Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sacrum Profanum rozpoczyna się w niedzielę specjalnym koncertem łączącym młodość z tradycją. Tylko w wersji online

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
Yeyoung Sohn
Yeyoung Sohn Materiały prasowe
Sacrum Profanum od zawsze daje przestrzeń do eksperymentu, poszukiwania, łączenia starego z nowym. Nie bez powodu rozpoczynający się 1 listopada festiwal zostanie zainaugurowany koncertem Ars Antiqua, czyli sztuka dawna, a jego głównym bohaterem będzie jeden z najbardziej obiecujących kompozytorów i producentów młodego pokolenia – Stefan Węgłowski. Początek o godz. 20 na platformie Play Kraków.

FLESZ - Schładzanie dobre na Alzeheimera?

Oniryczny spektakl światła, elektroniki i eterycznego głosu uchwycony w poprzemysłowej hali – tak 1 listopada rozpocznie się tegoroczne Sacrum Profanum. 18. edycja imprezy jest jednocześnie pierwszą, która odbędzie się całkowicie w internecie – wszystkie wydarzenia festiwalowe będzie można obejrzeć na platformie Play Kraków.

Festiwal od początku, czyli od 2003 roku, odbywa się w Krakowie, ale to właśnie tegoroczna szczególna edycja pozwoli organizatorom na pokazanie mniej znanych miejsc na mapie miasta. W tym roku Sacrum Profanum zagląda do często niedostępnych w ramach tradycyjnych koncertów lokalizacji, takich jak hotel Cracovia, lokomotywownia Płaszów, Seminarium Księży Zmartwychwstańców, nowohucki „Pałac Dożów” czy Collegium Novum.

Również otwierający 18. Sacrum Profanum program Ars Antiqua odbywa się w przestrzeni niekojarzącej się z koncertami, a szczególnie tytułową muzyką dawną, czyli w poprzemysłowej hali. Szczególnie, że otwarcie tegorocznego festiwalu to odwołanie do muzyki dawnej.

Podczas koncertu usłyszymy cykl pieśni From 1 to 7, napisany przez Stefana Węgłowskiego z myślą o sopranistce Yeyoung Sohn i gitarzyście Marcinie Dylli. Materiał jest swoistym hołdem dla matki kompozytora Doroty Grynczel – nawiązuje do jej śmierci i bolesnych etapów procesu żegnania wybitnej malarki.

W swych obrazach artystka posługiwała się fakturą, barwą, światłem i geometrią. Nie brak tych elementów również w muzyce Węgłowskiego – choć podszyta jest niepokojem i mrokiem, to przebija przez nią światło i swoista romantyczność. Autor podejmuje próbę redefinicji pieśni okresu średniowiecza, gdzie linii wokalnej często towarzyszył instrument strunowy.

Trzeba też dodać, że dźwięki wydobywane z gitary przy pomocy specjalnie skonstruowanego mikrofonu – potraktowane jako budulec utworów – odeszły daleko od źródła. Mamy więc do czynienia przede wszystkim z prawdziwą redefinicją tego klasycznego instrumentu. Węgłowskiego śmiało można określić mianem twórcy pogranicza kompozycji klasycznej i alternatywy.

- Zawsze staram się, aby materiał koncertowy różnił się od płytowego. Pracuję nad nim tak, aby jego struktura, natężenie, przebieg miały swój indywidualny stan. W przypadku Ars Antiqua względem nagrań z „From 1 to 7” zmienił się zarówno skład – z tria na duet – jak i struktura całości. Po długich próbach z Yeyoung ustaliliśmy, że brzmienie i barwa koncertu muszą być bardzo zintegrowane - mówi artysta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Sacrum Profanum rozpoczyna się w niedzielę specjalnym koncertem łączącym młodość z tradycją. Tylko w wersji online - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski