Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rusza budowa tunelu między Naprawą a Skomielną Białą

Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron
Na wybudowanie tunelu firma Astaldi będzie mieć 54 miesiące
Na wybudowanie tunelu firma Astaldi będzie mieć 54 miesiące fot. GDDKiA Kraków
Inwestycje. Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisali z wykonawcami umowę na przebudowę dwóch kolejnych odcinków zakopianki. Na jednym z nich powstanie 2-kilometrowy tunel. Ma być gotowy za pięć lat.

- Kończy się gehenna mieszkańców i turystów - tak wczorajsze wydarzenie podsumował minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. I przypomniał, że sam jednej z zim jechał zakopianką z Rabki do Krakowa przez 13 godzin.

W ostatnich latach takich korków na zakopiance nie było. Głównie dlatego, że znaczna jej część to już dwupasmowa droga ekspresowa. Dziś dwie jezdnie po dwa pasy ruchu dochodzą z Krakowa do Lubnia, ale właśnie rusza przebudowa kolejnych odcinków, dzięki którym tak szeroką drogą dojedziemy aż do Chabówki.

Wczoraj podpisano umowę na budowę jednego z najtrudniejszych fragmentów S7. To zaledwie 3-kilometrowy odcinek między Naprawą a Skomielną Białą, ale ponad 2 kilometry trzeba poprowadzić w tunelu. - Wybudowanie tunelu dwukomorowego oznacza w praktyce budowę dwóch równoległych do siebie obiektów podziemnych o długości 2,06 kilometra, w trudnych warunkach geologicznych i hydrologicznych fliszu karpackiego - zwraca uwagę Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA. Dlatego wykonawcy - włoskiej firmie Astaldi - dano blisko 5 lat na wywiązanie się ze zlecenia.

Dużo szybciej gotowy będzie 7,6-kilometrowy odcinek z Lubnia do Naprawy. Polsko-ukraińskie konsorcjum, z którym też wczoraj podpisano umowę, musi go wybudować w ciągu 22 miesięcy. Jednak do tego okresu nie wlicza się zimy, więc kierowcy będą mogli nim przejechać najwcześniej pod koniec 2018 roku.

W podobnym terminie zakończy się budowa odcinka S7 za tunelem, czyli drogi między Skomielną Białą a Chabówką. Wykonawca, włoska firma Salini, jest już na placu budowy od kwietnia. Ma co robić, bo musi wybudować aż 17 mostów i wiaduktów, w tym jeden o długości 992 metrów.

Na tym jednak kończą się dobre wiadomości dla kierowców korzystających z zakopianki. Nadal nie wiadomo, czy dalsza jej przebudowa - od Chabówki do Nowego Targu - znajdzie się w rządowym programie budowy dróg na najbliższe lata.

Nie wiadomo też, kiedy ruszy budowa węzła w Poroninie, który ma rozładować korki w tym miejscu. Pozwolenie na budowę dla tej inwestycji, której realizacja miała się rozpocząć w tym roku, zostało zaskarżone. Mimo to trwa przetarg, który ma wyłonić wykonawcę dwupoziomowego skrzyżowania w Poroninie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski