Rewolucja na zakopiance. W trzy lata za 55 milionów

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Infografika Wiktor Łężniak
Drogi. Dziesięć inwestycji związanych z poprawą bezpieczeństwa na zakopiance chce zrealizować Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. W całej Małopolsce planuje 72 takie zadania, a w całym kraju 448 wartych 606 mln zł

Przebudowę czterech skrzyżowań i budowę czterech kładek dla pieszych oraz chodnika i znaku świetlnego nad przejściem dla pieszych na zakopiance zaplanowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. To inwestycje tylko na odcinku od Krakowa do Myślenic, których realizacja lub przygotowanie dokumentacji ma się rozpocząć w tym roku. Ich koszt szacuje się łącznie na ponad 55 mln zł.

- Dla niektórych z tych inwestycji na zakopiance są przygotowane dokumenty, wiec można ogłaszać przetargi i budować. Inwestycje nie są duże, mamy pieniądze na realizację, więc wszystkie powinny być wykonane w ciągu dwóch lub trzech lat. Poprawią bezpieczeństwo pieszych i kierowców - zapewnia Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.

Piesi mogą liczyć na kładki w Libertowie, Jaworniku i dwie w Głogoczowie. Skrzyżowania zostaną przebudowane w Gaju, Krzyszkowicach i dwa w Myślenicach.

O wiele z tych inwestycji mieszkańcy upominali się, organizując protesty i blokady drogi. W niektórych w poprzedniej kadencji uczestniczył sam Adamczyk jako poseł opozycyjny.

Na zakopiance największe z planowanych zadań to budowa wiaduktu w Gaju na skrzyżowaniu z ulicami Widokowa i Zadziele w środku miejscowości. Wartość tego zadania w gminie Mogilany ministerstwo szacuje na 14,5 mln zł.

- Miejsce jest szczególnie niebezpieczne, bo pojazdy, włączając się do ruchu, muszą czasem przeciąć kilka pasów zakopianki. Mało tego, piesi przebiegają tam „na dziko” wśród pędzących samochodów - mówi Piotr Piotrowski, wójt Mogilan, który w grudniu ubiegłego roku jeździł do ministra do Warszawy, żeby przypomnieć o tym problemie.

Dwupoziomowy węzeł będzie budowany także w Myślenicach, na przecięciu się zakopianki z ul. Sobieskiego. - Dla nas to bardzo ważne skrzyżowanie, bo jest pierwszym wjazdem do miasta od strony Krakowa. 6 lat temu jako gmina Myślenice zrobiliśmy koncepcję przebudowy i wciąż czekamy na dalsze dokumenty i realizację inwestycji - mówi Maciej Ostrowski, burmistrz Myślenic.

Kładki czy tunele na zakopiance
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa planuje intensywnie inwestować w Małopolsce. Rozpoczyna realizację 72 zadań. W tym dziesięciu na zakopiance.

Największa inwestycja to dwupoziomowe skrzyżowanie z drogą powiatową ul. Widokowa i Zadziele w Gaju za 14,5 mln zł. Równie kosztowna - 13,3 mln zł - będzie estakada przy wjeździe do Myślenic od strony Krakowa. Będą gotowe w 2018 r.

Dwa mniejsze skrzyżowania mają być zakończone w 2017 roku. To przebudowa skrzyżowania zakopianki z drogą gminną w Myślenicach w rejonie wjazdu na Zarabie, gdzie powstaną pasy do włączenia się do ruchu za 1,5 ml zł oraz przebudowa skrzyżowania w Krzyszkowicach z wykonaniem lewoskrętów za 540 tys. zł.

O ile skrzyżowania nie budzą wątpliwości, to kładki samorządowcy chętnie zamieniliby na tunele. - Cieszymy się, że zapowiedziane w ubiegłym roku przez ministra inwestycje będą tak szybko realizowane - mówi Piotr Piotrowski, wójt Mogilan. Ale przypomina, że w grudniu ubiegłego roku proponował w ministerstwie budowę tuneli m.in. w Libertowie.

- Zobowiązałem się utrzymać tunel w czystości, płacić za jego oświetlenie i kupić kamerę do monitoringu - zaznacza wójt Mogilan. Po rozmowach z firmą, która drąży tunele, uważa, że to rozwiązanie jest tańsze niż kładka.

Na terenie gminy Myślenice szykują się trzy kładki: jedna w Jaworniku i dwie w Głogoczowie. Będą gotowe w przyszłym roku. - Kładki nie poprawią kompleksowo bezpieczeństwa. Tunele, nie tylko dla pieszych, ale i aut, są lepszym rozwiązaniem, bo dzięki nim likwiduje się lewoskręty. A koszty budowy tuneli są porównywane z kosztami kładek - mówi także Maciej Ostrowski, burmistrz Myślenic.

Minister Adamczyk twierdzi, że decyzje co do formy przejść zostawia inżynierom z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Ważne jest, żeby przemyśleć koszty nie tylko budowy, ale także późniejszego utrzymania tych przejść - mówi Adamczyk. Iwona Mikrut, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA zaznacza, że na jedną z kładek w Głogoczowie jest już prawomocne pozwolenie na budowę, na drugą dokumenty trzeba aktualizować. Na pozostałe trzeba dokumentację sporządzić.

- Tuneli nigdy na tym odcinku nie planowaliśmy. To rozwiązania dla dróg ekspresowych, ale zakopianka w tym miejscu nie będzie tego typu drogą, ze względu na gęstość zaludnienia wokół - zaznacza.

Inwestycje na zakopiance pochłoną 55,3 mln zł
Gmina Mogilany. Gaj - wiadukt, chodniki, zatoki autobusowe za 14,5 mln zł (zakończenie 2018 r.); Libertów - budowa kładki za 7 mln zł (2018 r.); Mogilany-Włosań - ostrzegawcza sygnalizacja nad przejściem 150 tys. zł (2016 r.).

Gmina Myślenice. Głogoczów - chodnik 160 m za 370 tys. zł (2016 r.); Głogoczów - dwie kładki za 5,6 mln zł i 7,7 mln zł (2017 r.); Krzyszkowice - przebudowa skrzyżowania za 540 tys. zł (2017 r.); Jawornik - kładka za 4,6 mln zł (2017 r.); Myślenice - przebudowa skrzyżowania z drogą gminną za 1 mln 547 tys. zł (2017 r.); Myślenice - budowa estakady za 13,3 mln zł (2018 r.).

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

s
stac jak palanci

w godzinowych korkach.

s
security

Ja tylko dodam od siebie - potrzebny jest ten wiadukt. Kto nie wierzy niech zamieszka w tamtym miejscu.

K
KRK

Nie mam dużo czasu na rozkręcenie tych inwestycji. Przebierańcy z PO po powrocie do władzy znowu odetną Małopolskę od kasy.

P
PL

Wreszcie coś zaczyna się dziać. Krytyków prac zachęcam do wyjazdu do Gdańska lub Warszawy. Tam zobaczą, co to znaczy rozrzutność z nadmiaru kasy.

k
kazik

Budowanie wiadukty w Gaju to rozrzutność nowej władzy. Niedawno wybudowano tam kładkę, która niewątpliwie poprawiła bezpieczeństwo ale budować wiadukt to przesada. Czy zrobiono analizę ekonomiczną, same wykupy ziemi pod skrzyżowanie i wiadukt ile będą kosztowały. Przecież ,wystarczy zamknąć przejazd. Jadący w kierunku Krakowa mogą jechać do Mogilan )ok. 100 m ) i tam zawrócić lub dojechać do wiaduktu w Mogilanach (ok. 1 km). Natomiast jadący z Gaja do Mogilan mogą pojechać w prawo (ok 200 m.) i tam zawrócić. I tak ten problem powinien zostać dawno załatwiony. Albo robić prze każdej chałupie wiadukt.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3