Ruch jednokierunkowy wokół Plant? Miejscy aktywiści są "za"

Piotr Tymczak
Anna Kaczmarz
Inwestycje. Inicjatywa Kraków Przeciw Igrzyskom zwróciła się z apelem do krakowskich radnych o wsparcie projektu ruchu jednokierunkowego wokół Plant Krakowskich.

Miejskim aktywistom chodzi o planowany do remontu w tym roku odcinek ulic wzdłuż Plant - od skrzyżowania ul. Straszewskiego z ul. Piłsudskiego do skrzyżowania ul. Dunajewskiego z ul. Długą.

- Wprowadzenie ruchu jednokierunkowego spowoduje przyspieszenie o około 30 procent podróży tramwajem na tym odcinku. Poprawią się też warunki przemieszczania się pieszo i rowerem, a pośrednio przyczyni się to do poprawy jakości powietrza w centrum miasta - wymienia Tomasz Leśniak, lider Inicjatywy Kraków Przeciw Igrzyskom.

Przytacza on również wyniki badań przeprowadzonych przez Millward Brown w 2013 roku (po długiej dyskusji dotyczącej projektu ruchu jednokierunkowego wokół Plant). Wynika z nich, że pomysł popiera ok. 55 proc. mieszkańców.

Przypomnijmy, w tym roku miasto planuje wzdłuż Plant, na odcinku od ul. Piłsudskiego do ul. Długiej modernizację torowiska z jego przesunięciem w kierunku Plant. Funkcjonujący obecnie przy nich pas drogowy zniknie, a zastąpi go ścieżka rowerowa szerokości półtora metra. Dla samochodów ma pozostać pas znajdujący się obecnie dalej od Plant. Obowiązywałby na nim ruch jednokierunkowy - w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara.

Wprowadzaniu ruchu jednokierunkowego sprzeciwiali się radni podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa. Podkreślali, że protestowali w tej sprawie okoliczni mieszkańcy i kupcy. Przypominali też, że prezydent w 2013 roku wycofał się z pomysłu. Są zaskoczeni, że teraz do niego wraca.

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski zaznaczał ostatnio w rozmowie z Radiem Kraków, że jeśli mamy mówić poważnie o ścieżkach rowerowych, to powinny one powstawać przy okazji remontów. Wyjaśniał również: "Przy Plantach musi być 50 centymetrów chodnika. Potem tramwaj, autobus i chodnik po drugiej stronie. Na pewnych odcinkach nie spełniałby on standardów, miałby 90 centymetrów, a powinien mieć dwa metry. Dwa pasy ruchu się nie mieszczą".

Radni przypominają, że w zeszłym roku podjęli uchwałę, by nie wprowadzać ruchu jednokierunkowego wokół Plant. Zarówno Włodzimierz Pietrus, przewodniczący klubu PiS w RMK, jak i Andrzej Hawranek, przewodniczący klubu PO, są za modernizacją torowisk, ale mają wątpliwości co do zmiany organizacji ruchu.

W Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu jest już gotowy projekt przebudowy ulic wzdłuż Plant. Jeżeli będzie zielone światło od radnych i jutro podczas uchwalania budżetu pozostawią oni na ten cel pieniądze, to ZIKiT ogłosi przetarg na inwestycję.

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bloomberg

Radny Pietrus w rozmowie telefonicznej wprost dał do zrozumienia, że głównym powodem oporu radnych jest chęć odwetu i zrobienia na złość Majchrowskiemu.
To tyle w temacie radnych.

d
dr inż Piotr

Wprowadzenie ruchu jednokierunkowego wokół Plant utrudni przejazdy 450 kierowcą na godzinę w szczycie, a ułatwi poruszanie się 10000-15000 pasażerów autobusów i tramwajów. Pamiętajmy, że nie mamy innej tramwajowej obwodnicy centrum, a ta garstka kierowców może korzystać z Alei Trzech Wieszczów.

w
wa

Obawiam się jednak, że powstaną wielkie kolejki autobusowo-tramwajowe do przystanków. Teraz ich ruch jest oddzielony. Nie powinno być w ogóle indywidualnego ruchu samochodowego wokół Plant. Tylko przewóz niepełnosprawnych i pojazdy uprzywilejowane.

Z
Zbyszek

Proponuję, dla kontrastu, wprowadzić zasadę, że w dni parzyste jeździmy w kierunku, powiedzmy od Bagateli do Filharmonii, a w dni nieparzyste odwrotnie. Uważam, że coś się musi dziać!

a
albo

Albo ruch jednokierunkowy, albo dopuścić wszystkich na równych prawach. Teraz np koło Bagateli jeżdżą wybrańcy i cwaniaki.

G
Gość

Piszą, że to przyśpieszy tramwaje, ale - niestety - spowolni autobusy, gdyż nie będą one mogły ani wyprzedzać tramwajów, ani też - co najgorsze - omijać zatorów tramwajowych a wokół Plant regularnie tworzą się 'sznury" tramwajów (skład za składem). Takie rozwiązanie sparaliżuje przejazd autobusów 124/424, 152, 304, 502. Autobusy powinny mieć możliwość omijania i wyprzedzania tramwajów i nie mogą być skazane na postoje w korkach tramwajowych. Gdyby ruch jednokierunkowy z pasem tramwajowo-autobusowym miałby być, to musiałoby zniknąć conajmniej 60-70% tramwajów, by autobusy mogły jakoś jechać (a nie stać za tramwajami). Tych, którzy skazują autobusy na stanie w korkach tramwajowych lub jazdę na pierwszym biegu za tramwajem powinno spotkać jakieś nieszczęście.

p
pimpuś

W przypadku organizacji olimpiady było stanowcze NIE (chwała im za determinację! Serdecznie pozdrawiam - chociaż pani Sroka dalej mierzi swoją obecnością), to tym razem popieram jednego z forumowiczów, który proponuje aby wprowadzić wszystko to, co jest w Europie (zwłaszcza zarobki zza naszej zachodniej granicy) i wtedy będzie się można pochylić nad innymi problemami. Póki co, to aktywiści powinni urządzić sobie wycieczkę do Chin i tam zablokować przesiadkę tego olbrzymiego kraju z rowerów do samochodów. I ja naprawdę wcale się nie śmieję.

g
grzeg

Jacyś osobnicy przypisali sobie nazwę "aktywistów miejskich" i uważają, że mogą narzucać swoje pomysły mające utrudnić życie normalnym ludziom. Dość tego!

k
kk

to i ruch jednokierunkowy wtedy też.

k
krak

Poparło je 60% w sondzie Wyborczej. A w Gazecie Krakowskiej aż 70%. Ale tu nawet nie chodzi o wysokość poparcia. To rozwiązanie jest po prostu konieczne. W Europie tak się robi i miasta świetnie prosperują.

Tylko fanatycy to chcą blokować.

g
gosc

Idiotyczny pomysł. A samozwańczy "aktywiści" mają tu niewiele do powiedzenia.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3