reklama

Ruch na rondzie

RedakcjaZaktualizowano 
Miało być gotowe już w 2008 roku, ale przeciągnęły się procedury i dodatkowo, głównie z tego powodu, nie udało się pozyskać unijnej dotacji. Po kilku latach przygotowań, w końcu ubiegłego tygodnia, ogłoszono przetarg na budowę ronda Ofiar Katynia - jednej z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w Krakowie.

INWESTYCJE. Rozpisano przetarg. Unijnej dotacji nie ma, ale miasto nadal szuka dodatkowych pieniędzy poza budżetem Krakowa.

Przypomnijmy, że do 6 lipca właściciele mieli czas na dobrowolne wydanie działek przeznaczonych pod przebudowę ronda Ofiar Katynia. W Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim trwa bowiem procedura związana z wypłatą odszkodowań, a otrzymają je właściciele 110 działek położonych w rejonie planowanej inwestycji, które przeszły na rzecz Skarbu Państwa. Wysokość odszkodowania ustala wojewoda na podstawie wyceny rzeczoznawców. Jednak jeśli ktoś dobrowolnie wyda działkę, mógł liczyć na premię w wysokości 5 procent. Zdecydowali się na to nieliczni, ale, niezależnie od tego, miasto i tak już przygotowało się do tej inwestycji.
- Mieliśmy wszystkie potrzebne dokumenty i w piątek rozpisany został już przetarg na przebudowę ronda - powiedziała nam Joanna Niedziłkowska, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Droga do tego była bardzo długa.
Według pierwotnych przymiarek całkowicie nowe rondo miało być gotowe już w ubiegłym roku. Dotację na jego budowę, z unijnych funduszy Sektorowego Programu Operacyjnego Transport, przewidywano niemałą - w 2006 roku przyznano bowiem naszemu miastu (tak wynikało z ministerialnych decyzji we wrześniu 2005 roku) ponad 82 miliony złotych, przy szacowanych wówczas kosztach przedsięwzięcia na poziomie około 110 mln zł. W 2006 roku jednak wszystko stanęło. Gdy wszystko było już prawie gotowe, nastąpiła zmiana w przepisach dotyczących ochrony środowiska. Wniosek o lokalizację drogi musiał rozpatrzyć wojewoda, ale do jego decyzji w tej sprawie konieczna była jeszcze tzw. decyzja środowiskowa (oddziaływanie inwestycji na środowisko), a tę wojewoda musiał oprzeć na opinii Ministerstwa Środowiska. A opinii od wielu miesięcy nie było. Z kolei później czekano na rozpatrzenie protestów w sprawie wydanej już decyzji środowiskowej. Decyzja środowiskowa została wydana w maju 2007 r. (po prawie 2 latach od złożenia wniosku); cztery protesty trafiły do ministerstwa w listopadzie. W lutym ubiegłego roku dotarła do Krakowa decyzja ministra środowiska, który rozpatrzył w końcu odwołania od decyzji środowiskowej i wszystkie protesty odrzucił. Rozstrzygnięcie resortu środowiska otwarło drogę do kontynuowania procedury. Po tej ostatecznej decyzji ministerstwa konieczne było uzyskanie decyzji ULD (Ustalenie Lokalizacji Drogi), a do złożenia wniosku w tej sprawie potrzebne były podziały działek, które wejdą w teren objęty przebudową. W sierpniu ub. roku złożony został wniosek do Urzędu Wojewódzkiego (potem uzupełniano jeszcze braki w dokumentacji), gdyż chodzi o ciąg dróg krajowych, a zgodnie z przepisami wojewoda może podjąć decyzję, która daje prawo do terenu, choćby nie był jeszcze w całości przejęty przez gminę.
Dyrektor Niedziałkowska zapowiada, że budowa ma się rozpocząć jeszcze w tym roku; według przymiarek miałaby finiszować w 2011 roku.
Na inwestycję potrzeba około 150 mln zł, a nie udało się pozyskać na ten cel unijnej dotacji, choć liczono na pokrycie około połowy kosztów. - Z uwagi na znaczenie tego węzła komunikacyjnego musimy go przebudować; szukamy jeszcze możliwości finansowego wsparcia tej inwestycji pieniędzmi spoza budżetu miasta - dodaje przedstawiciel ZIKiT.
(J.ŚW)
jswies@dziennik.krakow.pl

Tunelem i estakadą

Z jednopoziomowego rondo ma się stać trzypoziomowe. Jadący od ul. Armii Krajowej na ul. Jasnogórską (i odwrotnie) mieliby pokonywać rondo tunelem, a z kolei kierowcy podążający ul. Conrada w stronę ul. Radzikowskiego (i w drugą stronę) jechaliby estakadą nad rondem. Zmodernizowana zostanie też tarcza ronda - dobudowany trzeci pas ruchu. Wybudowane zostaną też drogi serwisowe do obsługi przyległego terenu, chodniki, ścieżki rowerowe i ekrany akustyczne. Wielopoziomowe rondo ma usprawnić ruch w miejscu, gdzie schodzą się aż trzy drogi krajowe; trzeba też ułatwić dojazd do autostrady A4 i usprawnić ruch wokół samego ronda, gdzie są m.in. hipermarkety.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3