Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rewolucja na zakopiance. W trzy lata za 55 milionów

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Infografika Wiktor Łężniak
Drogi. Dziesięć inwestycji związanych z poprawą bezpieczeństwa na zakopiance chce zrealizować Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. W całej Małopolsce planuje 72 takie zadania, a w całym kraju 448 wartych 606 mln zł

Przebudowę czterech skrzyżowań i budowę czterech kładek dla pieszych oraz chodnika i znaku świetlnego nad przejściem dla pieszych na zakopiance zaplanowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. To inwestycje tylko na odcinku od Krakowa do Myślenic, których realizacja lub przygotowanie dokumentacji ma się rozpocząć w tym roku. Ich koszt szacuje się łącznie na ponad 55 mln zł.

- Dla niektórych z tych inwestycji na zakopiance są przygotowane dokumenty, wiec można ogłaszać przetargi i budować. Inwestycje nie są duże, mamy pieniądze na realizację, więc wszystkie powinny być wykonane w ciągu dwóch lub trzech lat. Poprawią bezpieczeństwo pieszych i kierowców - zapewnia Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.

Piesi mogą liczyć na kładki w Libertowie, Jaworniku i dwie w Głogoczowie. Skrzyżowania zostaną przebudowane w Gaju, Krzyszkowicach i dwa w Myślenicach.

O wiele z tych inwestycji mieszkańcy upominali się, organizując protesty i blokady drogi. W niektórych w poprzedniej kadencji uczestniczył sam Adamczyk jako poseł opozycyjny.

Na zakopiance największe z planowanych zadań to budowa wiaduktu w Gaju na skrzyżowaniu z ulicami Widokowa i Zadziele w środku miejscowości. Wartość tego zadania w gminie Mogilany ministerstwo szacuje na 14,5 mln zł.

- Miejsce jest szczególnie niebezpieczne, bo pojazdy, włączając się do ruchu, muszą czasem przeciąć kilka pasów zakopianki. Mało tego, piesi przebiegają tam „na dziko” wśród pędzących samochodów - mówi Piotr Piotrowski, wójt Mogilan, który w grudniu ubiegłego roku jeździł do ministra do Warszawy, żeby przypomnieć o tym problemie.

Dwupoziomowy węzeł będzie budowany także w Myślenicach, na przecięciu się zakopianki z ul. Sobieskiego. - Dla nas to bardzo ważne skrzyżowanie, bo jest pierwszym wjazdem do miasta od strony Krakowa. 6 lat temu jako gmina Myślenice zrobiliśmy koncepcję przebudowy i wciąż czekamy na dalsze dokumenty i realizację inwestycji - mówi Maciej Ostrowski, burmistrz Myślenic.

Kładki czy tunele na zakopiance
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa planuje intensywnie inwestować w Małopolsce. Rozpoczyna realizację 72 zadań. W tym dziesięciu na zakopiance.

Największa inwestycja to dwupoziomowe skrzyżowanie z drogą powiatową ul. Widokowa i Zadziele w Gaju za 14,5 mln zł. Równie kosztowna - 13,3 mln zł - będzie estakada przy wjeździe do Myślenic od strony Krakowa. Będą gotowe w 2018 r.

Dwa mniejsze skrzyżowania mają być zakończone w 2017 roku. To przebudowa skrzyżowania zakopianki z drogą gminną w Myślenicach w rejonie wjazdu na Zarabie, gdzie powstaną pasy do włączenia się do ruchu za 1,5 ml zł oraz przebudowa skrzyżowania w Krzyszkowicach z wykonaniem lewoskrętów za 540 tys. zł.

O ile skrzyżowania nie budzą wątpliwości, to kładki samorządowcy chętnie zamieniliby na tunele. - Cieszymy się, że zapowiedziane w ubiegłym roku przez ministra inwestycje będą tak szybko realizowane - mówi Piotr Piotrowski, wójt Mogilan. Ale przypomina, że w grudniu ubiegłego roku proponował w ministerstwie budowę tuneli m.in. w Libertowie.

- Zobowiązałem się utrzymać tunel w czystości, płacić za jego oświetlenie i kupić kamerę do monitoringu - zaznacza wójt Mogilan. Po rozmowach z firmą, która drąży tunele, uważa, że to rozwiązanie jest tańsze niż kładka.

Na terenie gminy Myślenice szykują się trzy kładki: jedna w Jaworniku i dwie w Głogoczowie. Będą gotowe w przyszłym roku. - Kładki nie poprawią kompleksowo bezpieczeństwa. Tunele, nie tylko dla pieszych, ale i aut, są lepszym rozwiązaniem, bo dzięki nim likwiduje się lewoskręty. A koszty budowy tuneli są porównywane z kosztami kładek - mówi także Maciej Ostrowski, burmistrz Myślenic.

Minister Adamczyk twierdzi, że decyzje co do formy przejść zostawia inżynierom z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Ważne jest, żeby przemyśleć koszty nie tylko budowy, ale także późniejszego utrzymania tych przejść - mówi Adamczyk. Iwona Mikrut, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA zaznacza, że na jedną z kładek w Głogoczowie jest już prawomocne pozwolenie na budowę, na drugą dokumenty trzeba aktualizować. Na pozostałe trzeba dokumentację sporządzić.

- Tuneli nigdy na tym odcinku nie planowaliśmy. To rozwiązania dla dróg ekspresowych, ale zakopianka w tym miejscu nie będzie tego typu drogą, ze względu na gęstość zaludnienia wokół - zaznacza.

Inwestycje na zakopiance pochłoną 55,3 mln zł
Gmina Mogilany. Gaj - wiadukt, chodniki, zatoki autobusowe za 14,5 mln zł (zakończenie 2018 r.); Libertów - budowa kładki za 7 mln zł (2018 r.); Mogilany-Włosań - ostrzegawcza sygnalizacja nad przejściem 150 tys. zł (2016 r.).

Gmina Myślenice. Głogoczów - chodnik 160 m za 370 tys. zł (2016 r.); Głogoczów - dwie kładki za 5,6 mln zł i 7,7 mln zł (2017 r.); Krzyszkowice - przebudowa skrzyżowania za 540 tys. zł (2017 r.); Jawornik - kładka za 4,6 mln zł (2017 r.); Myślenice - przebudowa skrzyżowania z drogą gminną za 1 mln 547 tys. zł (2017 r.); Myślenice - budowa estakady za 13,3 mln zł (2018 r.).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski