reklama

Samochód na minuty zwiastunem rewolucji

Piotr Drabik
Piotr Drabik
W całym Krakowie dostępnych jest 100 pojazdów, które można wypożyczyć za pomocą smartfona
W całym Krakowie dostępnych jest 100 pojazdów, które można wypożyczyć za pomocą smartfona Fot. Andrzej Banaś
Transport. Krakowianie testują nową usługę przewozową, która ma zmienić rynek transportu.

Po trzech tygodniach od uruchomienia w Krakowie automatycznej wypożyczalni samochodów Traficar, nie widać masowego zainteresowania nową usługą przewozową. Jednak eksperci przekonują, że jeszcze raczkujący w naszym kraju car sharing, czyli współdzielenie się autami , wkrótce spowoduje sporo zamieszania na rynku transportowym.

Do skorzystania z Traficar wystarczy tylko prawo jazdy, smartfon oraz karta płatnicza. Za pomocą kilku prostych kroków można wypożyczyć jeden z setki pojazdów zaparkowanych w całym mieście.

Firma Express, która odpowiada za nową usługę, chce konkurować cenowo z taksówkami. Z Traficarem za kilometr zapłacimy 80 gr, podczas gdy w najtańszej taksówce o złotówkę drożej. Ponadto, jadąc tradycyjną taryfą, musimy liczyć się z opłatą „trzaśnięcie drzwiami” (maksymalnie 7 zł), której nie ma w Traficarze. Dla przykładu za przejechanie 10 km wypożyczonym autem zapłacimy średnio 21 zł, czyli 10 zł mniej niż w taksówką. W tym porównaniu drożej wypada również kurs zamawiany przez aplikację Uber.

Jednak lawinowego zainteresowania nową usługą na razie nie widać. - Do tej pory w naszym systemie zarejestrowało się ponad 2 tys. osób, które wykonały praktycznie tyle samo wypożyczeń - informuje Magdalena Hibner z firmy Express.

Traficar to pierwsza w Polsce tak duża automatyczna wypożyczalnia samochodów. Teraz można z niej skorzystać praktycznie tylko w granicach Krakowa. Jednak firma Express już ma plany jej uruchomienia m.in. w Warszawie oraz Wrocławiu.

Jędrzej Puzyński z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR jest przekonany, że rozwój car sharingu przyniesie rewolucję w transporcie. - Z pewnością zmieni sposób poruszania się wielu ludzi po mieście i taksówkarze mogą zostać zmuszeni do zmiany swojego modelu biznesowego na inny - podkreśla ekspert.

Miejską wypożyczalnię samochodów chce uruchomić również prezydent Krakowa. Do końca tego roku miasto rozpisze przetarg na dostarczenie 100 pojazdów, które mają być dostępne do wypożyczenia w 70 stacjach w całym mieście.

Zanim wystartował Traficar, firma Express proponowała gminie stworzenie wypożyczalni z samochodami spalinowymi. Krakowski magistrat odrzucił ich ofertę i nie uznaje Traficar za konkurencję dla swojego projektu. - Funkcjonuje on na zasadach komercyjnych i nie zapewnia użytkownikom udogodnień, takich jak planowane są w systemie miejskim, m.in. możliwości poruszania się po buspasach - słyszymy od Jana Machowskiego z Urzędu Miasta Krakowa.

Zdaniem Jędrzeja Puzyńskiego nowa usługa przewozowa wyznaczyła trend, ale o nagłym przełomie w transporcie nie ma co na razie mówić. - W Krakowie jeździ ponad 4 tys. licencjonowanych taksówek, funkcjonuje tam także Uber, a zarejestrowanych jest ok. 383 tys. samochodów. 100 aut w ramach usługi Traficar wciąż jest kroplą w morzu - podsumowuje ekspert.

piotr.drabik@dziennik.krakow.pl

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wiesiek

Prawda jest taka, ze taksowkarze nie maja sie o co martwic bo zwykle zamawiamy taryfe kiedy np wracamy z imprezy. W innych przypadkach lepiej wypozyczyc auto ( np z fatcar.pl - u mnie sprawdzone kilkakrotnie).

T
Trevis10

Pomysł dobry, wykonanie słabe. Z takimi cenami to wypożyczalnia będzie robiła za miejską ozdobę ku uciesze paru wyznawców tego trendu ;) Wynajmuję auta w PANEK S.A. i nadal wypożyczalnie klasyczne wydają mi się i tańsze i przede wszystkim lepsze, bo samochody są tam samochodami, a nie produktami autopodobnymi.

x
x

Konkurencji dla taryfiarzy nie będzie bo w takie auto nie wsiądę na dzwonie, a taksami wożę się jak po wódce wracam z jakiejś imprezy a nie do pracy czy do domu.
Samo pożyczanie aut w takiej formie uważam za spoko pomysł. Zaletą jest to, że np mogę na imprezę dojechać szybko a z niej wrócić już taksą. Z resztą na cokolwiek, każde wydarzenie,
Nie wiem jak to się ma do zostawiania auta na strefie i ciekawe jak to się ma doi wyjazdu np na lotnisko czy dworzec, gdzie jadę i zostawiam no właśnie... w Balicach? Na parkingu dworcowym? No i pytanie o wygodę.
Płaci się jednak dość sporo. Za jazdę własnym autem płacę za 1km (przy spalaniu 6l benzyny na setkę za 4,50 litr) około 27 groszy za 1 km. Czyli 10 km to 2.70.... naprawy i OC i przegląd OK, są ale niech będzie nawet 4000zł za auto rocznie przy przejechaniu 1300 miesięcznie (ja tak jeżdżę) wychodzi +25gr za 1 km amortyzacji czyli koszt kilometra to 2,50PLN. W sumie 10km kosztuje z tym uwzględnieniem około 5zł. Auto niech kosztuje 15000PLN (za takie pieniądze można kupić już lux furę) i powiedzmy że jeżdżę nią przez 4 lata, czyli do koszu 1km dochodzi jeszcze 24 gorze. No więc 10km już kosztuje ~7,50PLN. Daleko do tych 21PLN.
Jak wygląda sprawa dostępności aut? (szukam po mieście czy rzeczywiście są na parkingach?). To wszystko wydaje mi się po prostu za drogie na "rewolucję". Choć pomysł dobry.

g
gdzie kasa pusta

na 100 samochodow ich stac, ciekawe kto procenty bankierom zaplaci.

N
Nowohucianin

Nie musze kupowac samochodu a gdy go potrzebuje to go mam pod reka.Poza tym ograniczamy tym sposobem monopol taryfiarzy.

A
Aska

Icar 6 zl oplata poczatkowa plus niezale 20 zl za 10 km co razem daje ponizej 26 zl ...a wiec drozej icar wychodzi oniecale 5 zl. Po imprezie nie wroce ani swoim ani pozyczonym autem...jak dla srednia konkurencja

o
o Tesli

Model 3

k
krakowianin

Może dla rzetelności dopiszecie że jazda kosztuje dodatkowe 0,50 gr za każdą minutę + 0,8 gr za kilometr

T
TH

Po co miasto ma uruchamiać taką wypożyczalnie, skoro już jest??? I do tego idiotyczny pomysł z jazdą po buspasach. Za moment będzie tam wszystko stało jak na zwklym pasie...

l
lol

wczoraj czytalem ze mamy zarejestrowanych 600 aut na 1000 mieszkancow a tu wynika ze mamy mniej niz berlin 358 na 1000 mieszkancow. wiec ile tak naprawde mamy aut na 1000 mieszkancow

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3