Rajdowy pociąg jest pełen narciarzy

Redakcja
Fot. Paweł Stachnik
Fot. Paweł Stachnik
Przed 80 laty, 20 lutego 1933 roku, z Krakowa wyruszył do Zakopanego kolejny pociąg wycieczkowy pod hasłem "Narty-dancing-bridge".

Fot. Paweł Stachnik

Paweł Stachnik: HISTORIA KRAKOWA

W latach 30. Ministerstwo Komunikacji zorganizowało specjalne narciarskie pociągi "rajdowe" pod hasłem "Narty-dancing--bridge". Ideą imprezy było odwiedzenie podczas jednej kolejowej tury najważniejszych centrów narciarskich Polski: Zakopanego, Wisły, Krynicy, Sławska w Bieszczadach i Worochty w Czarnohorze. Rajd trwał od 9 do 12 dni. Według doniesień prasy, rajdy cieszyły się sporą popularnością, także za granicą, gdzie w specjalistycznym wydawnictwie Ski Club of Great Britain w rubryce "Zimowiska, o których poszukują informacji" pięć wspomnianych krajowych kurortów wymienianych było obok najważniejszych światowych centrów narciarskich.

"Ale i wewnątrz kraju, zwłaszcza dla odległych od okolic górskich centrów miejskich, stanowi taki rajd poważną atrakcję, daje bowiem łatwą i niedrogą sposobność zapoznania się w zarysie z całym światem Karpat od ich wschodniego do zachodniego krańca" - pisano. Rajdowy pociąg wyruszał z Krakowa wieczorem, a rano dnia następnego przybywał do Worochty, gdzie zatrzymywał się na dwa dni. Następne dwa dni spędzano w Sławsku, kolejny w Krynicy, a trzy następne w Zakopanem.

Na końcu pociąg odwiedzał Wisłę, skąd wracał do Krakowa, gdzie następowało rozwiązanie rajdu. Skład, którym podróżowano, był wyjątkowy. Tworzyły go: wagon restauracyjny, dancingowy, kąpielowy (!), kino, wagon-przechowalnia nart, warsztat reparacyjny oraz... sklep sportowy. Podczas postoju w poszczególnych zimowiskach odbywały się wycieczki narciarskie prowadzone przez fachowych instruktorów. Uczestników dzielono na trzy grupy w zależności od stopnia narciarskiej sprawności.

Taki właśnie pociąg wyruszył z krakowskiego Dworca Głównego 20 lutego 1933 roku. Jechało nim 150 narciarzy z Polski, Francji i Niemiec, a zorganizowało go Towarzystwo Krzewienia Narciarstwa. O godz. 17 rozpoczęła się w poczekalni uroczysta odprawa, po której przy dźwiękach orkiestry uczestnicy wsiedli do wagonów, a pociąg wyruszył w podróż. Skład złożono z sześciu wagonów noclegowych typu "Broda", wagonu bagażowego na narty i warsztatu naprawczego oraz wagonu restauracyjnego. "Raid [sic!] ma wszelkie widoki udania się, gdyż na całej trasie raidowej są obecnie idealne warunki śnieżne, jakich nie było jeszcze tego roku" - pisała prasa. W ciągu dziewięciu dni wesoły pociąg miał pokonać wzdłuż Karpat ponad 1200 km.

e-mail: krakow@dziennik.krakow.pl

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3