Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Radni chcą likwidacji spółki parkingowej, bo nie realizuje ona inwestycji

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
(zdjęcie ilustracyjne)
(zdjęcie ilustracyjne)
Radni Prawa i Sprawiedliwości wnioskują do prezydenta Krakowa o to, by przygotował się do likwidacji gminnej spółki Miejska Infrastruktura.

W uzasadnieniu projektu uchwały w tej sprawie radni PiS podkreślili, że spółka Miejska Infrastruktura (MI) nie realizuje podstawowego celu, do jakiego została powołana, czyli budowy parkingów.

MI rozpoczęła swoją działalność 1 czerwca 2014 r., przejęła opiekę na strefą płatnego postoju, ale do dziś nie może się pochwalić wybudowaniem chociażby jednego parkingu. - Stworzenie tej spółki nie przyniosło żadnych efektów, a jej funkcjonowanie generuje koszty - ocenia Włodzimierz Pietrus, szef klubu PiS w Radzie Miasta Krakowa.

W „Dzienniku Polskim” od samego początku zwracaliśmy uwagę, że powołanie spółki parkingowej to mnożenie urzędniczych etatów. Podczas tworzenia spółki pomysł był taki, że MI przejmuje wpływy z parkomatów w strefie płatnego postoju i uzyskane w ten sposób pieniądze inwestuje w budowę parkingów. Później okazało się jednak, że zyski ze strefy nie mogą trafiać na konto tej spółki. Są więc nadal kierowane do ogólnego budżetu miasta i nie ma możliwości prawnych aby je „znakować”, że są przeznaczone na parkingi.

MI zajmowała się przygotowywaniem budowy parkingów park&ride w Bieżanowie, Małym Płaszowie i na Kurdwanowie. Ostatnio okazało się, że działki, na których mają powstać wspomniane parkingi P&R, znajdują się na terenie pasów drogowych, za które odpowiada Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Wyszło więc na to, że ZIKiT nie może ich przekazać do MI. Jednocześnie spółka parkingowa nie może starać się o uzyskanie unijnego dofinansowania, ponieważ to ZIKiT musi być beneficjentem.

Prezes MI Piotr Kącki przyznaje, że w przypadku parkingów P&R beneficjentem w imieniu gminy będzie ZIKiT, ale później spółka może zrealizować inwestycję i będzie zarządzać obiektami.

Piotr Kącki ma też kontrargumenty do zarzutu, że kierowana przez niego spółka nie wybudowała na razie żadnego parkingu. - Wcześniej nie mieliśmy na to kapitału, a bez niego trudno też oczekiwać, że pozyskamy kredyty na inwestycje - wyjaśnia prezes Kącki. Przypomina, że dopiero w marcu tego roku Rada Miasta Krakowa pod-jęła uchwałę o dokapitalizowaniu MI kwotą 8 mln zł. Natomiast kapitał założycielski spółki wynosi niecałe 400 tys. zł.

MI przygotowuje kolejne projekty, np. P&R z terminalem autobusowym w Bronowicach. Spółka sonduje również możliwości współpracy z podmiotami prywatnymi w zakresie budowy parkingów w śródmieściu.

Zdaniem radnego Włodzimierza Pietrusa niewykluczone jest jednak, że ogólnie budową parkingów mógłby się zajmować ZIKiT. Radny nie widzi też przeszkód, aby do ZIKiT wróciła opieka nad strefą płatnego postoju.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski