruchomych schodów, zwracając uwagę, że perony są na wysokości drugiego piętra. Przejdź do GALERII, by zobaczyć jak wygląda przystanek Kraków Grzegórzki. Oceńcie sami, czy to obiekt na miarę stolicy Małopolski.

Tak wygląda teraz przystanek Grzegórzki w centrum Krakowa

- Jeżeli chodzi o architekturę to ten przystanek nie jest tym, do czego Kraków powinien aspirować. Ważna jest jednak także funkcjonalność. To nie jest architektura wandaloodporna i stwarzająca poczucie bezpieczeństwa. Powstają betonowe klatki schodowe, nie widać tam przeszkleń. Zobaczymy, jak będzie w tych klatkach wyglądać komunikacja, czy nie będą tworzyć się zatory. Nie pomyślano o ruchomych schodach, choć przystanek znajduje się na wysokości drugiego piętra. Na rondzie Mogilskim różnica wysokości jest mniejsza, a takie schody są - komentuje Paweł Hałat, prezes Stowarzyszenia Przestrzeń-Ludzie- Miasto.

Przystanek z klatkami schodowymi i windami

Obok Hali Targowej coraz wyraźniej widać budowane wejście na przystanek Kraków Grzegórzki od strony ul. Grzegórzeckiej.

- Podróżni w tym miejscu będą korzystać z klatki schodowej i wind. Podobne wejście powstanie przy drugim peronie - informują w PKP Polskie Linie Kolejowe.

Drugie wejście na przystanek powstanie więc od strony ul. Dietla. Kolejne wejścia (schody) na przystanek budowane są od strony ul. Berka-Joselewicza.

W PKP PLK wyjaśniają, że końcowy efekt dotyczący przystanku Grzegórzki będzie widoczny po zakończeniu inwestycji, a więc w połowie roku. Zwracają uwagę, że projekt powstawał ok. 10 lat temu, w czasie, kiedy władze Krakowa planowały pod przystankiem parking samochodowy, co miało wpływ na obecny wygląd obiektu. Później po protestach mieszkańców zrezygnowano z takich pomysłów i obecnie plan jest taki, że teren jaki powstał pod estakadą, na której umieszczono przystanek zostanie zagospodarowany przez Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie, tak by była to rekreacyjna przestrzeń z zielenią.

Linie tramwajowe planowane w Krakowie w najbliższych latach....

Gigantyczna inwestycja PKP w centrum miasta

Budowa przystanku Kraków Grzegórzki prowadzona jest w ramach gigantycznego zadania za przeszło 1,2 mld zł, polegającego na dobudowie drugiej pary torów na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice. W ramach tego zadania powstały m.in. estakady kolejowe (zastąpiły nasyp) między ul. Kopernika i Miodową. Budowane są też mosty kolejowe nad Wisłą (dwa są gotowe, trzeci powstaje wraz z kładką pieszo-rowerową) i przebudowywany wiadukt nad ul. Grzegórzecką.

Plan jest taki, by dodatkowe tory dla pociągów szybkiej kolei aglomeracyjnej zostały udostępnione od czerwca tego roku. Z przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki pasażerowie mają korzystać w II połowie 2023 r. wraz z wprowadzeniem nowych rozkładów jazdy (być może od września).

Ceny samochodów elektrycznych zaczynają spadać

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Przystanek Grzegórzki w ogniu krytyki. Blacha i beton w zabytkowym centrum Krakowa. Są też inne zarzuty. Gdzie ruchome schody? Zdjęcia - Gazeta Krakowska

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rudy z Budy
Ten przystanek jest na miare Przybledy z Sosnowca, miernoty i kacapa ktory zniszczyl i dalej niszczy nasze miasto.
H
Ha Ha
Jak zwykle kabaret.
m
mieszkaniec
Inwestycja konieczna ale co ma projekt przystanku do zasadności przedsięwzięcia? rozróżniasz pojęcia czy raczej pojęcia nie masz?
a
aqwa
Teraz krytykujecie ? Przecież cały czas aż piejecie z zachwytu nad tą inwestycją !
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie