Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozmowa Kroniki

Redakcja
GRZEGORZ SAPOŃ - zastępca dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie, odpowiedzialny za projekt marszrutyzacji, czyli zmiany siatki połączeń tramwajów i autobusów

- Radni dzielnicowi narzekają, że w marszrutyzacji nie uwzględniono ich uwag. Po co więc były konsultacje?

- Nie zgadzam się z tym, część uwag uwzględniliśmy. Będziemy się przyglądać, jak będzie funkcjonować komunikacja po zmianach. Zawsze są jeszcze możliwe korekty.

- To jakie konkretnie uwagi dzielnic zostały uwzględnione?

- Nie będę teraz wyjmował wszystkich segregatorów, ale zapewniam, że je uwzględniliśmy.

- Największe oburzenie wywołała zmiana trasy "ósemki".

- Ta linia przewoziła pasażerów z Borku Fałęckiego do centrum i z Bronowic do centrum. W przypadku pierwszej grupy połączenie zostanie utrzymane. W przypadku drugiej będzie zapewnione przez linię nr 13.

- Czemu ma służyć zmiana siatki połączeń?

- Dostosowujemy układ połączeń do potrzeb, jakie są w naszym mieście. Ostatnio taką zmianę przeprowadzono 13 lat temu. Od tego czasu miasto bardzo się zmieniło.

- Z**tego powodu zapowiadano marszrutyzację, wktórej tramwaje miały kursować zczęstotliwością co 6 i**12 minut.

- Nie wprowadziliśmy jej z przyczyn finansowych. Na uruchomienie połączeń w takim układzie potrzeba dodatkowo 20-25 mln zł. Obecne zmiany nie są docelowe. Nie zmieni się liczba kursów. Będzie jednak więcej przewozów w godzinach szczytu, szczególnie porannego. To poprawi komfort przejazdów. Kiedy będzie zwiększony budżet na komunikację miejską, wtedy zostanie wprowadzona pełna marszrutyzacja.

- Nie ma na nią pieniędzy, a urząd zaplanował podwyżki cen biletów, które mają przynieść dodatkowo 40 mln zł.

- 40 mln zł potrzebne jest nam na to, aby utrzymać komunikację na obecnym poziomie. Co roku jest waloryzowana stawka opłat za funkcjonowanie transportu zbiorowego. W tym roku wzrasta ona o ponad 8 procent. Bierze się to stąd, że wzrasta inflacja, koszty paliwa, koszty osobowe, mamy coraz nowszy tabor, a więc są większe koszty amortyzacji.

- Ostatnie raporty informują o**spadku cen paliw.**

- Zasady waloryzacji są inne. Bierzemy pod uwagę wskaźniki za okres od sierpnia do sierpnia. Natomiast jesteśmy przygotowani na skoki cen paliwa. Jeżeli będzie tanieć, to będzie miało to bezpośrednie przełożenie na koszt opłat za wozokilometry tramwajów i autobusów.

Rozmawiał PIOTR TYMCZAK

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski