Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Roadster czy targa?

Redakcja

Fakt, że lato w naszym, środkowoeuropejskim klimacie nie zawsze przynosi ze sobą odpowiednią dawkę słonecznego ciepła nie powinien zrażać nas do kabrioletów. Traktowany w przeszłości przez rodaków po macoszemu, jako zbytek luksusu i przejaw snobizmu kabriolet , na zachodzie Europy dawno doczekał się równouprawnienia. Żadna z poważnych firm samochodowych nie pomija go w swojej ofercie rynkowej, w wielu przypadkach funkcjonuje on w rodzinie równolegle z innymi rodzajami aut. Wiąże się to oczywiście z dodatkowymi kosztami, na których poniesienie stać tylko ludzi zamożnych. Ale nawet wówczas, jeśli zakup kabrioletu leży daleko poza sferą naszych możliwości, przyjemnie jest popatrzeć na pozbawione dachu, pełne słońca i wiatru samochody.
Warto wiedzieć przy okazji, że rodzina kabrioletów choć twór to bezsprzecznie spójny w obrębie gatunku, to jednak niejednolity w zakresie rodzajów. Klasyczny kabriolet to pojazd o składanym dachu z dwoma (rzadziej czterema) miejscami dla pasażerów. Dach powinien być ocieplany (tak, aby podróżni nie marzli w zimie) i w momencie demontażu chowany w specjalnym pojemniku lub spoczywający na karoserii. Proces składania i rozkładania (dziś trwający niejednokrotnie kilka, najwyżej kilkanaście sekund) może odbywać się ręcznie lub elektrycznie (to drugie rozwiązanie stosowane jest znacznie częściej). Przykłady klasycznego kabrioletu można mnożyć w nieskończoność. Wymieńmy zatem kilka najbardziej znanych: mercedes SL, mazda MX-5, vw golf, porsche 911 czy renault megane.
W spiderze, niższej komfortowo odmianie kabrio, ze względu na drastycznie obniżoną liczbę miejsc podróżować może tylko dwóch pasażerów. Będziemy tu mieli do czynienia także z bardziej prymitywnym, pozbawionym ocieplenia, a więc również możliwości funkcjonowania w warunkach zimy dachem. Spiderami są m.in: alfa romeo, ferrari F355 i ferrari 348.
Jeszcze gorzej wypada w tej konfrontacji roadster. Dach tego dwumiejscowego pojazdu to rodzaj kawałka nieprzemakalnej materii, której zadaniem jest chronić głowy pasażerów zaledwie przed deszczem. Szyby boczne roadstera są wkładane i najczęściej pojazd podróżuje bez nich. W zimie jazda takim autem jest wręcz niemożliwa (w przeciwieństwie do kabrioletu). Klasycznym przykładem roadstera jest produkowany przez firmę BMW model Z3.
Targa to próba połączenia samochodu o wysokim poziomie bezpieczeństwa z pojazdem, który stara się uniezależnić od panujących akurat warunków atmosferycznych. Kompromis osiągnięty zostaje tutaj poprzez usunięcie zaledwie środkowej części dachu i pozostawienie reszty elementów w postaci stałej. Najbardziej przekonującym i znanym przykładem samochodu typu targa jest porsche 911.
I wreszcie kabriolimuzyna, czyli auto rodzinne z otwieraną na świat tylną częścią dachu. Wszystkie szyby kabriolimuzyny są stałe, natomiast druga połowa dachu daje się łatwo opuszczać. Dzięki temu samochód przydatny jest przez wszystkie pory roku, bez względu na kaprysy pogody. Nie wiadomo dokładnie czego w kabriolimuzynie więcej, kabrio czy limuzyny. Wiadomo natomiast, że tego typu aut nie produkuje się wiele, a więc i spotkanie z nim należy do rzadkości.
Wiosna, która chyba na dobre zawitała do naszego kraju, to nieomylny zwiastun rychłego lata. A skoro lato, to może kabriolet? Teraz, kiedy znacie już Państwo jego wszystkie odmiany, wybór może okazać się jeszcze trudniejszy!
MYS

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski