Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rząd dorzucił 33 mln zł na budowę linii tramwajowej do Górki Narodowej [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
O prawie 33 miliony złotych, dzięki decyzji Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, zwiększy się dofinansowanie z Funduszy Europejskich na budowę linii tramwajowej Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej.
O prawie 33 miliony złotych, dzięki decyzji Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, zwiększy się dofinansowanie z Funduszy Europejskich na budowę linii tramwajowej Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej.
O prawie 33 miliony złotych, dzięki decyzji Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, zwiększy się dofinansowanie z Funduszy Europejskich na budowę linii tramwajowej Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z osiedla Krowodrza Górka do Górki Narodowej. Przyznanie dodatkowych pieniędzy unijnych dla inwestycji ogłosił minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, które zarządza krajowymi programami unijnymi, dostrzega konieczność rozwoju transportu miejskiego. Dlatego miasta mogą liczyć na dodatkowe pieniądze dla komunikacji miejskiej – powiedział minister Grzegorz Puda.

Przypomniał, że budowa linii do Górki Narodowej to największa na północy Krakowa inwestycja komunikacyjna miasta. - Nowa linia tramwajowa będzie uzupełnieniem komunikacji autobusowej. Dzięki niej poprawi się płynność ruchu, zwiększy komfort podróży. Ograniczony zostanie negatywny wpływ transportu na środowisko naturalne - dodał minister Grzegorz Puda.

Władze Krakowa poinformowały, że dofinansowanie w kwocie blisko 33 mln zł jest pokłosiem wystąpienia prezydenta Jacka Majchrowskiego do rządu z czerwca 2021 r. w zakresie zwiększenia unijnego wsparcia do pełnych 85 proc. kosztów kwalifikowanych zadania.

- To jest bardzo ważna decyzja, która przybliża nas do domknięcia finansowego realizacji tego przedsięwzięcia. Jest to bardzo ważny zastrzyk finansowy przy szeregu wydatków ponoszonych przez miasto w ostatnim czasie – zaznaczył Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju.

Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to forma współpracy samorządów współfinansowana ze funduszy europejskich. Partnerstwa miast wojewódzkich i otaczających je gmin wspólnie ustalają cele i wskazują inwestycje niezbędne do ich osiągnięcia. Na terenie miasta Krakowa realizowane jest pięć projektów o łącznej wartości ponad 1,46 mld zł , w tym dofinansowanie z funduszy europejskich to ponad 600 mln zł. Inwestycje obejmują budowę nowej linii tramwajowej do Górki Narodowej, a także nowej trasy tramwajowej wzdłuż Trasy Łagiewnickiej, przebudowę istniejących odcinków tras tramwajowych oraz zakup tramwajów i autobusów elektrycznych.

- Transport w Krakowie i jego regionie przeżywa obecnie dynamiczny rozwój. Budujemy północną obwodnicę miasta, przebudowujemy kolej aglomeracyjną. Dzięki środkom europejskim zaś stolica Małopolski zyska nową linię tramwajową, która ułatwi mieszkańcom północnej części miasta dojazd do jego centrum – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Z programu Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przeznaczyło ok. 10 mld zł na rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach. Realizowane projekty obejmują budowę i modernizację infrastruktury tramwajowej i autobusowej, zakup nowego taboru tramwajowego, trolejbusowego i autobusowego, elementy Inteligentnych Systemów Transportowych, budowę węzłów przesiadkowych oraz rozbudowę II linii metra warszawskiego. Dzięki funduszom powstanie ponad 200 km nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych i linii metra. Docelowo zakupionych lub zmodernizowanych zostanie ponad 1100 szt. jednostek taboru pasażerskiego.

Trasa do Górki Narodowej w sumie będzie miała ponad 5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe. Zaplanowano trzy parkingi park&ride: przy pętli końcowej "Górka Narodowa", przy pętli "Krowodrza Górka" i przy ul. Pachońskiego.

Budowa tramwaju do Górki Narodowej

Kraków. Jeden z podwykonawców linii tramwajowej do Górki Nar...

Przy ul. Opolskiej zaplanowano aż trzy obiekty inżynierskie, aby zapewnić bezkolizyjny przejazd tramwajom. Powstają tam dwie estakady. Jedna z nich przeznaczona jest dla tramwaju - obiekt wyznaczono nad doliną potoku Sudoł i ul. Nad Sudołem. Równolegle do niej zostanie wzniesiony podobny obiekt nad doliną potoku Sudoł przeznaczony dla samochodów, pieszych i rowerzystów, który łączyć się będzie z rondem nad tunelem o długości ok. 100 metrów w ciągu ul. Opolskiej.

Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej to jedna ze sztandarowych obietnic prezydenta Jacka Majchrowskiego. O tej inwestycji mówiono od lat. Trzy lata temu udało się jednak dopiero wyłonić wykonawcę. Prace miały ruszyć w 2018 r., ale ostatecznie rozpoczęto je przed rokiem. Wartość kontraktowa zadania szacowano na 327 mln zł (w tym z Unii Europejskiej ok. 151 mln zł).

W projekcie Wieloletnie Prognozy Finansowej władze Krakowa rezerwują jednak na to zadanie 381 mln zł. W projekcie budżetu Krakowa na 2022 r. na inwestycję zaplanowano ponad 256 tys. zł. Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich informuje: - W przypadku budowy linii do Górki Narodowej, miasto chce mieć rezerwę środków na wypadek pojawienia się robót dodatkowych – np. wynikających z konieczności oczyszczenia terenu, na którym ma zostać zlokalizowana pętla końcowa.

ZIM ma dla zadania zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Problem w tym, że ta decyzja nie jest ostateczna. Bez tego nie można uzyskać zatwierdzenia przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska planu oczyszczenia skażonego terenu, na którym ma powstać pętla "Górka Narodowa". Obok niej zaplanowano parking park&ride na 240 samochodów. W tym przypadku miasto nie ma praw do terenu (tam też stwierdzono zanieczyszczenia).

W projekcie budżetu Krakowa na 2022 r. w punkcie dotyczącym budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej zapisano, że w przypadku tego zadania mają być kontynuowane prace budowlane, a także rozpoczęte roboty dodatkowe. Zapytaliśmy więc, czy to oznacza, że pętla i parking park&ride powstaną później - właśnie w ramach robót dodatkowych.

- W przypadku tak dużych i skomplikowanych inwestycji w procesie realizacji może się pojawić konieczność wykonania robót dodatkowych, których nie dało się przewidzieć w momencie zawierania umowy - wyjaśnia Jan Machowski. - Może pojawić się konieczność zmiany terminu końcowego, jeśli zaistnieją do tego uzasadnione przesłanki, które będą miały bezpośredni wpływ na tempo realizacji zadania – np. kwestia uzyskania ostateczności decyzji ZRID, a następnie uzgodnienie planu remediacji, uzgodnienie terminu robót na infrastrukturze kolejowej itp. - dodaje.

Rozpoczęcie prac związanych z tunelem tramwajowym pod linią kolejową w rejonie ul. Bociana jest natomiast uzależnione od uzgodnień z PKP Polskie Linie Kolejowe. Na czas prac ta linia kolejowa musi zostać wyłączona. Może się tak stać, jeżeli zakończą się roboty budowlane związane z inwestycjami kolejowymi w innych częściach miasta. W ZIM liczą na to, że uzgodnienia zostaną wydane i prace będzie można przeprowadzić w przyszłym roku.

Dotychczas urząd podawał, że inwestycja zakończy się w grudniu 2022 r. W ostatnim oficjalnym komunikacie dotyczącym tego zadania napisano już jednak, że całe przedsięwzięcie ma zostać zrealizowane do 2023 r.

FLESZ - Co składa się na cenę paliwa?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Rząd dorzucił 33 mln zł na budowę linii tramwajowej do Górki Narodowej [ZDJĘCIA] - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski