reklama

Rewolucja parkingowa robiona na odwrót

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Zaktualizowano 
Po wielotygodniowych rozmowach i analizach, często zakulisowych, dziś powinniśmy poznać nowe stawki za postój w strefie płatnego parkowania. Ruch Jacka Majchrowskiego i jego urzędników był wręcz mistrzowski.

Najpierw zaproponowali radykalne podwyżki, w najdroższej podstrefie sięgające 9, 10 i 11 zł za pierwszą, drugą i trzecią godzinę. Gdy radni, w tym z prezydenckiego klubu Przyjazny Kraków, powiedzieli, że to za dużo, urzędnicy ostatecznie zeszli do 6 zł za każdą godzinę w najdroższej podstrefie (5 i 4 zł w pozostałych). W ten sposób można powiedzieć, że będzie obniżka opłat. Chociaż to jednak podwyżka...

Mało kto neguje potrzebę zróżnicowania stawek za parkowanie w Krakowie. Każdy widzi, że do ścisłego centrum wjeżdża za dużo samochodów. Ruch ten trzeba reglamentować i wprowadzić większą rotację miejsc w ścisłym centrum, tak aby wjeżdżali tam ci, którzy naprawdę tego potrzebują. Inni powinni wybrać alternatywną formę poruszania się - najlepiej komunikację miejską lub, ewentualnie, rower. I tu rodzi się problem.

W ramach zachęty do korzystania z komunikacji miejskiej, urzędnicy i radni... podnieśli ceny biletów. Choć bilet dla mieszkańców na wszystkie linie nieznacznie potaniał, to cała reszta, i dla wszystkich, podrożała. To zupełnie nielogiczne, bo od kilku miesięcy mamy sytuację, że jednorazowy bilet na komunikację jest droższy niż godzina parkowania w strefie. Najpierw trzeba było podnieść opłaty za parkowanie - nawet znacząco, następnie przeanalizować, jak zmieniły się zachowania komunikacyjne mieszkańców, a dopiero potem ewentualnie rozważyć podwyżkę cen biletów. A tak, zamiast kija i marchewki mamy dwa kije.

Do tego dochodzi kolejna „zachęta” w postaci parkingów park&ride, gdzie możemy zostawić auto i za niewielką opłatą cały dzień korzystać z pełnej oferty komunikacyjnej miasta. Mamy ich na kilkaset miejsc, a do miasta codziennie wjeżdża 250 tys. aut. Gdzie się więc zmieszczą?

Czytaj także

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

A dlazcego auta wjezdzaja do centrum w coraz większej liczbie.? Bo centrum się zageszcza instytucjami. Zamiast te instytucje zniechęcać do osiedlania się w centrum przynajmniej tak drastycznie jak kierowców przed wjazdem

K
Konserwa

To zagranie Majchrowskiego i jego kolesi jest starą cyniczną zagrywką komuchów znaną od dawna. Najpierw ogłasza się horrendalną podwyżkę i nią straszy a potem jelenie z ulgą akceptują podwyżkę 100% jak ta z 3 na 6 zł w centrum. System podobno się zmienił, mentalność i metody sierotek po komunie są bez zmian.

G
Gość

Nalezy zroznicowac stawki przyjezdni musza placic z 9zl inaczej to nie ma sensu. Bo na 6zl to kazdy splunie i zaplaci. Jedyna zaleta to ze przy 6zl bedzie maksymalizacja dochodow ze wtrefy bo bedzie na tyle tanio ze beda sie ludzie w kolejkach ustawiac po te miejsca, a jednoczesnie zwieksza sie wplywy. Ale oprocz wymiaru fiskalnego to 6 zl nic nie da. Choc dobra i kasa moze w koncu miasto zbuduje jakas stacje SKM bo ta na pradniku to miala byc juz w 2020 to samo ta na os. Piastow i wiele innych na malej obwodnixy kolejowej

G
Gość

Jak tramwaj kosztuje 7 zl za tam i spowrotem to to powinna byc minimalna stawka w strefie platnego parkowania inaczej nie oplaca sie zostawix auta za strefa i podjechax tramwajem bo wychodzi drozej dla turysty. A wezmy pod uwage ze czasami jada w 2 osoby! To 14 zl vs 6zl! Przeciez to jest totalny dumping cenoqu dla kierowcow. Turysci i osoby co nie maja sieciowek spoza Krakowa powinny za parkowanie placic 10zl minimum zeby oplacalo im sie przesiasc na tramwaj.

G
Gość

Same przywileje dla kierowcow i samochodziarzy. Obnizaja im oplaty za parkowania na 6 zl. a krakowianie w podatkach doplaca do ich parkowania i usuwania skutkow halasu smogu. Skandal. A na MPK tylko podwyzki od 20 lat. Mam nadzieje ze tez w MPK sieciowy stanieje na to 39zl. A nie ze tramwajem to coraz drozej, a kierowcy tylko obnizane maja i kolejne zachety i doplaty. To do zakupu elektryka to ulgowe parkowanie za 6zl zamiast 9zl, to nowe autostrady co roku jak trasa lagiewnicka. A tramwaje widzial ktos nowa linie tramwajowa? Widzial ktos nowy przystanek SKM zbudowany przez miasto? Widzial ktos nowa linie metra? Ciemnogrod i tyle. Samochodoza i doplaty do kierowcow.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3