- Liczymy, że to wójtowie, burmistrzowie i prezydenci sami będą wychodzić z inicjatywą i prosić sejmik o wprowadzenie określonych norm - mówi poseł Tadeusz Arkit (PO).
W praktyce może wyglądać to tak, że w jednej miejscowości zostanie wprowadzony całkowity zakaz palenia węglem, a w innej węgiel będzie dopuszczony do użytku, ale tylko ten o określonej normie jakości.
- Nowoczesne piece mają mechanizmy uniemożliwiające palenie słabej jakości paliwem. Lepsze paliwo jest oczywiście droższe, ale zdecydowanie bardziej wydajne - zapewnia poseł Arkit.
Samorząd nie będzie mógł za to decydować o możliwości ograniczenia wjazdu starych samochodów do centrum miast. Takie zapisy pierwotnie znajdowały się w projekcie ustawy antysmogowej, ale wzbudzały zbyt duże kontrowersje nawet wśród polityków PO. Gdyby je pozostawiono, szanse na przyjęcie ustawy w tej kadencji parlamentu byłyby minimalne.
O możliwość wprowadzania stref ograniczających wjazd samochodów niespełniających określonych norm emisji spalin już od dawna zabiega Kraków. Zgodnie z pomysłem władz naszego miasta, samochody starsze niż 10-letnie musiałyby zatrzymać się przy granicy drugiej obwodnicy, czyli nie miałyby możliwości wjazdu do centrum.
Wyjątek stanowiłyby tylko pojazdy wyposażone w specjalne filtry. Ograniczenie nie obejmowałoby też mieszkańców ekologicznej strefy. Już jednak obywatel Krowodrzy, Podgórza czy Nowej Huty nie wjechałby starym autem na teren Starego Miasta.
Zakaz wjazdu samochodów niespełniających ekologicznych norm obowiązuje m.in. w Berlinie i Londynie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?