Miejskim aktywistom chodzi o planowany do remontu w tym roku odcinek ulic wzdłuż Plant - od skrzyżowania ul. Straszewskiego z ul. Piłsudskiego do skrzyżowania ul. Dunajewskiego z ul. Długą.
- Wprowadzenie ruchu jednokierunkowego spowoduje przyspieszenie o około 30 procent podróży tramwajem na tym odcinku. Poprawią się też warunki przemieszczania się pieszo i rowerem, a pośrednio przyczyni się to do poprawy jakości powietrza w centrum miasta - wymienia Tomasz Leśniak, lider Inicjatywy Kraków Przeciw Igrzyskom.
Przytacza on również wyniki badań przeprowadzonych przez Millward Brown w 2013 roku (po długiej dyskusji dotyczącej projektu ruchu jednokierunkowego wokół Plant). Wynika z nich, że pomysł popiera ok. 55 proc. mieszkańców.
Przypomnijmy, w tym roku miasto planuje wzdłuż Plant, na odcinku od ul. Piłsudskiego do ul. Długiej modernizację torowiska z jego przesunięciem w kierunku Plant. Funkcjonujący obecnie przy nich pas drogowy zniknie, a zastąpi go ścieżka rowerowa szerokości półtora metra. Dla samochodów ma pozostać pas znajdujący się obecnie dalej od Plant. Obowiązywałby na nim ruch jednokierunkowy - w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara.
Wprowadzaniu ruchu jednokierunkowego sprzeciwiali się radni podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa. Podkreślali, że protestowali w tej sprawie okoliczni mieszkańcy i kupcy. Przypominali też, że prezydent w 2013 roku wycofał się z pomysłu. Są zaskoczeni, że teraz do niego wraca.
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski zaznaczał ostatnio w rozmowie z Radiem Kraków, że jeśli mamy mówić poważnie o ścieżkach rowerowych, to powinny one powstawać przy okazji remontów. Wyjaśniał również: "Przy Plantach musi być 50 centymetrów chodnika. Potem tramwaj, autobus i chodnik po drugiej stronie. Na pewnych odcinkach nie spełniałby on standardów, miałby 90 centymetrów, a powinien mieć dwa metry. Dwa pasy ruchu się nie mieszczą".
Radni przypominają, że w zeszłym roku podjęli uchwałę, by nie wprowadzać ruchu jednokierunkowego wokół Plant. Zarówno Włodzimierz Pietrus, przewodniczący klubu PiS w RMK, jak i Andrzej Hawranek, przewodniczący klubu PO, są za modernizacją torowisk, ale mają wątpliwości co do zmiany organizacji ruchu.
W Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu jest już gotowy projekt przebudowy ulic wzdłuż Plant. Jeżeli będzie zielone światło od radnych i jutro podczas uchwalania budżetu pozostawią oni na ten cel pieniądze, to ZIKiT ogłosi przetarg na inwestycję.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?