reklama

Ptasie radio

RedakcjaZaktualizowano 
Kiedyś moje życie było proste. Mniej więcej do dziesiątego roku życia Witold Lutosławski, był dla mnie twórcą utworów Wróbelek i Pióreczko na głos i fortepian, które to ja wirtuozowsko wykonywałam w transkrypcji na flet prosty. Dopiero w połowie drugiej dekady dowiedziałam się, a pod jej koniec zrozumiałam, że to jeden z największych światowych kompozytorów XX wieku. I tak oto Wróbelek z Pióreczkiem bezpowrotnie odfrunęłyby z mej pamięci, gdyby nie sobotni koncert w Radiu Kraków, zorganizowany w ramach festiwalu Lutosławski i jego muzyczne inspiracje.

Piosenki Derwida

   Lora Szafran, Mieczysław Szcześniak i Trio Joachima Mencla wykonywali bowiem piosenki, które kompozytor pisał na przełomie lat 50. i 60. pod pseudonimem Derwid. Piosenki Lutosławskiego?! Nie. Jednak Derwida - sam autor zepchnął je nie na margines nawet, lecz do podziemi swej twórczości. Bo z piosenkami Derwida _był i jest problem. Jak na szlagier - za subtelne i za trudne wykonawczo - mimo pozorów przystępności. Jak na arcydzieło gatunku - jednak za mało wybitne. Czuć, że piosenka nie jest żywiołem kompozytora. Utknęła gdzieś między Petersburskim a Koniecznym - i ani rusz.
   Ale zapytuję: czy można skomponować perełkę do tekstów Z. Kaszkura, Z. Zaperta, T. Urgacza, a nawet (cytuję za wykonawcą M. Szcześniakiem) _J. - za przeproszeniem - Millera
? Uwierzcie: nie można. Weźmy Millera. Miller pisze: Filipince nudno - to i trudno! I ma Miller rację. Co się będzie Miller Filipinką przejmował, jak dokoła biedroneczki są w kropeczki, lala malowana i w ogóle la la la la la la. A w dodatku świat piękniejszy, bo jakby surrealistyczny, a nawet - za przeproszeniem - socrealistyczny. Na takie passusy poetów wykonawcy muszą czasem powiedzieć pas i uciec: Szcześniak w scat, Szafran w wokalizę, Mencel w czysty instrumentalizm. I jest lepiej. Bo współczesne jazzowe aranżacje Mencla są świetne, a improwizacje wokalistów ciekawe. Jednak te Piosenki taneczne, _to zawsze__tylko tango, fokstrot, slow-fox, walc. A nigdy _Grande Valse Brillante...
   A` propos Tuwima: pamiętacie Ptasie radio? W sobotę tak właśnie ćwierkali, świstali, kwilili, pitpilili i pimpilili. Lekko, leciutko, leciuteńko.
MONIKA PARTYK
Piosenki Derwida (Witolda Lutosławskiego), wykonanie: Lora Szafran, Mieczysław Szcześniak - śpiew, Joachim Mencel - fortepian, opracowanie muzyczne, Michał Barański - kontrabas, Arkadiusz Skolik - perkusja, Studio S-5 Radia Kraków.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3