Radni zajmą się uwagami do uchwały krajobrazowej dla Krakowa, ale jeszcze jej nie uchwalą

Małgorzata MrowiecZaktualizowano 
Radni Krakowa na sesji 26 września mają rozstrzygnąć o sposobie rozpatrzenia uwag, jakie złożyli mieszkańcy oraz przedsiębiorcy do projektu tzw. uchwały krajobrazowej. Ta uchwała w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń w Krakowie opracowywana jest już trzy lata. Jej uchwalenie pierwotnie zapowiadano na 2016 rok. Wszystko na to wskazuje, że na najbliższej sesji radni też jeszcze nie zdecydują o jej losie.

Projekt uchwały był dwukrotnie wykładany do publicznego wglądu. Po drugim wyłożeniu (od 9 kwietnia do 9 maja br.) wpłynęły do magistratu 384 uwag, a łączna liczba rozpatrywanych przez prezydenta postulatów zawartych w tych uwagach wynosiła 687.

Najwięcej spośród uwag - 324 - zawierało postulat zniesienia zakazu grodzenia niezabudowanych nieruchomości. Jak wskazuje magistrat, tak duża liczba uwag stanowiła efekt odbywającego się równocześnie (od 11 kwietnia do 11 maja br.) wyłożenia projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Dla wybranych obszarów przyrodniczych miasta Krakowa”. Właściciele terenów objętych sporządzanym projektem planu miejscowego postulowali dopuszczenie możliwości sytuowania ogrodzeń niezabudowanych działek, pomimo tego, że obecnie większa część tych działek pozostaje nieogrodzona.

Uwzględnione z tej puli uwag dotyczyły doprecyzowania zapisów projektu uchwały w zakresie regulacji dotyczących dopuszczenia sytuowania ogrodzeń oraz umożliwienia grodzenia terenów zieleni, rekreacji i wypoczynku (w tym parki), wyposażonych w obiekty budowlane takie jak m.in.: place zabaw, ogródki jordanowskie, boiska sportowe, korty i inne urządzenia sportowe, wypożyczalnie sprzętu sportowego.

Siedem uwag dotyczyło kwestii sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych na wyposażeniu ogródków gastronomicznych, stoisk targowych, handlowych i wystawienniczych. Autorzy uwag wnosili o dopuszczenie dodatkowego szarego koloru czaszy parasola, o doprecyzowanie zapisów w taki sposób, by nie budziły wątpliwości interpretacyjnych, a także o dopuszczenie montażu tafli szklanych o wysokości do 1,8 m w okresie zimowym. Wszystkie te uwagi zostały uwzględnione.

Zdecydowana większość pozostałych postulatów została zgłoszona przez przedstawicieli branży reklamowej, firmy świadczące usługi dla tej branży oraz przedsiębiorców prowadzących działalność głównie w zakresie handlu.

W sytuacjach, gdy uwagi mówiły o dokonaniu nieznacznych korekt, niekolidujących z fundamentalnymi założeniami opracowywanego projektu uchwały, uwagi były uwzględniane. Tak było np. w przypadku zwiększenia dopuszczalnej wysokości masztów flagowych z 10 do 12 metrów, czy też zwiększenia dopuszczalnej wysokości wolnostojących reklam na terenach towarzyszących obiektom usług - z 3 do 3,5 metra i zwiększenia powierzchni ekspozycji reklamy z 4 do 5 mkw., tak aby gabaryty te były zbieżne z gabarytami innych wolnostojących tablic i urządzeń reklamowych.

Uwzględnione również zostały uwagi dotyczące usunięcia z projektu uchwały zakazu sytuowania murali (ręcznie malowanych reklam). Kwestia ta była szeroko dyskutowana podczas konsultacji. Przychylając się do kolejnych głosów w tej sprawie, władze miasta zdecydowały, że ta forma reklamy będzie traktowana równorzędnie z innymi nośnikami. Zmieniony i doprecyzowany został również zapis w uchwale definiujący pojęcie muralu reklamowego.

Doprecyzowana została kwestia sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych na obiekcie budowlanym w sytuacji, gdy ma on więcej niż jedno wejście lub więcej niż jedną elewację frontową. Zmieniona została definicja elewacji frontowej parteru i głównego wejścia do obiektu.

Przychylono się też do postulatów zawartych w 12 uwagach dotyczących dopuszczenia możliwości sytuowania słupów plakatowo-reklamowych tzw. okrąglaków na terenie I Strefy. Dopuszczona została możliwość umieszczania okrąglaków na części terenu Krowodrzy i Łagiewnik, czyli na obszarach, na których takie nośniki obecnie funkcjonują. Projekt uchwały dopuszcza sytuowanie słupów plakatowo-reklamowych na obszarach I Strefy przy spełnieniu pozostałych zasad i warunków zawartych w uchwale, m.in dotyczących odległości pomiędzy okrąglakami nie mniejszej niż 200 metrów.

Projekt dokumentu został ostatecznie skorygowany zgodnie z uwzględnionymi 240 postulatami zgłoszonymi po pierwszym i drugim wyłożeniu.

Dlaczego tak długo czekamy na przepisy porządkujące przestrzeń miasta? Jak przekonuje magistrat, stworzenie nowych przepisów nie jest rzeczą prostą, czego dowodem są wyroki sądów administracyjnych uchylających „uchwały krajobrazowe” w innych gminach. - Mimo że Kraków przystąpił do sporządzania „uchwały krajobrazowej” jako pierwsze tak duże miasto, nie chcąc obierać drogi na skróty, prowadziliśmy szerokie - znacznie wykraczające poza wymagania ustawowe - konsultacje, staraliśmy się też uniknąć wad w projekcie uchwały. Analizowano zastrzeżenia, które kierowane są w stosunku do dokumentów opracowanych przez inne miasta i wyciągano z nich wnioski - czytamy w informacji przekazanej przez Urząd Miasta.

W przyszłą środę radni zajmą się rozstrzygnięciem o sposobie rozpatrzenie uwag do projektu uchwały nieuwzględnionych przez prezydenta. Jak się dowiadujemy, wszystko jednak wskazuje na to, że pierwsze czytanie uchwały odbędzie się na kolejnej sesji Rady Miasta Krakowa. I dopiero wtedy możliwe będzie jej uchwalenie.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

Wideo

Materiał oryginalny: Radni zajmą się uwagami do uchwały krajobrazowej dla Krakowa, ale jeszcze jej nie uchwalą - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
444

ale u nas się nie da ...

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3