Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ratusz publiczno-prywatny?

Redakcja
Wstępny projekt budynku miejskiego ratusza
Wstępny projekt budynku miejskiego ratusza
Gmina nie rezygnuje z budowy ratusza miejskiego, ale przygotowanie projektu opóźniło się, a ponadto konieczne będzie podjęcie próby poszukania inwestora prywatnego, gdyż samo miasto nie udźwignie takiej inwestycji.

Wstępny projekt budynku miejskiego ratusza

INWESTYCJE. Koszt gmachu, który ma powstać przy ul. Centralnej szacowany jest na przynajmniej 55 mln zł

Przy ulicy Centralnej 53 działał do października ubiegłego roku Krakowski Zarząd Komunalny oraz Zarząd Dróg i Transportu, a obecnie, po połączeniu obu firm, Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Zajmuje obiekt składający się z dwóch trzykondygnacyjnych budynków połączonych przewiązką; nie spełnia on jednak wymaganych obecnie standardów, w tym dotyczących powierzchni biurowej, a z braku miejsca część referatów jest w innych rejonach Krakowa. Nie ma tam także dobrych warunków dla przyjmowania mieszkańców. Postanowiono więc obecny gmach rozbudować, a ponadto przewidziano, iż znajdzie się tam jeszcze trzecia jednostka miejska - Zarząd Budynków Komunalnych, teraz rozproszony po mieście. W ten sposób sprawy związane z mieszkaniami komunalnymi, drogami, transportem miejskim, zielenią, sprzątaniem Krakowa znaleźć się mają w jednym miejscu.
W przetargu na opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego ratusza miejskiego wybrano ofertę złożoną przez PAS Projekt Archi Studio z Nadarzyna; zaoferowała ona swoje usługi za 1 milion 799 tys. Według planów w miejscu obecnej przewiązki, łączącej dwa trzykondygnacyjne budynki, powstać ma sześciokondygnacyjny obiekt. Z jego prawej strony dobudowane zostałyby jeszcze kolejne dwa gmachy - sześciokondygnacyjny oraz trzykondygnacyjny. W ten sposób powstać ma jednolity obiekt składający się z pięciu segmentów - trzech 3-kondygnacyjnych i dwóch 6-kondygnacyjnych. Zwiększyłaby się powierzchnia użytkowa kompleksu; obecnie wynosi około 3200 metrów kwadratowych, a po przebudowie byłoby to 12,9 tys. m kw. W obu sześciokondygnacyjnych budynkach mają się znaleźć m.in. sale konferencyjne i pomieszczenia archiwum głównego. Większą przestrzeń uzyskają mieszkańcy, którzy będą załatwiali sprawy w ratuszu miejskim; ma tam być duży "punkt obsługi klienta", a także przynajmniej sześć pokoi do przyjmowania interesantów.
Większą część kompleksu miałby zająć Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, przynajmniej jeden segment byłby dla Zarządu Budynków Komunalnych.
Zakładano, że ratusz miejski byłby gotowy w końcu 2011 roku, a całość (razem z wyposażeniem), według szacunków, kosztowałaby około 55 milionów złotych. Nie przewidywano jednak kryzysu, który dotyka także budżet Krakowa. Ponadto projekt miał być w tych dniach gotowy. - Jest opóźniony, ale głównie z tego powodu, że niezbędne okazały się dodatkowe uzgodnienia, w zakresie organizacji połączeń drogowych, z inwestorami planującymi w tym rejonie budowę osiedli mieszkaniowych - powiedział nam Jacek Bartlewicz, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Poważniejszym problemem są jednak pieniądze i dlatego będą prowadzone działania, by pozyskać prywatnego inwestora obiektu. - Mógłby on być budowany w ramach tzw. partnerstwa publiczno-prywatnego, a część gmachu przeznaczono by na cele komercyjne - dodaje przedstawiciel ZIKiT.
(J.ŚW)
[email protected]

Centrum Obsługi Inwestora

Naprzeciwko obecnej siedziby Zarządu Infrastruktury Komunlanej i Transportu przy ulicy Centralnej ma powstać Centrum Obsługi Inwestora w Krakowie - co oznacza nową główną siedzibę magistratu. Magistracki biurowiec miałby około 18 tysięcy metrów kwadratowych. Podstawowym celem budowy centrum jest zlokalizowanie w jednym miejscu wydziałów Urzędu Miasta uczestniczących "w szeroko pojętym procesie inwestycyjnym". Dlatego też ma być tam miejsce dla Wydziałów i Biur UMK: Architektury i Urbanistyki, Geodezji, Kształtowania Środowiska, Planowania Przestrzennego, Skarbu Miasta, Strategii i Rozwoju; przewidziano tam również miejsce dla zastępców prezydenta Krakowa, którym podlegają te wydziały. Plany przewidują, iż na tę inwestycję miasto potrzebuje przynajmniej 200 milionów złotych, a ponadto konieczna jest przebudowa układu komunikacyjnego w tym rejonie, w tym m.in. włączenie ulicy Centralnej do al. Pokoju. (J.ŚW)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski