W pierwotnej wersji tego dokumentu nie było odcinków S7 od Krakowa do granicy z województwem świętokrzyskim oraz między Lubniem a Rabką. Przez kilka tygodni trwał lobbing na rzecz dopisania ich do wykazu dróg, które będą budowane w najbliższych latach. Jeszcze w ubiegłym tygodniu na stronie internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wisiał taki wykaz bez S7 w Małopolsce. Pozytywne dla nas decyzje zapadły dopiero w tym tygodniu.
Ale to nie koniec walki o wybudowanie szybkiego połączenia drogowego Krakowa z Warszawą. Teraz projekt programu będzie konsultowany, rząd zatwierdzi go najprawdopodobniej w grudniu.
– _Nie ma przeszkód, by stało się to szybciej, bo wszystkie uzgodnienia, zwłaszcza dotyczące ochrony środowiska, zostały uzyskane już wcześniej _– zastrzega Zbigniew Rynasiewicz. Jego zdaniem teraz najważniejsze jest jak najszybsze przygotowanie projektów i decyzji dla S7, bo od tego zależy, kiedy rzeczywiście inwestycja może się rozpocząć i kiedy kierowcy pojadą nową drogą.
Na zakończenie przygotowań do budowy S7 w kierunku Kielc potrzeba jeszcze co najmniej trzy lata. W tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce uzyskać decyzję środowiskową dla tego odcinka. To w niej zostanie wskazany najbardziej optymalny przebieg nowej trasy i wtedy będzie można przystąpić do jej projektowania. GDDKiA zamierza podzielić blisko 60-kilometrową trasę na trzy odcinki i dla każdego osobno ogłosić przetarg w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. Termin wbicia pierwszej łopaty dziś planowany jest na rok 2017.
Szybciej, bo w już przyszłym roku powinna się rozpocząć budowa 16 kilometrów S7 z Lubnia do Rabki, w tym 2-kilometrowego tunelu pod Luboniem. Ale ten odcinek już powinien być realizowany, jednak GDDKiA dopiero stara się o pozwolenie na realizację tej inwestycji drogowej. Decyzja ma być wydana w tym roku, a przetargi zostaną ogłoszone na wiosnę. Koszty tego odcinka to ok. 3,5 mld zł, więcej o 600 mln zł niż prawie cztery razy dłuższy fragment od Krakowa do granicy z województwem świętokrzyskim. To nie tylko efekt najdłuższego w Polsce tunelu, który ma kosztować aż 1,3 mld zł, ale także konieczność wybudowania kilkudziesięciu mostów i wiaduktów o łącznej długości 5 km.
Jak zapewnia Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, cała S7 od Bałtyku do Rabki ma być gotowa w 2020 roku.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?