Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rynek pod dyktando nabywcy firmowego

(JM)
Autohandel w 2014. W ciągu dwunastu miesięcy ubiegłego roku w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 327 219 nowych samochodów osobowych.

Wynik roku 2014 okazał się o 12,9 proc. lepszy niż w całym 2013 r. Na taki rezultat wpływ miał przede wszystkim pierwszy kwartał za sprawą tzw. okienka derogacyjnego (uchylającego wcześniejsze przepisy). Możliwość odliczenia pełnego VAT przez firmy wywołała lawinę zamówień na "kratki".

Rekordzistka Octavia, radzi sobie Focus
Sprzedaż tych samochodów wpłynęła także na strukturę kupujących nowe samochody osobowe w Polsce - 61,3 proc. z nich to firmy, a tylko 38,7 proc. nabywców to klienci indywidualni. Do wzrostu na rynku najbardziej przyczyniły się zakupy samochodów dokonywane przez firmy. W 2014 r., jak informuje instytut SAMAR, zarejestrowały one 199 454 auta, o 19,17 proc. więcej niż rok wcześniej.

Udział klientów instytucjonalnych w strukturze zakupów wyniósł 61,25 proc. Od stycznia do grudnia 2014 r. najczęściej rejestrowanym samochodem osobowym w naszym kraju była Skoda Octavia. Do klientów trafiło 13,9 tys. sztuk tego modelu, o 22,03 proc. więcej niż w 2013 r.

Drugie miejsce w zestawieniu także należy do Skody. W ubiegłym roku Polacy kupili i zarejestrowali 9 641 sztuk modelu Fabia, o 10,83 proc. mniej niż rok wcześniej. Brąz przypadł w udziale Fordowi Focusowi. Do końca grudnia wydziały komunikacji zanotowały w swoich bazach 9323 sztuki, o 16,19 proc. więcej niż w roku 2013. Udział marek premium w całym rynku wyniósł 9,90 proc. Zwycięzcą rankingu za rok 2014 zostało BMW.

Marka aut z biało-niebieską szachownicą na masce zarejestrowała w Polsce 7715 aut, o 23,07 proc. więcej niż rok wcześniej. Zajmujące drugą pozycję Audi może pochwalić się liczbą 7015 zarejestrowanych samochodów. To wynik o 25,87 proc. lepszy w porównaniu z rokiem 2013.

Rywalizacja między Audi a Mercedesem
- Miniony rok należy zaliczyć do bardzo udanych. Ponad 7 tysięcy zarejestrowanych przez klientów samochodów jest wynikiem rekordowym w naszej historii. Ten sukces zawdzięczamy przede wszystkim nowym modelom, wprowadzonym w III i IV kwartale, oraz atrakcyjnym ofertom finansowania zakupu samochodów, takim jak "Nowy Audi Leasing" - komentuje dla IBRM Samar Leszek Kempiński, kierownik PR marki Audi.

Na trzecim miejscu znalazł się Mercedes. Ta kolejna w zestawieniu niemiecka marka zarejestrowała w ubiegłym roku 6926 samochodów, a więc o 89 sztuk mniej od Audi. Wynik Mercedesa (z uwzględnieniem osobowego Citana) był o 22,22 proc. lepszy w zestawieniu z efektami z 2013 r.

Trzeba zaznaczyć, że gdy weźmiemy pod uwagę osobowe wersje modeli dostawczych (Vito, Sprinter, V-Klasa) to Mercedes zajmie w rankingu za 2014 r. drugą pozycję. W zestawieniu TOP15 największą dynamiką wzrostu po 12 miesiącach może pochwalić się Mazda. W tym okresie Polacy kupili i zarejestrowali 7531 samochodów tej marki, o 76,74 proc. więcej w porównaniu do roku 2013. Japończycy zakończyli rok na 15. pozycji, co jest zasługą udanych modeli tej firmy Mazdy 3 i Mazdy 6.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski