Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozrywka z internetu, a żywność z marketu

DOROTA DEJMEK
Na liście produktów, które najchętniej kupujemy w sklepach osiedlowych lub marketach jest żywność Fot. Ingimage
Na liście produktów, które najchętniej kupujemy w sklepach osiedlowych lub marketach jest żywność Fot. Ingimage
Polski e-commerce, na tle innych państw europejskich, rozwija się niezwykle szybko. Dynamiczny wzrost liczby kupujących oraz obrotów nie dotyczy jednak wszystkich sektorów e-handlu.

Na liście produktów, które najchętniej kupujemy w sklepach osiedlowych lub marketach jest żywność Fot. Ingimage

PREFERENCJE KONSUMENTÓW. Zakupy tradycyjne najbardziej cenimy za możliwość dokładnego obejrzenia i przetestowania produktu na miejscu

Korzystanie z wirtualnych zakupów deklarują najczęściej osoby, które planują nabycie prezentów lub gadżetów oraz gier komputerowych - tego rodzaju asortymentu szuka w sieci aż 75 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu PayU, przeprowadzonym w marcu tego roku.

W sieci i w sklepie

- Innymi produktami, które wolimy kupować, a przynajmniej tak deklarujemy, przez internet są: książki, filmy i muzyka, sprzęt komputerowy, sprzęt RTV i AGD, sprzęt sportowy oraz telefony komórkowe. Więcej niż połowa badanych wskazała, że w pierwszej kolejności poszukuje ich w sieci - analizuje Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU SA.

Z kolei na liście produktów, które zdecydowanie chętniej kupilibyśmy w sklepach osiedlowych, marketach czy też galeriach handlowych znajdują się przede wszystkim artykuły spożywcze - żywność tradycyjna oraz delikatesy spożywcze. Tradycyjny kanał sprzedaży jest także preferowany przez konsumentów poszukujących chemii gospodarczej i kosmetyków, roślin i artykułów ogrodniczych oraz mebli. Zakupy tradycyjne najbardziej cenimy za możliwość obejrzenia i przetestowania produktu na miejscu - ten element jest najważniejszy aż dla 78 proc. badanych e-konsumentów. Połowa badanych lubi kupować w markecie czy galerii handlowej, gdyż nie wiąże się to z dodatkową opłatą za przesyłkę.

- Co czwarty badany wskazał, że chciałby kupować artykuły spożywcze, alkohol, leki, bieliznę, meble czy chemię gospodarczą przez internet, ale tego nie robi - mówi Wojciech Czajkowski. - Dlaczego? Powodem może być brak świadomości dostępności wymienionych produktów w sieci, a w przypadku jedzenia także niewiedza na temat sposobu składania zamówienia i dostarczenia towaru.

Gry i sprzęt

Według danych PayU, w ciągu ostatniego roku w sieci najczęściej kupowaliśmy gry komputerowe (55 proc. kupujących wskazało internet jako jedyny sposób nabycia tego rodzaju produktów), sprzęt komputerowy (44 proc.), filmy i muzykę (42 proc.) oraz książki (40 proc.).

Żywność i kosmetyki

Produkty, które najrzadziej kupowaliśmy za pośrednictwem internetu to: żywność i delikatesy spożywcze, chemia gospodarcza i kosmetyki, rośliny i artykuły ogrodnicze oraz meble.

W ciągu ostatniego roku zakupu wyłącznie online w tych kategoriach dokonał nie więcej niż co piąty badany. Prym w handlu tradycyjnym wiodą natomiast zakupy spożywcze (90 proc. badanych wskazuje tę drogę nabycia produktów jako jedyną), ale również takie kategorie przedmiotów, jak: ogród (73 proc.), meble (60 proc.) oraz chemia gospodarcza i kosmetyki (53 proc.).

Mimo że większość osób preferuje kupno artykułów spożywczych w tradycyjnym markecie, to w ubiegłym roku co dziesiąty badany zamówił online produkty z kategorii delikatesy spożywcze (np. miód, wino, produkty do sushi), natomiast 6 proc. nabyło w ten sposób m.in. pieczywo, warzywa, wędliny.

Odzież oraz RTV i AGD

Istnieją także branże, które radzą sobie dobrze zarówno w handlu tradycyjnym, jak i internetowym, czerpiąc zyski z obu kanałów sprzedaży. Mowa tu o sklepach oferujących różnego rodzaju gadżety, a także odzież i obuwie - produkty te były w ubiegłym roku równie chętnie nabywane w sieci, jak i w sklepach.

Podobna sytuacja dotyczy segmentu RTV i AGD. W ciągu ostatniego roku kupujący równie chętnie odwiedzali sklepy tradycyjne, jak i internetowe oferujące tego rodzaju asortyment, a 31 proc. badanych odpowiedziało, że skorzystało w tym czasie z obu sposobów sprzedaży.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski