Rozwój elektromobilności zależy od szybkich decyzji samorządów lokalnych

Janusz Michalczak
Janusz Michalczak
Udostępnij:
Forum Ekozakopane, 2 – 6 czerwca 2018. Każde działanie na rzecz czystego środowiska w Polsce zasługuje na uwagę. Tym bardziej warto przyklasnąć organizatorom II Międzynarodowego Forum Ekozakopane, którzy właśnie Kraków, odczuwający dotkliwie skutki smogu, obrali na miejsce promocji drugiej już edycji tego wydarzenia.

W briefingu prasowym zapowiadającym Ekoforum, który odbył się w Teatrze im. J. Słowackiego, wzięli udział m.in.: marszałek Jacek Krupa, wiceburmistrz Zakopanego Wiktor Łukaszczyk, a także Andrzej Bargiel, trzykrotny mistrz Polski w skialpinizmie, pierwszy Polak, któremu udało się zdobyć ośmiotysięcznik Shishapangma oraz zjechać z jego wierzchołka na nartach. Jest on jednym z ambasadorów czystego powietrza w naszym regionie.

Czysty ekologicznie transport będzie jednym z segmentów debaty podczas Forum, stąd prezentacja w Krakowie samochodów z napędem elektrycznym, której uczestnicy zwracali uwagę na rolę samorządów lokalnych dla rozwoju elektromobilności. Przypomnijmy, że ustawa o elektromobilności weszła w życie 22 lutego br.

– Ustawa daje możliwość samorządom możliwość wprowadzenia stref czystego transportu, do których wjazd będą miały tylko pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi – podkreśla Marcin Gonet z firmy Go+ EAuto, która w Krakowie przeciera szlaki w tej dziedzinie wynajmując samochody i planując budowę stacji ładowania. – Ma to być skuteczne narzędzie m.in. w walce z tzw. niską emisją. Potrzebne są w tej dziedzinie szybkie decyzje, gdyż od państwa zachodnich dzieli nas spory dystans. Zainteresowanych budową stacji ładowania, które stanowić będą fundament pod rozwój elektromobilności, jest dziś wielu. Tylko nasza firma mogłaby ich postawić ok. 80.

Warto podkreślić, że do końca 2020 r. ma powstać w Polsce ok. 6 tys. punktów ładowania o normalnej mocy energii elektrycznej oraz 400 punktów ładowania o dużej mocy energią elektryczną, a także 70 punktów tankowania CNG, rozmieszczonych w 32 aglomeracjach miejskich i na obszarach gęsto zaludnionych. Istotne jest to, że ustawa definiuje ładowanie pojazdów elektrycznych jako nowy rodzaj działalności gospodarczej (usługa ładowania nie stanowi sprzedaży energii elektrycznej w rozumieniu ustawy Prawo energetyczne i dlatego nie będzie wymagała koncesji).

Na wystawie przed Teatrem im. J. Słowackiego można było zobaczyć popularne auta elektryczne – np. Nissany Leaf, a także sprowadzone do Krakowa z Ameryki elektryczne fiaty 500 (w Polsce niedostępne poza krakowską siecią Go+ Eauto), które mają zasięg do 150 kilometrów., a także Kia Soul o zasięgu 200 km.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Kierowcy kontra rowerzyści. Kto lepiej dba o bezpieczeństwo?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wojna na Ukrainie to wyzwanie dla całej branży IT, opinia eksperta

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie