MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przyszłość edukacji domowej i nowe technologie w szkole. Za nami konferencja edukacja (nie)domowa

Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
W piątek, 28 czerwca, odbyła się konferencja „Edukacja (nie)domowa – rewolucja czy ewolucja w polskiej szkole?” zorganizowana przez Fundację Edukacji Domowej. W jednym miejscu spotkali się rodzice dzieci realizujących obowiązek szkolny poza szkołą, eksperci i edukatorzy. Rozmawiano o przyszłości tej formy nauki, a także szansach i zagrożeniach płynących z nowych technologii.

Spis treści

Edukacja (nie)domowa za nami

Konferencję „Edukacja (nie)domowa – rewolucja czy ewolucja w polskiej szkole?” poprowadzili Gabriela Letnovska, wiceprezeska Fundacji Edukacji Domowej oraz Marcin Perfuński, influencer społeczny i dziennikarz.

panel dyskusyjny na konferencji
28 czerwca w Warszawie odbyła się konferencja „Edukacja (nie)domowa – rewolucja czy ewolucja w polskiej szkole?”. fot. Aleksandra Maczuga

Osoby zainteresowane tematem edukacji spotkały się w Warszawie, by dyskutować m.in. o tym:

  • co czeka edukację domową w najbliższych latach;
  • jakie korzyści przynosi rodzicom realizowanie obowiązku szkolnego poza szkołą;
  • jaka jest wiedza rządzących i przyszłych pedagogów na temat tego, czym jest edukacja domowa;
  • jak uczniowie realizujący obowiązek szkolny poza szkołą radzą sobie na egzaminie ósmoklasisty i maturze;
  • czy nowe technologie są potrzebne w edukacji, a jeśli tak, to w jaki sposób je wdrażać;
  • jakie zagrożenia i szanse niosą ze sobą narzędzia cyfrowe.

W pierwszym panelu Jakub Celij, wiceprezes Koła Nauk Psychologicznych Pragma (UJ) zaprezentował wyniki badania „Motywacje podjęcia edukacji domowej”.

Jaka jest przyszłość edukacji domowej w Polsce?

Kolejny panel zatytułowany był „Rewolucja czy ewolucja polskiej szkoły? Przyszłość edukacji domowej w Polsce”. Brali w nim udział: Anna Łącka (prezes Fundacji Edukacji Domowej), Mariusz Dzieciątko (wykładowca akademicki, Prezes Stowarzyszenia Edukacji w Rodzinie), Natalia Nowacka (dyrektor Centrum Nauczania Domowego), Piotr Mikołajczyk (Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Edukacji Domowej INGENIUM w Sulejówku) oraz Daria Pizuńska (pracownik Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego).

W interesującej dyskusji, do której zostali zaproszeni także uczestnicy konferencji, poruszono wiele wątków, m.in. przytoczono badania na temat dzieci uczących się w ramach edukacji domowej, zastanawiano się, jaka przyszłość czeka edukację domową oraz dyskutowano, o tym, czy ta forma nauczania może stać się równorzędna dla tradycyjnego modelu szkolnego.

– W polskim systemie edukacji jest w tej chwili niecałe pięć milionów dzieci, to się waha, od czterech z kawałkiem do pięciu, w zależności od lat. Natomiast w edukacji domowej jest trochę ponad 50 tysięcy, czyli jesteśmy trochę powyżej 1 proc. jeśli chodzi o liczbę dzieci. Ale co ciekawe, cała edukacja niepubliczna stanowi 6 proc. z kawałkiem, a ponieważ te 6 proc. to jest około 250 tysięcy, to z tego wynika, że edukacja domowa, która jest w zdecydowanej przewadze właśnie w szkołach niepublicznych, to jest aż 20 proc. edukacji niepublicznej – mówi Mariusz Dzieciątko, jednocześnie przybliżając słuchaczom historię edukacji domowej w Polsce.

Anna Łącka wyraziła nadzieję dotycząca tego, jak powinna być traktowana edukacja domowa w Polsce.

– Mam wrażenie, że edukacja domowa nie jest pełnoprawnym możliwością spełniania obowiązku szkolnego i przede wszystkim to musimy zmienić – zaznaczyła prezeska Fundacji Edukacji Domowej. – Warto, żeby wszyscy wiedzieli, że to jest możliwość, na którą decydują się rodzice i nie traktowali jej jako wymysłu czy problemu.

Z kolei Daria Pizuńska przytoczyła badania dotyczące nauki dzieci w ramach edukacji domowej.

– Opieram się głównie na badaniach amerykańskich, bo takich jest najwięcej – podkreśliła. – […] I tylko na tych, które były zawarte w czasopismach recenzowanych, czyli takich badań z wyższej półki.

W wielu z nich uczniowie z edukacji domowej osiągali wyższe lub podobne wyniki, np. w zakresie kompetencji społecznych czy akademickich.
O korzyściach edukacji domowej mówił także Piotr Mikołajczyk:

– Edukacja domowa daje coś, czego nie daje szkoła systemowa, czyli indywidualne podejście. – zaznaczył. – […] W szkołach jest równanie do słabszego. […] W edukacji domowej podmiotem jest uczeń.

Nowe technologie w edukacji

Niezwykle interesujący okazał się też trzeci panel zatytułowany „Nowe technologie w edukacji szansa czy zagrożenie?”, który poprowadziła Gabriela Letnovska. Zastanawiano się w nim, jak narzędzia sztucznej inteligencji mogą pomóc nam w nauce oraz jakie zagrożenia mogą przynieść nowe technologie w edukacji.

W panelu wzięli udział: Marcin Paks (Business Development Manager w Learnetic S.A.), Rafał Lew-Starowicz (pedagog, wiceprezes zarządu Fundacji EdTech Poland), Konrad Wierzchowski (Dell Polska), Rafał Górski (Prezes Instytutu Spraw Obywatelskich), Krzysztof Kaszuba (dyrektor ds. projektów i współpracy z JST w Google for Education Poland) oraz Artur Rudnicki (przedstawiciel firmy Microsoft).

Marcin Paks wspomniał o słowach, które nierzadko pojawiają się w przestrzeni publicznej, a więc o zabieraniu dzieciom dostępu do ekranów i zabijaniu przez smartfony kreatywności u najmłodszym.

– Kwestią jest nie narzędzie, ale podejście do niego – przekonywał ekspert. – Jeżeli mówimy o nowoczesnej edukacji, to przede wszystkim warto wspomnieć o nauczaniu problemowym […] A więc wszyscy w piątkę zaczynamy w tym samym miejscu pracę z materiałem edukacyjnym, a później każdy z nas ma swoją własną zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia, ponieważ algorytmy oceniają szereg elementów zmiennych, które w tym nauczaniu, z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi są kluczowe dla młodego człowieka.

Mówiono też o roli sztucznej inteligencji w procesie nauczania.

– Ja od dwudziestu lat, bo dosyć wcześnie zacząłem pracę jako nauczyciel w szkole, obserwowałem kierunki rozwoju technologii. Po raz pierwszy nie wiem, w którą stronę to pójdzie. Te możliwości, które dzisiaj daje nam AI czy SI, spowodują wiele zmian – podkreślił Krzysztof Kaszuba.

Inne podejście do tego temat miał Rafał Górski, który wskazał na zagrożenia, jakie niosą ze sobą nowe technologie.

– Sytuacja jest bardzo zła. Smartfony opanowały dzisiaj szkoły. W krajach Europy Zachodniej na szczęście jest powolny odwrót. […] My próbujemy doprowadzić do sytuacji, żeby w tradycyjnych szkołach wprowadzić odgórnie ograniczenie korzystania ze smartfonów. Na ten moment jest jeden wielki beton, jeśli chodzi o decydentów. Natomiast tsunami od grotu przechodzi już przez całą Europę.

Ostatni panel skierowany był w stronę rodziców. Alicja Grzenik (wiceprzewodnicząca Koła Naukowego Psychologii Stosowanej Akademii Górnośląskiej) oraz Ewa Bensz (pracownik naukowo-dydaktycznym katedry Psychologii w Akademii Górnośląskiej w Katowicach, trener i terapeuta) opowiedziały o tym, w jaki sposób wzmacniać w dziecku pewność siebie.

To już kolejna konferencja Fundacji Edukacji Domowej zorganizowana z okazji dnia edukacji domowej, który obchodzony jest 27 czerwca.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj
StrefaEdukacji.pl
!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Przyszłość edukacji domowej i nowe technologie w szkole. Za nami konferencja edukacja (nie)domowa - Strefa Edukacji

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski