Linia klasycznej limuzyny typu liftback z dużą klapą ułatwiającą dostęp do bagażnika FOT. JANUSZ MICHALCZAK
SKODA RAPID 1.6 TDI. Nad bezpieczeństwem jazdy w tym ekonomicznym aucie czuwa wiele elektronicznych systemów
Nazwa samochodu nawiązuje do modelu wytwarzanego w latach 30. oraz 80. minionego stulecia. Rapid jest przestronnym, eleganckim i zarazem niedrogim pojazdem, który charakteryzują przemyślane rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa, nowoczesna technologia oraz wysokie walory ekonomiczne.
Nowa Skoda wypełnia lukę pomiędzy małą Fabią, a dużo większą - Octavią, spełniając podobne zadanie, jak Jetta w gamie pojazdów Volkswagena.
Samochód ten jest produkowany na rozszerzonej platformie z VW Polo. Dzięki dość sporym, jak na swoją klasę, gabarytom może w nim wygodnie podróżować 5 osób. Auto ma długość - 4,48 m, szerokość - 1,71 m oraz wysokość - 1,46 m. Samochód posiada spory rozstaw osi (260 cm).
Jego niewątpliwym walorem jest imponujący 550 litrowy bagażnik, do którego dostęp ułatwia duża klapa. Konkurencyjne auta nie mają aż tak wielkich kufrów: Peugeot 301 (506 litrów), Citroen C-Elysee - (506), Fiat Linea (500), Chevrolet Aveo sedan (502), Dacia Logan (510). Kabina oferuje sporo schowków i przydatnych miejsc na rozmaite drobne przedmioty. Pod konsolą znajduje się głęboka wnęka z półką oraz podwójnym uchwytem na pojemniki z napojami. Natomiast po stronie pasażera umieszczono duży podświetlany schowek z chłodzeniem.
Auto dysponuje sporą ilością miejsca w tylnej części kabiny, gdzie nawet osoby o wzroście powyżej 180 cm, nie mogą narzekać na brak wolnej przestrzeni na kolana.
W testowanym samochodzie do napędu zastosowano jednostkę z zapłonem samoczynnym o objętości skokowej 1598 cm3 i mocy maksymalnej 105 KM, która zapewnia dzięki dużemu momentowi obrotowemu (250 Nm przy prędkości obrotowej 1500-2500 obr/min) bardzo korzystną dynamikę.
Auto osiąga prędkość maksymalną 190 km na godz., i przyspiesza od 0 do 100 km na godz. w 10,4 sekundy, co nie tak dawno było bardzo korzystnym wynikiem w przypadku silników benzynowych. W teście Skoda Rapid w warunkach miejskich zużywała 6.0 l paliwa na 100 km, na trasie natomiast średnio 4.0 l/100 km, choć przy bardzo lekkiej nodze można było uzyskać nawet wynik 4,0 l. Auto to charakteryzuje bardzo niska emisja CO2 (114 g/km). Wypada dodać, że dla tego pojazdu przewidziano szeroką gamę silników. Jednostki benzynowe to 1,2-litrowy, trzycylindrowy silnik MPI o mocy 75 KM, 1,2-litrowy TSI z turbo o mocy 86 lub 105 KM, lub 1,4-litrowy TSI z turbo, generujący 122 KM mocy.
Samochód ma bardzo estetyczne wnętrze. Deskę rozdzielcza, dość typową dla pojazdów produkowanych w koncernie Volkswagena, cechuje duża funkcjonalność i uporządkowanie. W jej centralnej części znajduje się dotykowy ciekłokrys-taliczny wyświetlacz o dużej przekątnej. Dzięki niemu mamy dostęp do informacji z radia i nawigacji satelitarnej.
Bezpieczeństwo jazdy ponad wszystkim
Samochodowy display umieszczony wśród zegarów informuje dodatkowo o przebytej drogę, chwilowym i średnim zużyciu paliwa, średniej prędkości itp. Auto ma na wyposażeniu bogaty pakiet układów wspomagających jazdę i hamowanie.
Znajdziemy tu systemy: ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), ABS (zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), MSR (przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego) i HBA (hydrauliczny system wspomagania nagłego hamowania).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?