Trwają prace nad wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach budowy północnej obwodnicy Krakowa. Przedstawiciele poprzedniego rządu mówili, że nie ma na nią pieniędzy, ale teraz sprawa ruszyła.
Anna Kosak z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie, która prowadziła rozprawę administracyjną - z udziałem mieszkańców nie tylko gminy Zielonki, ale także Krakowa i Wielkiej Wsi - zapewniała, że spotkanie jest elementem przygotowywania jednego z najważniejszych dokumentów dla tej inwestycji.
Mieszkańcy już na początku pytali, czy jest wola realizacji tej drogi, czy tylko blokowania terenów przez kolejne lata. O tej inwestycji mówi się od 70 lat, a od prawie 50 jest zarezerwowany teren. - Macie pieniądze na tę drogę? - dopytywał jeden z mieszkańców gminy Zielonki.
Józefa Kęsek, wicedyrektor Departamentu Transportu i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego w Krakowie zaznaczyła, że samorząd wojewódzki chce jeszcze raz spróbować uzyskać decyzję środowiskową na budowę tej obwodnicy. Na przestrzeni dziesięcioleci były już próby realizacji zadania i żadna się nie powiodła. Powstały przynajmniej trzy koncepcje. Na budowę obwodnicy trzeba około 1,5 mld zł. Województwo nie umieściło jej na liście zadań priorytetowych. - Dziś ta obwodnica jest na pierwszym miejscu listy rezerwowej. Jednak są duże szanse budowy, bo jesteśmy u progu nowej perspektywy finansowania unijnego na lata 2014-2020 - mówiła Józefa Kęsek.
Zebrani mieli wiele pytań, wątpliwości, ale także propozycji. Jeden z mieszkańców Zielonek Marcin Kapera (na którego wniosek rozprawa odbywała się w gminie Zielonki, a nie w Krakowie) przygotował prezentację z oczekiwaniami społeczeństwa. - Zakłada się, że obwodnicą pojedzie 80 tys. samochodów na dobę. Obawiamy się hałasu i spalin zanieczyszczających powietrze głównie przy wlotach i wylotach z tuneli. Oczekujemy rekompensaty za te uciążliwości - mówił.
Kapera wskazywał, że podczas budowy zakorkują się istniejące drogi w gminie, bo będą stanowiły dojazd do węzłów. Dopytywał o prognozy, z których wynika, że w 2035 roku, nawet po wybudowaniu obwodnicy na głównej drodze w Zielonkach, ruch zwiększy się z obecnych 23 tys. pojazdów do 35 tysięcy. Padały też pytania o czas realizacji inwestycji, o to, czy jest konieczność budowy trzech pasów jezdni w obie strony, skoro inne odcinki autostradowej obwodnicy miasta mają po dwa pasy. Proponował stosowanie cichego asfaltu, zalesienia terenów sąsiadujących z planowaną drogą i ograniczenie prędkości na niej do 80 km na godzinę.
Leszek Ziemnik, przedstawiciel projektanta drogi zaznaczył, że droga w dużej mierze jest prowadzona w tunelach lub wykopach głębokich na 10 metrów.
- To powinno znacznie ograniczyć hałas, a zanieczyszczenia z tuneli będzie częściowo niwelowało filtrowanie powietrza. Przejazdy obecnymi drogami będą zachowane, bo większość z nich zostanie puszczona wiaduktami nad obwodnicą lub pod nią - tłumaczył. Zaznaczał też, że można najpierw wybudować drogi dojazdowe i na nich cichą nawierzchnię. - Natomiast nie stosuje się cichego asfaltu na obwodnicach, bo nie spełnia oczekiwań - dodał.
Co do propozycji ograniczenia prędkości ruchu na obwodnicy wielu miało wątpliwości, bo droga trzypasmowa jest po to, by szybciej się przemieszczać i przenosić ruch tranzytowy.
- Dwa pasy na tej drodze byłyby niewystarczające. Na innych odcinkach obwodnicy także dwa to za mało, dlatego są plany rozbudowy - mówił Ziemnik.
Pytań było o wiele więcej. Mieszkańcy oczekiwali rozbudowy dróg serwisowych. Wójt Zielonek Bogusław Król wskazywał, że obecne propozycje dróg serwisowych w sąsiedztwie planowanej obwodnicy to już efekt wielu spotkań z mieszkańcami na wcześniejszych etapach opracowywania dokumentów i postulatów gminy. - Wywalczyliśmy także zaniechanie budowy estakady nad Zielonkami, bo taki był kiedyś plan. A ponadto ograniczyliśmy korytarz rezerwy z szerokości 500 do 200 metrów. Wszystko po to by minimalizować uciążliwości - zaznaczył wójt.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?