Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

S7 w Małopolsce ciągle stoi pod znakiem zapytania

Grzegorz Skowron
Tak będzie wyglądać most wantowy na Wiśle w Krakowie, który ma powstać w ciągu trzech lat...
Tak będzie wyglądać most wantowy na Wiśle w Krakowie, który ma powstać w ciągu trzech lat... WIZUALIZACJA MOSTY KATOWICE
Inwestycje. W tym miesiącu powinna zostać podpisana umowa na dokończenie wschodniej obwodnicy Krakowa. Nie wiadomo jednak, kiedy ruszy budowa kolejnych odcinków drogi ekspresowej w naszym regionie.

Konsorcjum Strabagu i Heilit Woerner złożyło najkorzystniejszą ofertę w przetargu na wybudowanie drugiego odcinka wschodniej obwodnicy Krakowa między węzłami Rybitwy i Igołomska. Firmy chcą wykonać to zlecenie za ok. 529 mln zł.

– Wyniki przetargu sprawdza teraz Urząd Zamówień Publicznych. Jeżeli wszystko będzie w porządku, umowę z wykonawcą podpiszemy 31 lipca – mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wschodnia obwodnica stolicy Małopolski to fragment drogi ekspresowej S7. Jej pierwszy odcinek oddano do użytku już w 2010 r. – i wtedy powinna się rozpocząć budowana drugiego. Ale szukając oszczędności w bud­żecie państwa, wykreślono ją z rządowych planów. Wróciła do nich rok temu i jeśli w tym miesiącu zostanie podpisana umowa z wykonawcą, kierowcy przejadą całą obwodnicą za trzy lata.

To i tak szybko w porównaniu z pozostałymi planowanymi odcinkami S7. Równolegle z dokańczaniem wschodniej obwodnicy Krakowa miała być budowana droga ekspresowa między Lubniem a Rabką. Jednak do tej pory GDKKiA nie ma po­zwolenia na jej realizację. Już w marcu tego roku informowaliśmy, że ta inwestycja może zostać zawieszona na dwa lata.

– Jak tylko uzyskamy prawomocne pozwolenie, ogłosimy przetarg – zapewnia Iwona Mik­rut. Sama budowa może po­trwać pięć lat, bo w ramach inwestycji powstanie ponaddwukilometrowy tunel drogowy pod Lubo­niem.

W najbliższym czasie nie ma więc większych szans na poprawę dojazdu w kierunku Zakopanego. Co ważniejsze – kierowcy korzystający z zakopianki muszą się nawet liczyć z pogorszeniem warunków. Wszystko za sprawą mostu w Białym Dunajcu. Ze względu na jego fatalny stan techniczny ruch po nim odbywa się wahadłowo. Drogowcy stale obserwują, co się dzieje z obiektem i w razie dalszej jego degradacji niewykluczone, że trzeba będzie go zamknąć.

A budowy nowej przeprawy, szerszej niż obecna, nie można rozpocząć, bo GDDKiA nadal nie dysponuje prawomocnym pozwoleniem. Ze względu na protesty drogowcy rozważają nawet wariant budowy dokładnie takiego samego mostu, co jednak spowoduje utrzymanie wąskiego gardła na zako­piance na długie lata.

Droga ekspresowa na północ od Krakowa to nadal tylko plany, których realizacja odsuwa się w daleką przyszłość.

Napisz do autora:
[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski